کتاب طریق وصال برگرفته از کتاب «المراقبات» تازه‌ترین اثر استاد مرتضی آقاتهرانی ،منتشر شد

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

پیام استادآقاتهرانی در پی زلزله کرمانشاه

خاطره | اقیانوس آرامش

محبت فاطمه زهرا (س) و دعا برای شیعیانش

اعمال ماه مبارک رجب

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

مراسم عزاداری پنج شب آخر ماه صفر با سخنرانی استاد مرتضی آقاتهرانی

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

منبر
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۴/۰۸/۰۴ | ۱۴:۲۰
  • کد :۱۱۰۶۲
چرا امام حسین با علم به شهادت و به کربلا رفت؟
استاد آقاتهرانی با اشاره به فشار و سنگ اندازی برخی نمایندگان مجلس برای جلوگیری از روند بررسی دقیق و کامل برجام، گفت: مردم نباید به چنین آدم‌هایی می‌خواهند در هر مسأله‌ای رهبر انقلاب را سپر بلا کنند، رأی دهند.

چرا امام حسین با علم به شهادت و به کربلا رفت؟

چرا امام حسین با علم به شهادت و به کربلا رفت؟

چرا امام حسین با علم به شهادت و به کربلا رفت؟


استاد مرتضی آقاتهرانی در مراسم شب هشتم محرم هیأت فاطمیون که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد در ادامه شرح زیارت جامعه کبیره، به توضیح عبارت« خُزَّانَ الْعِلْم» پرداخت و اظهار داشت: معنای این عبارت یعنی ائمه اطهار(ع) حافظان علم هستند.

وی با اشاره به اینکه عالم مادی مقتضیات و محدودیت هایی دارد، گفت: در این عالم است که ائمه اطهار(ع) اگر بخواهند چیزی را بداند می داند وگرنه نه؛ اراده ائمه(ع) عین اراده خداوند است و اگر او چیزی را بخواهد آن بزرگوران هم می خواهند و عکس این موضوع نیز صادق است؛ روایاتی به این مضمون داریم.

چرا امام حسین با علم به شهادت و به کربلا رفت؟

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پاسخ به این شبهه که اگر امام حسین(ع) از عاقبت حادثه کربلا با خبر بود چرا با همسر و فرزندان خود به آن سرزمین رفت، گفت: امام(ع) مطیع محض پروردگار است به همین دلیل به کربلا رفت تا خواست و اراده الهی محقق شود.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی افزود: منافقی در زمان رسول خدا(ص) گفت که محمد(ص) ادعای پیامبری می کند و خبر از آسمان ها می دهد اما وقتی شترش گم می شود از آن خبر ندارد؛ پیامبر(ص) در جواب فرمودند به خداوند سوگند ما نمی دانیم مگر آن چیزی را که خداوند به ما یاد بدهد، اکنون مطلع شدم که شتر در فلان دره افسارش به بوته ای گیر کرده است؛ اصحاب رفتند و شتر حضرت را پیدا کردند.

وی علم را به دو دسته رسمی و الهی تقسیم کرد و گفت: فیزیک، ریاضی، شیمی، اصول، فقه و دیگر علومی که در میان مردم مرسوم است علم رسمی است که افراد برای دست یافتن به آنها باید پای درس استاد بنشینند و بیاموزند؛ از این علوم چیز خاصی نصیب انسان نمی شود و تنها بر معلومات و محفوظات ذهنی افزوده می شود.

تکلیف گرایی شاخصه مهم شیعیان است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم علم الهی را از جانب خداوند دانست و ابراز داشت: در روایات داریم این علم نوری است که خداوند به قلب هرکسی بخواهد الهام می کند؛ اگر این علم را بیاموزی و عمل نکنی به جایی نمی رسی؛ یعنی نباید دروغ بگویی، غیبت کنی و معاصی دیگر را انجام دهی.

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی عمل به تکلیف را از شاخصه های اصلی شیعیان برشمرد و گفت: شیعه در هر زمانی باید اهل عمل باشد و ببیند که وظیفه اش چیست؟ و به آن عمل کند.

برخی در روند بررسی برجام سنگ اندازی می‌کردند

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با اشاره به سنگ انداری برخی نمایندگان مجلس در مسأله بررسی برجام، گفت: رهبر معظم انقلاب مجلس را موظف کرد که برجام رسیدگی کند اما برخی مجلسی‌ها فشار آوردند که این کار نشود و مسؤولیت این کار را به عهده رهبر انقلاب بیاندازند؛ چهل روز برجام بررسی شد اما بعضی‌ها واقعا نمی‌گذاشتند کار دنبال شود.

وی افزود: پس شما برای چه حقوق می گیرید؟! اگر امام زمان(عج) هم بیایند حتما همین گونه با ایشان برخورد می کنید؛ این کار درست است؟! به اینجور آدم‌ها اصلا نباید رأی داد چراکه یک ریال هم نمی‌ارزند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به نامه‌ای رهبر معظم انقلاب در مورد برجام خطاب به دولت نوشتند اشاره کرد و گفت: خدا را شکر که رهبر معظم انقلاب امروز کار خودش را کرد؛ خدا ان شاء الله سایه این بزرگوار را از سر ما کوتاه نکند که نعمت بسیار بزرگی است؛ اما من و شما کجای کاریم و در این عرصه چه وظیفه ای داریم؟

نباید رهبری را در همه مسائل سپر بلا کنیم

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما باید سپر بلای رهبر معظم انقلاب باشیم نه اینکه در هر مسأله ای منتظر بمانیم تا ایشان ورود پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی یادآور شد: مشابه این نوع برخورد را در قرآن داریم که بنی اسرائیل به موسی(ع) گفتند«فَاذْهَبْأَنْتَوَرَبُّكَ فَقَاتِلَاإِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ»، ما اینجا نشتیم تو و بردارت برو اگر بر فرعون پیروز شدی ما هم می آییم؛ برخی با رهبر انقلاب اینگونه برخورد می کنند؛ چنین مریدی به چه درد می‌خورد.

ما باید عملکرد خود را در مورد بررسی برجام بسنجیم

وی با بیان اینکه برخی صبر می کنند تا وقتی که رهبر معظم انقلاب در مورد مسائل حساس و مهم موضع گیری بفرمایند و بعد شجاعانه سخنرانی می‌کنند، گفت: برخی در فتنه ساکت بوند اما پس از اینکه گرد و غبار فرونشست موضع‌گیری کرند؛ اگر با امام عصر(عج) هم اینگونه برخورد کنید خیانت کرده اید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: یک ذره غیرت، دیانت و اعتقاد داشته باشید؛ ولی فقیه که چیزی از ما نمی خواهد و در آخر کار مسأله برجام هم از همه تشکر کرد اما ما باید خودمان را بسنجیم که چه کردیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تنها راه سعادت را مسیر ولایت دانست و گفت: همین که از مسیر امیرالمؤمنین(ع) فاصله بگیرید دیگر چیزی برای شما باقی نمی ماند جز گمراهی؛ راه اباعبدالله الحسین(ع) و عزت اسلامی را باور کنید.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با اشاره به آیه«وَ اعْبُدْ رَبَّکَحَتَّىیَأْتِیَکَ الْیَقِینُ» اظهار داشت: هرکس به دنبال بندگی خدا رفت به یقین می رسد به شرطی که از ولایت امیرالمؤمنین(ع) نیز پیروی کند.

چرا امر به معروف و نهی از منکر نمی کنیم؟

وی با ابراز تأسف از این که امر به معروف و نهی از منکر در اجتماع ترک شده است، گفت: این یک واجبی است که خداوند متعال به عهده همه ما گذاشته است؛ چرا امر به معروف و نهی از منکر نمی کنیم از چه کسی می ترسیم؟ چرا به جای اینکه به هم دیگر تذکر دهیم به اشتباهات یکدیگر می خندیم؟!

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی در بخش دیگر سخنان خود به تبیین عظمت مقام حضرت علی اکبر(ع) پرداخت و ابراز داشت: معاویه به اطرافیانش گفت به نظر شما بعد از من چه کسی صلاحیت خلافت دارد؛ هرکس چیزی گفت و معاویه گفت اشتباه می کنید به نظر من علی اکبر حسین(ع) صلاحیت دارد.

دشمنان هم به عظمت مقام حضرت علی اکبر معترف بودند

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: حضرت علی اکبر(ع) کسی بود که دشمن هم به عظمتش اعتراف کرد و بسیاری فکر می کردند که امام چهارم او خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی ادامه داد: چنین شخصیت بزرگی چرا باید از امام حسین(ع) طلب آب کند؟! او که شرایط را می دانست؛ به نظر من او می خواست به مقامی دست پیدا کند که پیش تر نداشته است؛ چراکه امیرالمؤمنین(ع) فرمود روزی پیامبر(ص) زبان خویش را در دهان من گذاشت و به روی من هزار باب علمی باز شد که هر باب آن به روی هزار باب دیگر گشوده می شد.

  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :
پاسخ :

از چندی قبل، طرح آشتی ملی توسط کسانی که خود در فتنه 88 دستی داشته و یا دست‌کم از ساکتین آن واقعه بوده‌اند در فضای حقیقی و یا مجازی مطرح و در آن باب سخن گفته و ابراز نظر کرده‌اند که «بیایید با ملت آشتی کنیم!» و اگر کسی حرف آن‌ها را به هر دلیل نقد و یا رد کرده بود و یا اما و اگری بر آن داشت، فوراً به او برچسب دل‌واپس و افراطی و... زدند تا بتوانند حرف خود را بزنند و البته از خویش راضی باشند.

 

اگر به روزهای نه چندان دور گذشته بازگردیم، می‌بینیم همین آقایانِ ناراضی که خود، گاه بر اریکه قدرت تکیه داشته و یا رئیس‌جمهور و یا نخست‌وزیر و یا رئیس مجلس بوده‌اند و اکنون اکثریت‌شان در حصر خانگی‌اند، مردم را به خیابان‌کشی می‌خواندند و به جای حسن استفاده از قانون و قانون‌مداری، از شرح صدر و بزرگواری نظام و رهبری به سوءاستفاده روی آورده بودند و کار را خراب کردند و قهر کرده بودند. عجب هوای نفسشان با وسوسه‌های بیگانگان، از بیرون تحریک و حمایت می‌شد، تا در آخر باورشان آمده بود که نظام را تغییر خواهند داد و فرار به جلو را که شیوه آن‌ها است شروع کردند.

 

آری، حرکت‌های قهرآمیزشان بی‌رحمانه بروز کرده بود. به همه توهین می‌کردند، کتک می‌زدند، آتش می‌زدند، مغازه‌ها را مصادره می‌کردند، و حدود نه ماه هر روز و شب امنیت و آرامش شهر را بر هم زده بودند تا این‌که دوران فتنه به ایام حسینی برخورد کرد. این‌ها که عظمت حسین سلام‌الله‌علیه را باور نداشتند، به پرچمی از عزای آقا توهین کردند. درست است که روزی خیمه‌اش را به آتش کشیدند، ولی آن روز این مردم نبودند که به ناگاه غیرتشان به جوش آید و نه دی بر پا کنند. ولی نه دی همه از جای برخاستند.

 

قهرشان با ملت چند ماهی بیشتر نشد و شب‌نامه‌ها و بیانیه‌های تحریک‌آمیز تهران را به اغتشاش کشیده بود. به‌راستی در این فتنه همه امتحان دادند. اما چند سؤال برایم مانده: آیا این چند نفر ملت‌اند؟! آیا ملت با آن‌ها قهر است یا این‌ها با ملت؟! آیا به‌راستی در کشور دو ملتِ قهر و آشتی داریم؟! چگونه است کسانی که خود خراب کرده و خود قهر کرده‌اند، اینک خود آشتی‌کنان راه می‌اندازند؟!

 

نه عزیز! کشور و ملت ما صاحب دارِد و هرگز دل‌بسته و وابسته به بیگانه نبوده و نیست. این سروصداهای برخاسته از خارج هم چندان مهم نبوده و نیست. در روز ۲۲ بهمن ملت نشان دادند که همه باهم بوده و هستیم. آیا می‌دانید که دو مسلمانی که بیش از سه روز قهر کنند مسلمان نیستند؟ البته آن چند نفر ناراضی هم خود باید سر عقل آمده و خود را بیش از این خراب نکنند و فرافکنی نکنند و خطای خویش را به ملت نسبت ندهند.

پرسش :
پاسخ :
aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir