مرگ بر آمریکا گفتن مردم، در شرایطی جایگاه مجاهدت و شهادت را دارد!

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

یادداشت | اهتمام به زیارت عاشورا؛ سیره علما و بزرگان دین

آقای مصباح گفتند: «برگردید به امام!»

بزرگداشت این روز بر همگان فرض است!

سستی اراده و آمادگی برای شکست!

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

تهران | عزاداری شهادت حضرت معصومه (س)

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

دریچه معرفت
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۵/۰۶/۱۶ | ۱۷:۵۹
  • کد :۱۱۲۶۹
پیامبر اکرم (ص) هیچ‌چیز را بر نماز مقدم نمی‌داشت
ين سيره هميشگي پيامبر بود كه هيچ كاري حتي شام خوردن را بر نماز مقدم نمي‌داشتند...

پیامبر اکرم (ص) هیچ‌چیز را بر نماز مقدم نمی‌داشت

پیامبر اکرم (ص) هیچ‌چیز را بر نماز مقدم نمی‌داشت

پیامبر اکرم (ص) هیچ‌چیز را بر نماز مقدم نمی‌داشت


حضرت مولی اميرالمؤمنين سلام‌الله‌عليه در وصیت به امام حسن و امام حسين عليهماالسلام فرمود: «وَ اللهَ، اللهَ فِي الصَّلاهِ فَاِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ؛»(1) و خدا را خدا را! در مورد نماز در نظر داشته باشيد كه آن، ستون دين شما است. 

خداوند خود امر به حفظ اوقات نماز و به ويژه نماز ظهر و عصر كه در خلال فعاليت روزانه است فرموده است: «حَافِظُوا عَلَي الصَّلَواتِ وَ الصَّلاهِ الْوُسْطي، وَ قُومُوا لِلّه قَانِتِينَ»(1) نمازها را و به ويژه نماز ظهر را حفظ كنيد، و مطيع خداوند باشيد.

اين شيوه و سيره پيامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله بوده كه ايشان هیچ‌چیز را بر نماز مقدم نمي‌داشت. حضرت امير‌المؤمنين عليه‌السلام در وصف نوع برخورد با نماز پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه فرموده‌اند كه «كَانَ رَسُولُ الله لا يُؤْثِرُ عَلَي الصَّلاهِ عَشَاءٌ وَ لا غَيره»(2) اين سيره هميشگي پيامبر بود كه هيچ كاري حتي شام خوردن را بر نماز مقدم نمي‌داشتند. «وَكَانَ اِذَا دَخَلَ وقت‌ها كَاَنَّهُ لا يُعْرِفُ اَهلاً وَ لا جَميعاً»(3) در بيان سيره پيامبر است كه حضرت مولي فرمودند هرگاه كه وقت نماز فرامی‌رسید گوئيا پيامبر اهل و جمعي را نمي‌شناخت.

 

پی‌نوشت:

1. نهج‌البلاغه، نامه 47.

2. بقره، آیه 238

3. تنبيه الخواطر، ج 2، ص 78.

4. همان

 

  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :

در بخشی از نامه‌ی امام زمان (عج) به شیخ مفید (ره) آمده است: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا...» منظور از «الْعَهْد» چه می‌باشد؟ که حضرت صاحب‌الزمان (عج) شیعیان را به اجتماع قلبی در وفای به این عهد که بر دوش آن‌هاست، فرامی‌خوانند؟

پاسخ :

اگر دقت کنید عبارت «العهد» است؛ یعنی قبل از واژه عهد، «ال» آمده است. ما سه‌گونه «ال» عهد داریم که اینجا عهد ذهنی است. همه بچه‌شیعه‌ها و حتی غیرشیعه و یا حتی کفار می‌دانند که ما با امام خود عهد اطاعت، امتثال امر و پیروی بی‌چون و چرا داریم. اگر همه ما بر این پیمان پایدار بمانیم، بی‌شک از خجسته دیدار امام محروم نخواهیم شد. چنان که حضرت در همین توقیع شریف این وعده را داده‌اند. این عهد در دعای عهد هر روزمان با امام نیز هست و به صراحت، امام باقرالعلوم علیه‌السلام به جابر جعفی فرموده‌اند: «من کان لله مطیعا فهو لنا ولی، و من کان لله عاصیا فهو لنا عدو» او که مطیع خداست، او ولی ماست و او که معصیت خداوند می‌کند، او دشمن ماست. خلاصه، دل به اطاعت باید داد.

aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir