کتاب «نظم» استاد آقاتهرانی تجدید چاپ شد

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

پیام | بمناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

خاطره | اقیانوس آرامش

محبت فاطمه زهرا (س) و دعا برای شیعیانش

اعمال ماه مبارک رجب

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

قم | قرائت دعای ندبه و سخنرانی

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

دریچه معرفت
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۵/۰۶/۲۰ | ۱۱:۴۴
  • کد :۱۱۲۷۵
فضیلت و اعمال شب و روز عرفه
مروری بر اهمیت روز عرفه و اعمال و دستورالعمل های این شب و روز پر برکت

فضیلت و اعمال شب و روز عرفه

فضیلت و اعمال شب و روز عرفه

فضیلت و اعمال شب و روز عرفه


شب عرفه | در اين شب هر دعايي مستجاب است

 در شب نهم ذي‌الحجّۀ هر درخواست خيري از درگاه احديّت مورد پذيرش قرار مي‌گيرد. اين شب، شبي است كه ويژه نماز و نيايش و پذيرش توبه و خواهش از خداي تعالي است. زيارت امام حسين علیه السلام از اعمال اين شب مبارك است: «اِنَّ اللهَ يَبْدَءُ بِالنَّظَرِ اِلي زُوّارِ الْحُسَيْنِ علیه السلام عَشِيَّۀَ عَرَفَۀِ قَبْلَ نَظَرِهِ اِلي اَهْلِ الْوَقِفِ؛  خداوند شب عرفه پيش از اين كه به اهل عرفات بنگرد، به زائرين امام حسين علیه السلام نظر مي‌كند». برخی از اعمال شب از این قرار است:

 الف) پرداختن به دعا و مناجات و توبه؛

ب) ده تسبيح را هزار مرتبه بخواند،‌سپس درخواست حاجت كند؛
   ج) دعاي «يا شاهِدَ كُلِّ نَجْوي...» را بخواند، دقت در مضامين عاليه‌اش كند و آن را با روح بخواند نه بي حال و مرده؛ 
د) زيارت امام حسين علیه السلام؛
هـ) مراجعه به حاميان آن شب در اول و آخر شب؛

 
روز عرفه | روز نهم ماه و روز دعاست

الف) اگر كسي بتواند در اين روز در عرفات يا كربلا باشد اين پيش آمد مهمترين امري است كه دعا در آن شايسته است.
• قبل از ظهر براي زيارت و اعمال عرفه غسل كند؛
•  تا ظهر به زيارت پردازد؛

 
آداب زيارت امام حسين علیه السلام: 

•  اظهار اندوه و ناله؛
•  تمناى مقام اصحاب، «يا لَيْتَنا كُنّا مَعَكُمْ»؛ كه اي كاش من با شما بودم؛
•  مداومت بر زيارت عاشورا؛

 
اول: اعمال در كربلا

الف) از زوال ظهر به مقدمات نماز و دعا اشتغال يابد و در دعا شرايط زير را مراعات كند: 
شرايط كمال:
• تصحيح عقايد؛
• گريستن؛
• انگشتر به دست راست كردن؛
• حمد گفتن؛
• درود بر پيامبر و آل او فرستادن؛
• اقرار به گناه؛
• مؤمنين را در دعا شريك كردن؛
• آمرزش خواستن؛
• دعا و اعمال را به صلوات و نمازها ختم كند؛
• گفتن «ماشاءَ اللهُ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِالله»؛
• وقار و سكينه در حين دعا؛
• خواندن ذكرى كه وارد شده؛
•  اگر نشاط دارد، صد مرتبه«الله اكبر» + صد مرتبه «الحمدلله» + صد مرتبه «سبحان الله» + صد مرتبه «لا اله الّا الله» + صد مرتبه سوره اخلاص + صد مرتبه سوره قدر + صد مرتبه آيت الكرسى + صد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد.
• اگر در خود كسالتي ديد به يك تكبير، تهليل (لا اله الا الله)، تحميد (الحمد‌لله) و تسبيح (سبحان‌الله) و صلوات اكتفا كند.
• در حين اين اذكار، حضور قلب، صدق و اخلاص را فراموش نكند.
• در تكبير گفتن توجه كند كه از عرش تا فرش، كوچك و مادون كبرياي الهي است. 
• در حين تهليل تنها به پرستش او و بندگي خود توجه كند. 
• در موقع تحميد و تسبيح، حق تنزيه او را به جاي آورد.
• حين صلوات توجه كند كه صلوات رسول به صلوات خداوند پيوند خورده و طاعت او به طاعت او، مبادا از بركات معرفت به او و صلواتش محروم شود.
• دست كم از معاني الفاظ غافل نباشد.
• حالت دعا را مراعات كند يعني همراه با تضرع، خشوع، گريه و ابتهال و مبالغه در طلب رحم و عطوفت بوده و با دعاي به ديگران توأم باشد.
• ادعيه مأثوره خوانده شود.

 ب) 12 ركعت نماز در هر ركعت، سوره حمد + آيت الكرسى + سوره اخلاص، هر قدر بتواند قرآن بخواند و نيز به سجده رفته و سر بردارد و بخواند دعاي «سُبحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ...» + دعا كند به هر چه خواهد.

ج) اگر نشاط نداشت تنها دو ركعت نماز زير آسمان بجاي آورد و سپس به حرم مشرف شود.

 

دوم: اما اگر در كربلا نيست
الف) نماز ظهر و عصر و نوافل آن را زير آسمان به جاي آورد.
ب) سپس به محل دعاء برود، دو ركعت نماز به‌عنوان هديه به بارگاه دوست زير آسمان به‌جاي آورد.

  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :
پاسخ :

از چندی قبل، طرح آشتی ملی توسط کسانی که خود در فتنه 88 دستی داشته و یا دست‌کم از ساکتین آن واقعه بوده‌اند در فضای حقیقی و یا مجازی مطرح و در آن باب سخن گفته و ابراز نظر کرده‌اند که «بیایید با ملت آشتی کنیم!» و اگر کسی حرف آن‌ها را به هر دلیل نقد و یا رد کرده بود و یا اما و اگری بر آن داشت، فوراً به او برچسب دل‌واپس و افراطی و... زدند تا بتوانند حرف خود را بزنند و البته از خویش راضی باشند.

 

اگر به روزهای نه چندان دور گذشته بازگردیم، می‌بینیم همین آقایانِ ناراضی که خود، گاه بر اریکه قدرت تکیه داشته و یا رئیس‌جمهور و یا نخست‌وزیر و یا رئیس مجلس بوده‌اند و اکنون اکثریت‌شان در حصر خانگی‌اند، مردم را به خیابان‌کشی می‌خواندند و به جای حسن استفاده از قانون و قانون‌مداری، از شرح صدر و بزرگواری نظام و رهبری به سوءاستفاده روی آورده بودند و کار را خراب کردند و قهر کرده بودند. عجب هوای نفسشان با وسوسه‌های بیگانگان، از بیرون تحریک و حمایت می‌شد، تا در آخر باورشان آمده بود که نظام را تغییر خواهند داد و فرار به جلو را که شیوه آن‌ها است شروع کردند.

 

آری، حرکت‌های قهرآمیزشان بی‌رحمانه بروز کرده بود. به همه توهین می‌کردند، کتک می‌زدند، آتش می‌زدند، مغازه‌ها را مصادره می‌کردند، و حدود نه ماه هر روز و شب امنیت و آرامش شهر را بر هم زده بودند تا این‌که دوران فتنه به ایام حسینی برخورد کرد. این‌ها که عظمت حسین سلام‌الله‌علیه را باور نداشتند، به پرچمی از عزای آقا توهین کردند. درست است که روزی خیمه‌اش را به آتش کشیدند، ولی آن روز این مردم نبودند که به ناگاه غیرتشان به جوش آید و نه دی بر پا کنند. ولی نه دی همه از جای برخاستند.

 

قهرشان با ملت چند ماهی بیشتر نشد و شب‌نامه‌ها و بیانیه‌های تحریک‌آمیز تهران را به اغتشاش کشیده بود. به‌راستی در این فتنه همه امتحان دادند. اما چند سؤال برایم مانده: آیا این چند نفر ملت‌اند؟! آیا ملت با آن‌ها قهر است یا این‌ها با ملت؟! آیا به‌راستی در کشور دو ملتِ قهر و آشتی داریم؟! چگونه است کسانی که خود خراب کرده و خود قهر کرده‌اند، اینک خود آشتی‌کنان راه می‌اندازند؟!

 

نه عزیز! کشور و ملت ما صاحب دارِد و هرگز دل‌بسته و وابسته به بیگانه نبوده و نیست. این سروصداهای برخاسته از خارج هم چندان مهم نبوده و نیست. در روز ۲۲ بهمن ملت نشان دادند که همه باهم بوده و هستیم. آیا می‌دانید که دو مسلمانی که بیش از سه روز قهر کنند مسلمان نیستند؟ البته آن چند نفر ناراضی هم خود باید سر عقل آمده و خود را بیش از این خراب نکنند و فرافکنی نکنند و خطای خویش را به ملت نسبت ندهند.

پرسش :
پاسخ :
aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir