مرگ بر آمریکا گفتن مردم، در شرایطی جایگاه مجاهدت و شهادت را دارد!

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

یادداشت | اهتمام به زیارت عاشورا؛ سیره علما و بزرگان دین

آقای مصباح گفتند: «برگردید به امام!»

بزرگداشت این روز بر همگان فرض است!

سستی اراده و آمادگی برای شکست!

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

تهران | عزاداری شهادت حضرت معصومه (س)

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

شرح حدیث
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۵/۰۵/۳۱ | ۹:۳۸
  • کد :۱۱۲۵۴
فطرتا همه خداوند را طلب میکنند
هر طالبی تنها او را طلب می کند ولی گم کرده و اشتباه می گیرد

فطرتا همه خداوند را طلب میکنند

فطرتا همه خداوند را طلب میکنند

فطرتا همه خداوند را طلب میکنند


و کل طالب ایاه یرتجی؛ و ای کسی که هر طلب کننده ای تنها به او امید بسته.
یعنی اگر در حال طالب دقت کنی تنها او را طلب کرده اند اما سوی دعا گم کرده اند. آنها دنبال زیبایی بی نهایتند دنبال علم بی نهایتند دنبال حیات بی نهایتند دنبال لذت بی نهایتند دنبال قدرت بی نهایتند دنبال آبروی بی نهایتند.
این بی نهایتهایی که اینها طلب می کنند اینها نیست بلکه بی نهایت اوست و در دست اوست. حیات ابدی، حیات ابدی، علم ابدی، لذت ابدی نزد اوست اینها که اینجاست چیزی نیست در برابر آنچه او دارد. آن که ما تشتیهه الانفس و تلذ الاعین نزد اوست او کس دیگری است.

آن چه ما داریم همه موقتی و محدود و عاریه است همه اینها پس گرفته خواهد همه این داراییها را آرامش و آسایش و خوشی گرفته خواهد شد چون قرض است و مال اوست بخواهد می گیرد.
پس هر طالبی تنها او را طلب می کند ولی گم کرده و اشتباه می گیرد که چیز دیگری را می گیرد و نفس و یا شیطان و یا دیگران می شوند معبود او این اشتباه در مصداق کرده است.
انسانها دائم به این و آن پناه می برد اول به مادر بعد که بزرگتر می شود می بیند پدرش قویتر است به او پناه می برد بعد به کسی که پولدارتر است بعد به کدخدا و شهردار و وکیل و وزیر و ... آن وقت می فهمد که نه اینها چیزی ندارند.

اگر می بینی که به نماز و قرآن برایت آرامش می آورد فکر نکن که ذکر اینطور است بلکه به اندازه ای که انقطاع پیدا می کند و متصل به خدا می شود آرامش بخش است برای همین یک ذکر در افراد مختلف آثار متفاوت و کم و زیاد دارد.
در زندگی می بینی که امروز که امتحان داری این کتاب و این معلم کار ازش می آید بعد می بیند که نه این هم چیزی نیست و چیزی ازش نمی آید. خوب است که انسان زود بفهمد.


منبع : مناجات الراجین
  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :

در بخشی از نامه‌ی امام زمان (عج) به شیخ مفید (ره) آمده است: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا...» منظور از «الْعَهْد» چه می‌باشد؟ که حضرت صاحب‌الزمان (عج) شیعیان را به اجتماع قلبی در وفای به این عهد که بر دوش آن‌هاست، فرامی‌خوانند؟

پاسخ :

اگر دقت کنید عبارت «العهد» است؛ یعنی قبل از واژه عهد، «ال» آمده است. ما سه‌گونه «ال» عهد داریم که اینجا عهد ذهنی است. همه بچه‌شیعه‌ها و حتی غیرشیعه و یا حتی کفار می‌دانند که ما با امام خود عهد اطاعت، امتثال امر و پیروی بی‌چون و چرا داریم. اگر همه ما بر این پیمان پایدار بمانیم، بی‌شک از خجسته دیدار امام محروم نخواهیم شد. چنان که حضرت در همین توقیع شریف این وعده را داده‌اند. این عهد در دعای عهد هر روزمان با امام نیز هست و به صراحت، امام باقرالعلوم علیه‌السلام به جابر جعفی فرموده‌اند: «من کان لله مطیعا فهو لنا ولی، و من کان لله عاصیا فهو لنا عدو» او که مطیع خداست، او ولی ماست و او که معصیت خداوند می‌کند، او دشمن ماست. خلاصه، دل به اطاعت باید داد.

aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir