کتاب طریق وصال برگرفته از کتاب «المراقبات» تازه‌ترین اثر استاد مرتضی آقاتهرانی ،منتشر شد

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

پیام استادآقاتهرانی در پی زلزله کرمانشاه

خاطره | اقیانوس آرامش

محبت فاطمه زهرا (س) و دعا برای شیعیانش

اعمال ماه مبارک رجب

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

مراسم عزاداری پنج شب آخر ماه صفر با سخنرانی استاد مرتضی آقاتهرانی

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

اخبار
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۵/۱۱/۲۹ | ۱۱:۳۴
  • کد :۱۱۳۷۴
باید اهل بصیرت باشیم و دیگران را امر به بصیرت کنیم!
گزیده سخنرانی استاد مرتضی آقاتهرانی در شب دوم عزاداری فاطمیه . اصفهان . خیمه گلستان شهدا

باید اهل بصیرت باشیم و دیگران را امر به بصیرت کنیم!

باید اهل بصیرت باشیم و دیگران را امر به بصیرت کنیم!

باید اهل بصیرت باشیم و دیگران را امر به بصیرت کنیم!


حضرت زهرا (س) را چگونه باید معرفی کنیم و نقش این بانوی بی‌نظیر در صیانت از دین اسلام چیست؟ این سؤالی که کمتر به تبیین آن پرداخته می‌شود و عموماً مغفول واقع می‌شود. حضرت زهرا (س) بعد از رحلت پیامبر (ص)، اولین مدافع دین اسلام بودند. پس از رحلت پیامبر (ص) تنها فردی که توانست تبیین‌کننده اهداف الهی باشد، وجود مبارک حضرت فاطمه (س) بود. بعد از حضرت فاطمه (س) امیر مؤمنان (ع) 25 سال خانه‌نشین شدند و در این ایام نتوانستند در حدّ همسرشان مبین دین باشند.

 

حضرت زهرا (س) در خطبه‌های خود، حقانیت امیرالمؤمنین (ع) را به عنوان ولی خداوند و جانشین پیامبر (س) مشخص کردند. همچنین به شکل‌های مختلف بطلان غاصبان حکومت را برای مردم نمایاندند. زمانی که غاصبان به‌زور امیرالمؤمنین (ع) را به‌سوی مسجد بردند و بالای سر حضرتشان شمشیر قرار دادند تا بیعت بگیرند، حضرت زهرا (س) که به سبب جراحت‌های شدید از هوش رفته بودند، به هوش آمدند و با حضورشان در مسجد، خطبه مفصلی خواندند که در آن خطبه، جایگاه امام معصوم (ع) در عالم هستی بیان شده است. حضرت زهرا (س) با وجود اینکه جسمشان به شدت مجروح بود، به تبیین فلسفه احکام اساسی دین همچون نماز و روزه پرداختند. خطبه‌ای که به خطبه فدکیه معروف است نیز در تشریح جایگاه ولایت امام معصوم (ع) بیان شده است و شاخصه‌های اصلی دین همچون نماز، تولی و تبری در این خطبه با توجه به فلسفه هر کدام تشریح شده است.

 

ابن ابی الحدید یکی از مفسران سنی است که 25 جلد کتاب در شرح نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین (ع) نوشته است. او در یکی از مجلدات شرح نهج‌البلاغه می‌نویسد: «به یکی از اساتیدم گفتم آیا حضرت زهرا (س) صدیقه بوده‌اند؟ او گفت: آری؛ گفتم: اگر چنین است که شما می‌گویید، چرا صدیقه بودن حضرت زهرا (س) برای مردم گفته نمی‌شود؟ استادم پاسخ داد: اگر صدیقه بودن حضرت زهرا (س) را تبیین کنیم، باید خیلی از مسائل و اعتقاداتمان را زیر پا بگذاریم؛ چرا که حضرت زهرا (س) برای دفاع از ولایت امیر مؤمنان (ع) اقدامات فراوانی انجام داده‌اند.» اقدامات حضرت زهرا (س) در دفاع از ولایت امیرالمؤمنین (ع) در تاریخ ثبت شده است و کسی نمی‌توانند آن‌ها را انکار کند؛ مثلاً حضرت زهرا (س) اجازه عیادت به غاصبان حکومت نمی‌دادند. همچنین به امیرالمؤمنین (ع) وصیت کردند، شبانه دفن و کفن شوند تا غاصبان بر پیکرشان نماز نخوانند. این اقدامات برای تبری جستن از غاصبان حکومت بوده است.

 

پیامبر (ص) می‌فرمایند: «هر کس فاطمه (س) را اذیت کند، من را اذیت کرده است و هر کس او را دوست بدارد، من را دوست داشته است.» غاصبان حکومت، حضرت زهرا (س) را بسیار آزردند. خداوند در قرآن می‌فرمایند: «هر کس رسول من را بیازارد، مرا آزرده است و من او را ملعون می‌دانم.» در کنار هم قرار دادن این روایت از رسول اکرم (ص)، با این آیه شریفه می‌گوید: غاصبان حکومت از رحمت الهی به دور هستند.

 

کسانی که از همراهان پیامبر (ص) در تصمیم‌گیری‌های اصلی جامعه مسلمین بودند، حکومت را غصب کردند. حضرت زهرا (س) بیش از اینکه از عملِ غاصبان گله‌مند باشند، از دست مردم بی‌بصیرت ناراحت بودند. معرفت داشتن و شناخت، مقدم بر هر عملی است. مردم بی‌بصیرت به سبب این‌که شناخت کافی از جایگاه امام معصوم برای ولایت و رهبری جامعه نداشتند، علی‌رغم بیعتی که در غدیر با امیرالمؤمنین (ع) کرده بودند، ایشان را رها کردند و به دنبال غاصبان حکومت رفتند.

 

وقتی رفتار حضرت فاطمه زهرا (س) در دفاع از ولایت برای مردم به خوبی تشریح شود، مردم برای دفاع از دین، حاضرند جان، مال و ناموسشان را فدا کنند. مردمی که از رفتار حضرت زهرا (س) در برخورد با طاغوت باخبر شوند، دوست را از دشمن به خوبی تشخیص می‌دهند و ناخواسته آلت دست دشمن نمی‌شوند. یکی از مسائل مهمی که مخصوصاً باید در خانواده‌ها مورد عمل واقع شود، مسئله بصیرت دادن است. اگر دین‌دار هستیم، حداقل باید به خوبی موازین اصلی دین را برای اعضای خانواده خود توضیح دهیم تا خدایی ناکرده نادانسته به گمراهی و ابتذال گرفتار نشوند.

 

اگر مردم شناخت خوبی داشته باشند، هیچ خطری دین و نظام اسلامی را تهدید نمی‌کند. اگر امثال اوباما و ترامپ در کشور آلت دست نداشته باشند، نمی‌توانند هیچ کاری از پیش ببرند. این جاسوس‌ها و نفوذی‌ها هستند که با دریافت حقوق‌های کلان از مستکبران، کشور را آسیب‌پذیر کرده‌اند. در میان معاندان نظام نیز، افرادی هستند که دلباخته مستکبران هستند و بدون اینکه حقوقی دریافت کنند، به اهداف آمریکا در ایران کمک می‌کنند.

 

گناه کردن نشانه بی‌بصیرتی است. گناه نمی‌تواند برای انسان کمال‌آور باشد. باید از رفتارمان، گفتارمان و افکارمان مواظبت کنیم، تا به گناه آلوده نشویم. تاریخ نباید به عنوان یک اسطوره مطرح شود. ما باید اهل معروف شویم و دیگران را امربه‌معروف کنیم. باید اهل بصیرت باشیم و دیگران را امر به بصیرت کنیم. انتخابات آینده ریاست جمهوری نزدیک است؛ مبادا فردی را انتخاب کنیم که پشیمانی برایمان به بار آورد.


منبع : خبرگزاری رسا
  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :
پاسخ :

از چندی قبل، طرح آشتی ملی توسط کسانی که خود در فتنه 88 دستی داشته و یا دست‌کم از ساکتین آن واقعه بوده‌اند در فضای حقیقی و یا مجازی مطرح و در آن باب سخن گفته و ابراز نظر کرده‌اند که «بیایید با ملت آشتی کنیم!» و اگر کسی حرف آن‌ها را به هر دلیل نقد و یا رد کرده بود و یا اما و اگری بر آن داشت، فوراً به او برچسب دل‌واپس و افراطی و... زدند تا بتوانند حرف خود را بزنند و البته از خویش راضی باشند.

 

اگر به روزهای نه چندان دور گذشته بازگردیم، می‌بینیم همین آقایانِ ناراضی که خود، گاه بر اریکه قدرت تکیه داشته و یا رئیس‌جمهور و یا نخست‌وزیر و یا رئیس مجلس بوده‌اند و اکنون اکثریت‌شان در حصر خانگی‌اند، مردم را به خیابان‌کشی می‌خواندند و به جای حسن استفاده از قانون و قانون‌مداری، از شرح صدر و بزرگواری نظام و رهبری به سوءاستفاده روی آورده بودند و کار را خراب کردند و قهر کرده بودند. عجب هوای نفسشان با وسوسه‌های بیگانگان، از بیرون تحریک و حمایت می‌شد، تا در آخر باورشان آمده بود که نظام را تغییر خواهند داد و فرار به جلو را که شیوه آن‌ها است شروع کردند.

 

آری، حرکت‌های قهرآمیزشان بی‌رحمانه بروز کرده بود. به همه توهین می‌کردند، کتک می‌زدند، آتش می‌زدند، مغازه‌ها را مصادره می‌کردند، و حدود نه ماه هر روز و شب امنیت و آرامش شهر را بر هم زده بودند تا این‌که دوران فتنه به ایام حسینی برخورد کرد. این‌ها که عظمت حسین سلام‌الله‌علیه را باور نداشتند، به پرچمی از عزای آقا توهین کردند. درست است که روزی خیمه‌اش را به آتش کشیدند، ولی آن روز این مردم نبودند که به ناگاه غیرتشان به جوش آید و نه دی بر پا کنند. ولی نه دی همه از جای برخاستند.

 

قهرشان با ملت چند ماهی بیشتر نشد و شب‌نامه‌ها و بیانیه‌های تحریک‌آمیز تهران را به اغتشاش کشیده بود. به‌راستی در این فتنه همه امتحان دادند. اما چند سؤال برایم مانده: آیا این چند نفر ملت‌اند؟! آیا ملت با آن‌ها قهر است یا این‌ها با ملت؟! آیا به‌راستی در کشور دو ملتِ قهر و آشتی داریم؟! چگونه است کسانی که خود خراب کرده و خود قهر کرده‌اند، اینک خود آشتی‌کنان راه می‌اندازند؟!

 

نه عزیز! کشور و ملت ما صاحب دارِد و هرگز دل‌بسته و وابسته به بیگانه نبوده و نیست. این سروصداهای برخاسته از خارج هم چندان مهم نبوده و نیست. در روز ۲۲ بهمن ملت نشان دادند که همه باهم بوده و هستیم. آیا می‌دانید که دو مسلمانی که بیش از سه روز قهر کنند مسلمان نیستند؟ البته آن چند نفر ناراضی هم خود باید سر عقل آمده و خود را بیش از این خراب نکنند و فرافکنی نکنند و خطای خویش را به ملت نسبت ندهند.

پرسش :
پاسخ :
aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir