مرگ بر آمریکا گفتن مردم، در شرایطی جایگاه مجاهدت و شهادت را دارد!

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

یادداشت | اهتمام به زیارت عاشورا؛ سیره علما و بزرگان دین

آقای مصباح گفتند: «برگردید به امام!»

بزرگداشت این روز بر همگان فرض است!

سستی اراده و آمادگی برای شکست!

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

تهران | عزاداری شهادت حضرت معصومه (س)

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

شرح حدیث
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۵/۰۶/۰۸ | ۶:۵۷
  • کد :۱۱۲۶۴
غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد
درمان غفلت: معرفت به کرم و نعم خدای تعالی

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد


و ان کان ذنبی قد عرضنی لعقابک؛

چیزی که مرا در معرض عقاب قرار می‌دهد، گناهم می‌باشد ولی آن چه به من اذن ثوابت را می‌دهد حسن ثقه و اعتماد بالای من به توست.

و ان انامتنی الغفلة عن الاستعداد للقائک فقد نبّهتنی المعرفة بکرمک و آلائک؛

گر چه غفلت از پیدا کردن استعداد لقایت مرا به خواب انداخته ولی مرا بیدار کرده معرفت به کرم و نعمتهایت.

غفلت موجب نوم انسان می‌شود و نمی‌تواند استعداد لقاء پیدا کند. خداوند به همه استعداد لقاء را عطا فرموده است ولی بعضی به لقاء الله می‌رسند و بسیاری از انسان‌ها از این استعداد استفاده نمی‌کنند. البته استعداد به تنهایی کافی نیست، همان طوری که نوزاد یک روزه استعداد انسان کامل شدن را دارد فعلاً ولی تلاش و مجاهده لازم است تا آن استعداد را شکوفا کند و به فعلیت برساند.

برخی افراد استعدادشان به حالت خواب آلودگی می‌رسد که حتّی استعداد بالقوّه خود را هم از دست می‌دهند.

امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هم استعداد لقاء و هم علی الدوام لقاءالله را دارند.

تفاوت غفلت با جهالت: جاهل نمی‌داند، غافل می‌داند ولی علاقه به چیز دیگری دارد و چشم او را چیز دیگری گرفته و از این مطلب غافل شده است و اگر فریادی بشنود، از غفلت بیدار می‌شود.

یکی از عوامل غفلت زرق و برق دنیاست. شیطان خود گفته است: لازینّنّ لهم ... دنیا را برای انسان زینت می‌دهم. این عامل غفلت ماست غفلت و نسیان از وضعیت خود.

درمان غفلت: معرفت به کرم و نعم خدای تعالی زیرا علی الدوام نعمتش سرازیر است. (کرم= بزرگواری) همیشه توجه داشته باشید که عمرتان را صرف چه چیزی می‌کنید آیا خدا هم آن چیز را خواسته است یا نه؟

انسان خواب را می‌توانند بکشند و یا خرابش کنند. راه بیداری معرفت است. معرفت به نعمتها، نعمتها را ببینید و بشمارید. غفلت انسان را از حیوان بدتر می‌کند.

هر زمانی یک چیزی باعث غفلت می‌شود. هر شخصی با شخص دیگر فرق دارد. هر چیز که به چشمتان زیبا آمد، به اندازه خودش به آن بها بدهید نه بیشتر. غفلت استعداد لقاء را می‌گیرد. شیطان هیچ گاه بیکار نمی‌نشیند همه چیز را زینت می‌دهد تا انسان را به سوی آن بکشد و او را مشغول آن کند و در غفلت نگه دارد.

از متن دعا فهمیده می شود که یکی از چیزهایی که موجب بیداری است و آن معرفت و دقت و تفکّر در آلاء و کرم خداست. بنابر این دقت و تفکّر در نعم الهی می‌تواند استعدادها را بیدار کند.


منبع : مناجات الراغبین
  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :

در بخشی از نامه‌ی امام زمان (عج) به شیخ مفید (ره) آمده است: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا...» منظور از «الْعَهْد» چه می‌باشد؟ که حضرت صاحب‌الزمان (عج) شیعیان را به اجتماع قلبی در وفای به این عهد که بر دوش آن‌هاست، فرامی‌خوانند؟

پاسخ :

اگر دقت کنید عبارت «العهد» است؛ یعنی قبل از واژه عهد، «ال» آمده است. ما سه‌گونه «ال» عهد داریم که اینجا عهد ذهنی است. همه بچه‌شیعه‌ها و حتی غیرشیعه و یا حتی کفار می‌دانند که ما با امام خود عهد اطاعت، امتثال امر و پیروی بی‌چون و چرا داریم. اگر همه ما بر این پیمان پایدار بمانیم، بی‌شک از خجسته دیدار امام محروم نخواهیم شد. چنان که حضرت در همین توقیع شریف این وعده را داده‌اند. این عهد در دعای عهد هر روزمان با امام نیز هست و به صراحت، امام باقرالعلوم علیه‌السلام به جابر جعفی فرموده‌اند: «من کان لله مطیعا فهو لنا ولی، و من کان لله عاصیا فهو لنا عدو» او که مطیع خداست، او ولی ماست و او که معصیت خداوند می‌کند، او دشمن ماست. خلاصه، دل به اطاعت باید داد.

aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir