مرگ بر آمریکا گفتن مردم، در شرایطی جایگاه مجاهدت و شهادت را دارد!

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

یادداشت | اهتمام به زیارت عاشورا؛ سیره علما و بزرگان دین

آقای مصباح گفتند: «برگردید به امام!»

بزرگداشت این روز بر همگان فرض است!

سستی اراده و آمادگی برای شکست!

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

تهران | عزاداری شهادت حضرت معصومه (س)

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

دریچه معرفت
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۵/۰۶/۱۵ | ۱۲:۴۳
  • کد :۱۱۲۶۸
برکت؛ میوه درخت اخلاص
در مقام پاسخ به اين سؤال كه چه كنيم تا زندگی سرشار از بركتی داشته باشيم؟ بايد بدانيم كه پیش‌نیاز بركت، اخلاص در عمل و رنگ خدايی دادن به كارهاست...

برکت؛ میوه درخت اخلاص

برکت؛ میوه درخت اخلاص

برکت؛ میوه درخت اخلاص


در مقام پاسخ به اين سؤال كه چه كنيم تا زندگی سرشار از بركتی داشته باشيم؟ بايد بدانيم كه پیش‌نیاز بركت، اخلاص در عمل و رنگ خدايی دادن به كارهاست. هركس در هر مقام و مسئوليتی كه هست، بايد كاری را انجام دهد كه در مسير رضای پروردگار است.

البته اين اخلاص بايد همراه با ممارست و مداومت باشد تا به همه امور زندگی تسرّی يابد. شروع آن مشكل است؛ ولی به مرور آن‌قدر لذّت‌بخش می‌شود كه شخص به ادامه آن رغبت پيدا می‌كند. سپس تمام وجود انسان، و كارها و فعاليت‌های او بركت پيدا كرده و ماندگار می‌شود. كارهای او چنان اثربخش می‌شود كه هيچ‌گاه از بين نمی‌رود. ماندگاری و اثربخشي، خاصيت ميوه‌ی اخلاص است.

در اسلام به كيفيت بيش از كمّيت بها داده شده است. چه بسا كاری كه به نظر كوچك و كم می‌آيد، ولی چون دارای عنصر اخلاص و رضايت حقّ است، بركت و منفعت فراوانی دارد؛ در مقابل اگر رضايت حقّ و قصد قربت در كارها نباشد، آن‌ كارها از بين می‌رود و تأثيرگذار نخواهد بود.

كتاب «لمعه» را – كه حدود چهارصد سال است همراه با شرح، در حوزه‌ها تدريس می‌شود و تقريباً همه‌ی طلاب آن را می‌خوانند – شهيد اوّل در زندان نوشته است. گويی هر طلبه‌اي، فرزند شهيد اوّل است و هر چيزی می‌نويسد، او در آن شريك است؛ چون كاری كه برای خدا و خالصانه باشد، پايدار می‌ماند و راز ماندگاری لمعه، اخلاص و اشك‌های نیمه‌شب شهيد اوّل است.

  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :

در بخشی از نامه‌ی امام زمان (عج) به شیخ مفید (ره) آمده است: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا...» منظور از «الْعَهْد» چه می‌باشد؟ که حضرت صاحب‌الزمان (عج) شیعیان را به اجتماع قلبی در وفای به این عهد که بر دوش آن‌هاست، فرامی‌خوانند؟

پاسخ :

اگر دقت کنید عبارت «العهد» است؛ یعنی قبل از واژه عهد، «ال» آمده است. ما سه‌گونه «ال» عهد داریم که اینجا عهد ذهنی است. همه بچه‌شیعه‌ها و حتی غیرشیعه و یا حتی کفار می‌دانند که ما با امام خود عهد اطاعت، امتثال امر و پیروی بی‌چون و چرا داریم. اگر همه ما بر این پیمان پایدار بمانیم، بی‌شک از خجسته دیدار امام محروم نخواهیم شد. چنان که حضرت در همین توقیع شریف این وعده را داده‌اند. این عهد در دعای عهد هر روزمان با امام نیز هست و به صراحت، امام باقرالعلوم علیه‌السلام به جابر جعفی فرموده‌اند: «من کان لله مطیعا فهو لنا ولی، و من کان لله عاصیا فهو لنا عدو» او که مطیع خداست، او ولی ماست و او که معصیت خداوند می‌کند، او دشمن ماست. خلاصه، دل به اطاعت باید داد.

aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir