مرگ بر آمریکا گفتن مردم، در شرایطی جایگاه مجاهدت و شهادت را دارد!

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

یادداشت | اهتمام به زیارت عاشورا؛ سیره علما و بزرگان دین

آقای مصباح گفتند: «برگردید به امام!»

بزرگداشت این روز بر همگان فرض است!

سستی اراده و آمادگی برای شکست!

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

تهران | عزاداری شهادت حضرت معصومه (س)

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

شرح حدیث
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۵/۰۶/۰۶ | ۱۰:۳۴
  • کد :۱۱۲۶۱
باید صد در صد از خودت و رفتارت بترسی و صد در صد هم به خدا امید داشته باشی
یکی از سنتهای الهی این است که: کتب علی نفسه الرّحمة

باید صد در صد از خودت و رفتارت بترسی و صد در صد هم به خدا امید داشته باشی

باید صد در صد از خودت و رفتارت بترسی و صد در صد هم به خدا امید داشته باشی

باید صد در صد از خودت و رفتارت بترسی و صد در صد هم به خدا امید داشته باشی


بسم الله الرحمن الرحیم

.... و ان کان جرمی قد اخافنی عن عقوبتک؛  و اگر جرمم مرا از عقوبتت می ترساند

خوف در برابر رجا است و بالعکس رجا در برابر خوف است. متعلق خوف و رجا دوتاست. چیزی که موجب خوف می‌شود، جرم ماست و متعلق رجا خودِ خداست. میزان هر یک از خوف و رجا هم صد در صد است یعنی باید صد در صد از خودت و رفتارت بترسی و صد در صد هم به خدا امید داشته باشی. خوف از خدا و عذابش بر می گردد به خوف از رفتار خودمان.

یکی از سنتهای الهی این است که: کتب علی نفسه الرّحمة؛ خداوند خودش بر خودش رحمت را نوشته است. می تواند عذاب کند و انتقام بگیرد ولی بر خودش رحمت را نوشته است و واجب کرده است. یا من وسعت رحمته غضبه. خداوند خودش بر خودش قانون نگاشته است و زمانی عذاب می کند که خود انسان با کارش زمینه عذاب را ایجاد کند.

خدای تعالی در جانب عقوبت و عذاب عادل است و محال است بیش از شایستگی هر فرد عذابش کند ولی در جانب لطف و مهربانی عادل نیست. در این زمینه الی ما شاء الله وسعت دارد. در اینجا عدالت نیست فضل و رحمت و اقاله است. اقاله یعنی معامله را بر هم زدن و ندیدن. یعنی خداوند با توجه به شایستگی های ما ، و به اندازه خوبی ما فضل نکرده و نعمت نمیدهد بلکه از روی فضل و شایستگی خود و بیشتر از خوبی ما به ما می بخشد .


منبع : مناجات الراغبین (مناجات مشتاقان )
  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :

در بخشی از نامه‌ی امام زمان (عج) به شیخ مفید (ره) آمده است: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا...» منظور از «الْعَهْد» چه می‌باشد؟ که حضرت صاحب‌الزمان (عج) شیعیان را به اجتماع قلبی در وفای به این عهد که بر دوش آن‌هاست، فرامی‌خوانند؟

پاسخ :

اگر دقت کنید عبارت «العهد» است؛ یعنی قبل از واژه عهد، «ال» آمده است. ما سه‌گونه «ال» عهد داریم که اینجا عهد ذهنی است. همه بچه‌شیعه‌ها و حتی غیرشیعه و یا حتی کفار می‌دانند که ما با امام خود عهد اطاعت، امتثال امر و پیروی بی‌چون و چرا داریم. اگر همه ما بر این پیمان پایدار بمانیم، بی‌شک از خجسته دیدار امام محروم نخواهیم شد. چنان که حضرت در همین توقیع شریف این وعده را داده‌اند. این عهد در دعای عهد هر روزمان با امام نیز هست و به صراحت، امام باقرالعلوم علیه‌السلام به جابر جعفی فرموده‌اند: «من کان لله مطیعا فهو لنا ولی، و من کان لله عاصیا فهو لنا عدو» او که مطیع خداست، او ولی ماست و او که معصیت خداوند می‌کند، او دشمن ماست. خلاصه، دل به اطاعت باید داد.

aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir