کتاب «نظم» استاد آقاتهرانی تجدید چاپ شد

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

بازنشر| روز مباهله روز اهل بیت

خاطره | اقیانوس آرامش

محبت فاطمه زهرا (س) و دعا برای شیعیانش

اعمال ماه مبارک رجب

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

برنامه دهه اول محرم 1439

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

دریچه معرفت
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۴/۰۹/۲۱ | ۱۰:۳۳
  • کد :۱۰۷۸۷
جهاد فرهنگی ابزاری برای حراست از کیان الهی
روشن است که برای حراست از کیان الهی- اسلامی قلم و جوهر نوشتار علماء، از اسلحه و خون شهداء برتر است.

جهاد فرهنگی ابزاری برای حراست از کیان الهی

جهاد فرهنگی ابزاری برای حراست از کیان الهی

جهاد فرهنگی ابزاری برای حراست از کیان الهی


هم اکنون جهاد فرهنگی درگیر با فعّاليت هایی است که مروّج  نظرياتي است كه اساس دين و ايمان و مسائل اسلامي را مورد هدف قرار داده است تا که عقائد اسلامی جوانان متزلزل مي سازد. قرائت هاي مختلف از دين و قبض و بسط تئوريك شريعت، برداشت هايي كه ما و شما تا به حال از كتاب و سنّت و منابع اسلامي داشته ايم تابع شرايط و ذهنيّت هايي خاصّی می‌داند که با تغيير آن شرايط و ذهنيّت ها ديگر نمي توان برداشت هاي سابق را پذيرفت و بايد برداشت ها و قرائت هاي نو و تازه اي از دين و قرآن و سنّت را حاكم دانسته و پذیرفت. اصولا برداشت از دين آزاد است و هر كس حق دارد برداشت خود را از دين داشته باشد و نمي توان و نبايد حقّ فهم دين و تبيين احكام و تفسير قرآن و احاديث را به فقها و مجتهدان منحصر دانست.

نتيجه چنين تفكّري اين خواهد بود كه هر روز، هر كسي هر چه از دين برداشت كرد و فهميد دينش همان است.

پاسخ اين كه در زندگي مسائل مختلفي باعث شده تغييرات متعددي در مسائل و احكام فقهي پيدا شود و هيچ كس منكر چنين چيزي نيست. سخن در كليّت و تعميم اين تغيير است.

از نظر منطقي، با ذكر چند مصداق و شاهد جزئي، نمي توان حكم كلّي و عمومي صادر كرد.

بحث تغيير و تحول و به عبارت دقيق تر، امكان تغيير و تحول تنها در دايره ظنّيات دين و فقه مطرح است و قطعّيات آن ها را شامل نمي شود.

اگر اصرار و تأكيد كرديد كه هيچ معرفتی ثابت نيست و هر معرفتي در معرض تغيير و تحوّل است. این نظریه اگر درست باشد خودش را نیز ردّ خواهد كرد،چرا که این بیان خود نیز از معارف است.

در آن بیان امام علی (ع) جهاد فرهنگی را دارای مراتب سه‌گانه براورد فرمود. ترتیب بیان امام (ع) سه نوع جهاد است كه ابتدا جهاد با مال، سپس جهاد با جان و در نهايت جهاد با زبان را مورد توجه قرار داده است .شايد وجه اين ترتيب اين باشد كه اگر فقط با بذل مال خطر دشمن از اسلام و مسلمین دفع مي شود جانتان را به خطر نيندازد. اما اگر مبارزه با مال كارساز نبود آن گاه بايد سلاح برداشته و آماده جان فشاني شويد و به جهاد با جان اقدام كنيد. با اين همه، ممكن است در ميدان ها و شرايطي، نه مال و نه جان كارآيي نداشته باشد و خطر دشمن دفع نگردد که در این صورت و لازم باشد كه با زبان و قلم وارد عرصه و میدان کارزار شويد و از دين و اسلام دفاع كنيد. از همين جا مي توان پي برد كه چرا صادق آل محمد (ع)فرموده اند:

«اِذا کانَ یَومُ القیامةِ جَمَعَ اللهُ عزّوجَلّ النّاسَ فی صَعیدٍ واحِدٍ، وَ وُضِعَتِ الموَازینُ، فَتُوزَنُ دِماءُ الشُّهداءِ مَعَ مِدادِ العُلَماءِ، فَیُرَحَجُّ مِدادُ العُلَماءِ عَلی دِماءِ الشُّهَداءِ»؛[1]

چون روز قیامت بپا گردد، خداوند متعال همه مردم را در یک سرزمین گرد هم آورده و میزان ها نهاده شود، پس خون شهداء با مرکب علماء سنجش گردد. در نتیجه مرکب (دوات) علماء بر خون شهداء برتر آید.

روشن است که برای حراست از کیان الهی- اسلامی قلم و جوهر نوشتار علماء، از اسلحه و خون شهداء برتر است. زیرا که اگر آن نباشد این نباشد. نوشته علماء است که خون شهید را معنادار ساخته و راه شهید را هموار می‌سازد. البته پس از شهادت شهید این نوشته عالم است که آن خون را در صفحه تاریخ ماندگار می‌کند و نام و راه شهید را زنده نگه می‌دارد.

و الحمدلله اولاً و آخراً

 

-------------------------------------------------------

[1]. محمد صدوق، من لایحضره الفقیه، ج4، ص 398، ح 5853.

  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :
پاسخ :

از چندی قبل، طرح آشتی ملی توسط کسانی که خود در فتنه 88 دستی داشته و یا دست‌کم از ساکتین آن واقعه بوده‌اند در فضای حقیقی و یا مجازی مطرح و در آن باب سخن گفته و ابراز نظر کرده‌اند که «بیایید با ملت آشتی کنیم!» و اگر کسی حرف آن‌ها را به هر دلیل نقد و یا رد کرده بود و یا اما و اگری بر آن داشت، فوراً به او برچسب دل‌واپس و افراطی و... زدند تا بتوانند حرف خود را بزنند و البته از خویش راضی باشند.

 

اگر به روزهای نه چندان دور گذشته بازگردیم، می‌بینیم همین آقایانِ ناراضی که خود، گاه بر اریکه قدرت تکیه داشته و یا رئیس‌جمهور و یا نخست‌وزیر و یا رئیس مجلس بوده‌اند و اکنون اکثریت‌شان در حصر خانگی‌اند، مردم را به خیابان‌کشی می‌خواندند و به جای حسن استفاده از قانون و قانون‌مداری، از شرح صدر و بزرگواری نظام و رهبری به سوءاستفاده روی آورده بودند و کار را خراب کردند و قهر کرده بودند. عجب هوای نفسشان با وسوسه‌های بیگانگان، از بیرون تحریک و حمایت می‌شد، تا در آخر باورشان آمده بود که نظام را تغییر خواهند داد و فرار به جلو را که شیوه آن‌ها است شروع کردند.

 

آری، حرکت‌های قهرآمیزشان بی‌رحمانه بروز کرده بود. به همه توهین می‌کردند، کتک می‌زدند، آتش می‌زدند، مغازه‌ها را مصادره می‌کردند، و حدود نه ماه هر روز و شب امنیت و آرامش شهر را بر هم زده بودند تا این‌که دوران فتنه به ایام حسینی برخورد کرد. این‌ها که عظمت حسین سلام‌الله‌علیه را باور نداشتند، به پرچمی از عزای آقا توهین کردند. درست است که روزی خیمه‌اش را به آتش کشیدند، ولی آن روز این مردم نبودند که به ناگاه غیرتشان به جوش آید و نه دی بر پا کنند. ولی نه دی همه از جای برخاستند.

 

قهرشان با ملت چند ماهی بیشتر نشد و شب‌نامه‌ها و بیانیه‌های تحریک‌آمیز تهران را به اغتشاش کشیده بود. به‌راستی در این فتنه همه امتحان دادند. اما چند سؤال برایم مانده: آیا این چند نفر ملت‌اند؟! آیا ملت با آن‌ها قهر است یا این‌ها با ملت؟! آیا به‌راستی در کشور دو ملتِ قهر و آشتی داریم؟! چگونه است کسانی که خود خراب کرده و خود قهر کرده‌اند، اینک خود آشتی‌کنان راه می‌اندازند؟!

 

نه عزیز! کشور و ملت ما صاحب دارِد و هرگز دل‌بسته و وابسته به بیگانه نبوده و نیست. این سروصداهای برخاسته از خارج هم چندان مهم نبوده و نیست. در روز ۲۲ بهمن ملت نشان دادند که همه باهم بوده و هستیم. آیا می‌دانید که دو مسلمانی که بیش از سه روز قهر کنند مسلمان نیستند؟ البته آن چند نفر ناراضی هم خود باید سر عقل آمده و خود را بیش از این خراب نکنند و فرافکنی نکنند و خطای خویش را به ملت نسبت ندهند.

پرسش :
پاسخ :
aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir