کتاب طریق وصال برگرفته از کتاب «المراقبات» تازه‌ترین اثر استاد مرتضی آقاتهرانی ،منتشر شد

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

پیام استادآقاتهرانی در پی زلزله کرمانشاه

خاطره | اقیانوس آرامش

محبت فاطمه زهرا (س) و دعا برای شیعیانش

اعمال ماه مبارک رجب

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

مراسم عزاداری پنج شب آخر ماه صفر با سخنرانی استاد مرتضی آقاتهرانی

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

اخبار
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۵/۱۲/۰۲ | ۱۷:۱۴
  • کد :۱۱۳۷۵
بازخوانی سخنان استاد آقاتهرانی پیرامون شخصیت آیت‌الله خوشوقت
با توصیه آیت‌الله مصباح از 15 سال پیش برای بهره‌گیری از مباحث عرفانی با ایشان آشنا شدم...

بازخوانی سخنان استاد آقاتهرانی پیرامون شخصیت آیت‌الله خوشوقت

بازخوانی سخنان استاد آقاتهرانی پیرامون شخصیت آیت‌الله خوشوقت

بازخوانی سخنان استاد آقاتهرانی پیرامون شخصیت آیت‌الله خوشوقت


با توصیه آیت‌الله مصباح از 15 سال پیش برای بهره‌گیری از مباحث عرفانی با ایشان آشنا شدم. از ویژگی‌های بارز حضرت آیت‌الله خوشوقت سکوت ایشان بود. همیشه بسیار کم‌سخن می‌گفتند، اما دقت نظر را در سخنانشان اصل قرار می‌دادند. ایشان خودنگهدار و کم‌حرف بودند، اما از همان چند کلمه ایشان هم می‌شد معانی بسیاری را درک کرد. هنگام بستری آیت‌الله خوشوقت در مکه، تلویزیون فیلمی از نشست آیت‌الله خوشوقت با مقام معظم رهبری پخش کرد که دیدیم در آن کلام زیادی مطرح نشده بود و لزومی هم ندارد و گاها یک نشست‌وبرخاست و سخن کوتاه بیانگر همه‌چیز است. سکوت ایشان، حضورشان چون خودش در محضر الهی است و زنده است و حیات واقعی دارند و نشست‌وبرخاستشان خیلی دیدنی است. نماز گزاردن رهبری بر پیکر ایشان، پیام تسلیت به خانواده آن مرحوم و ... خود بیانگر همه‌چیز است.

 

یک‌بار عده‌ای از ایشان راهکاری خواستند که آیت‌الله خوشوقت از من خواستند پاسخ جوانان را بدهم و من گفتم: «تقوا داشته باشید.» چراکه می‌دانستم ایشان این را می‌گویند؛ اما گفتن با عمل کردن متفاوت است. مربی بودن با معلم بودن متفاوت است، مربی افراد را تربیت می‌کند و این به‌واسطه تربیت خود مربی امکان‌پذیر است. مربی شدن با اینکه تمامی رفتار و سکنات به‌گونه‌ای باشد که تمامی درس زندگی اولیای الهی را آموزش داد، بسیار فرق دارد. ایشان در ارتباطش با مردم بسیار دقت داشت، به‌طوری که هرکس در محضرش حاضر می‌شد، ابتدایی‌ترین سؤالات فقهی را نیز از ایشان می‌آموخت. رضایت الهی تنها امر مهم و ضروری برای ایشان در تمامی عرصه‌ها بود. همه، افراد مخلص را دوست دارند و ایشان در صف عالی مخلصین حرکت می‌کرد.

 

گاهی افراد مبتلا به این حالت می‌شود که تنها چیزی را یاد بگیرند، اما فرد باید دنبال دانستن باشد و آن گمشده‌اش باشد. ایشان از تمامی علومی که آموخته بودند بارور شده و آن‌ها در زندگی ایشان جاری بود. آموختن آیات الهی یک‌چیز است و تجلی این باورها در وجود افراد و زندگی شخص امر دیگری است. در ماه‌های پایانی عمرشان آمدند دیدار ایشان و آنجا آیت‌الله خوشوقت گفته بودند این دیدار خداحافظی است. واقعاً علما با یک بصیرت حرکت می‌کنند. این عزیزان و افراد هنگامی که در این دنیا هستند بسیار محدودند چون دنیا، دنیای مادی است. به دوستانی که از حضور ایشان بهره می‌بردند توصیه می‌کنم فکر نکنند که ارتباط قطع شده است و این ارتباط می‌توانند قوی‌تر شود.

 

آیت‌الله خوشوقت در مسائل سیاسی بسیار محکم‌ بودند. خیلی زودتر از سایر اعضای جبهه پایداری متوجه امور می‌شدند و نظراتشان همواره راهگشا بود. از ویژگی‌های مهم آیت‌الله خوشوقت این بود که وقت زیادی را به مسئولین نمی‌دادند؛ اما در عوض برای نوجوانان زمان می‌گذاشت و سال‌‎ها این رویه را ادامه می‌داد. سیاسیون و به‌ویژه اصحاب رسانه‌ها را همواره تأکید به رعایت تقوا در همه امور می‌کرد. ایشان یک جمله معروف داشتند که: «عمل مسئولین ایمان مردم را می‌سازد.» واقعاً هم همین است. اگر مسئولان رعایت نکنند، اثرات بدی در جامعه خواهد داشت و بداخلاقی از مسئولان مذموم‌تر است.


منبع : خبرگزاری نسیم
  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :
پاسخ :

از چندی قبل، طرح آشتی ملی توسط کسانی که خود در فتنه 88 دستی داشته و یا دست‌کم از ساکتین آن واقعه بوده‌اند در فضای حقیقی و یا مجازی مطرح و در آن باب سخن گفته و ابراز نظر کرده‌اند که «بیایید با ملت آشتی کنیم!» و اگر کسی حرف آن‌ها را به هر دلیل نقد و یا رد کرده بود و یا اما و اگری بر آن داشت، فوراً به او برچسب دل‌واپس و افراطی و... زدند تا بتوانند حرف خود را بزنند و البته از خویش راضی باشند.

 

اگر به روزهای نه چندان دور گذشته بازگردیم، می‌بینیم همین آقایانِ ناراضی که خود، گاه بر اریکه قدرت تکیه داشته و یا رئیس‌جمهور و یا نخست‌وزیر و یا رئیس مجلس بوده‌اند و اکنون اکثریت‌شان در حصر خانگی‌اند، مردم را به خیابان‌کشی می‌خواندند و به جای حسن استفاده از قانون و قانون‌مداری، از شرح صدر و بزرگواری نظام و رهبری به سوءاستفاده روی آورده بودند و کار را خراب کردند و قهر کرده بودند. عجب هوای نفسشان با وسوسه‌های بیگانگان، از بیرون تحریک و حمایت می‌شد، تا در آخر باورشان آمده بود که نظام را تغییر خواهند داد و فرار به جلو را که شیوه آن‌ها است شروع کردند.

 

آری، حرکت‌های قهرآمیزشان بی‌رحمانه بروز کرده بود. به همه توهین می‌کردند، کتک می‌زدند، آتش می‌زدند، مغازه‌ها را مصادره می‌کردند، و حدود نه ماه هر روز و شب امنیت و آرامش شهر را بر هم زده بودند تا این‌که دوران فتنه به ایام حسینی برخورد کرد. این‌ها که عظمت حسین سلام‌الله‌علیه را باور نداشتند، به پرچمی از عزای آقا توهین کردند. درست است که روزی خیمه‌اش را به آتش کشیدند، ولی آن روز این مردم نبودند که به ناگاه غیرتشان به جوش آید و نه دی بر پا کنند. ولی نه دی همه از جای برخاستند.

 

قهرشان با ملت چند ماهی بیشتر نشد و شب‌نامه‌ها و بیانیه‌های تحریک‌آمیز تهران را به اغتشاش کشیده بود. به‌راستی در این فتنه همه امتحان دادند. اما چند سؤال برایم مانده: آیا این چند نفر ملت‌اند؟! آیا ملت با آن‌ها قهر است یا این‌ها با ملت؟! آیا به‌راستی در کشور دو ملتِ قهر و آشتی داریم؟! چگونه است کسانی که خود خراب کرده و خود قهر کرده‌اند، اینک خود آشتی‌کنان راه می‌اندازند؟!

 

نه عزیز! کشور و ملت ما صاحب دارِد و هرگز دل‌بسته و وابسته به بیگانه نبوده و نیست. این سروصداهای برخاسته از خارج هم چندان مهم نبوده و نیست. در روز ۲۲ بهمن ملت نشان دادند که همه باهم بوده و هستیم. آیا می‌دانید که دو مسلمانی که بیش از سه روز قهر کنند مسلمان نیستند؟ البته آن چند نفر ناراضی هم خود باید سر عقل آمده و خود را بیش از این خراب نکنند و فرافکنی نکنند و خطای خویش را به ملت نسبت ندهند.

پرسش :
پاسخ :
aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir