مرگ بر آمریکا گفتن مردم، در شرایطی جایگاه مجاهدت و شهادت را دارد!

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

یادداشت | اهتمام به زیارت عاشورا؛ سیره علما و بزرگان دین

آقای مصباح گفتند: «برگردید به امام!»

بزرگداشت این روز بر همگان فرض است!

سستی اراده و آمادگی برای شکست!

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

تهران | عزاداری شهادت حضرت معصومه (س)

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

دریچه معرفت
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۵/۰۶/۲۰ | ۱۱:۴۴
  • کد :۱۱۲۷۵
فضیلت و اعمال شب و روز عرفه
مروری بر اهمیت روز عرفه و اعمال و دستورالعمل های این شب و روز پر برکت

فضیلت و اعمال شب و روز عرفه

فضیلت و اعمال شب و روز عرفه

فضیلت و اعمال شب و روز عرفه


شب عرفه | در اين شب هر دعايي مستجاب است

 در شب نهم ذي‌الحجّۀ هر درخواست خيري از درگاه احديّت مورد پذيرش قرار مي‌گيرد. اين شب، شبي است كه ويژه نماز و نيايش و پذيرش توبه و خواهش از خداي تعالي است. زيارت امام حسين علیه السلام از اعمال اين شب مبارك است: «اِنَّ اللهَ يَبْدَءُ بِالنَّظَرِ اِلي زُوّارِ الْحُسَيْنِ علیه السلام عَشِيَّۀَ عَرَفَۀِ قَبْلَ نَظَرِهِ اِلي اَهْلِ الْوَقِفِ؛  خداوند شب عرفه پيش از اين كه به اهل عرفات بنگرد، به زائرين امام حسين علیه السلام نظر مي‌كند». برخی از اعمال شب از این قرار است:

 الف) پرداختن به دعا و مناجات و توبه؛

ب) ده تسبيح را هزار مرتبه بخواند،‌سپس درخواست حاجت كند؛
   ج) دعاي «يا شاهِدَ كُلِّ نَجْوي...» را بخواند، دقت در مضامين عاليه‌اش كند و آن را با روح بخواند نه بي حال و مرده؛ 
د) زيارت امام حسين علیه السلام؛
هـ) مراجعه به حاميان آن شب در اول و آخر شب؛

 
روز عرفه | روز نهم ماه و روز دعاست

الف) اگر كسي بتواند در اين روز در عرفات يا كربلا باشد اين پيش آمد مهمترين امري است كه دعا در آن شايسته است.
• قبل از ظهر براي زيارت و اعمال عرفه غسل كند؛
•  تا ظهر به زيارت پردازد؛

 
آداب زيارت امام حسين علیه السلام: 

•  اظهار اندوه و ناله؛
•  تمناى مقام اصحاب، «يا لَيْتَنا كُنّا مَعَكُمْ»؛ كه اي كاش من با شما بودم؛
•  مداومت بر زيارت عاشورا؛

 
اول: اعمال در كربلا

الف) از زوال ظهر به مقدمات نماز و دعا اشتغال يابد و در دعا شرايط زير را مراعات كند: 
شرايط كمال:
• تصحيح عقايد؛
• گريستن؛
• انگشتر به دست راست كردن؛
• حمد گفتن؛
• درود بر پيامبر و آل او فرستادن؛
• اقرار به گناه؛
• مؤمنين را در دعا شريك كردن؛
• آمرزش خواستن؛
• دعا و اعمال را به صلوات و نمازها ختم كند؛
• گفتن «ماشاءَ اللهُ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِالله»؛
• وقار و سكينه در حين دعا؛
• خواندن ذكرى كه وارد شده؛
•  اگر نشاط دارد، صد مرتبه«الله اكبر» + صد مرتبه «الحمدلله» + صد مرتبه «سبحان الله» + صد مرتبه «لا اله الّا الله» + صد مرتبه سوره اخلاص + صد مرتبه سوره قدر + صد مرتبه آيت الكرسى + صد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد.
• اگر در خود كسالتي ديد به يك تكبير، تهليل (لا اله الا الله)، تحميد (الحمد‌لله) و تسبيح (سبحان‌الله) و صلوات اكتفا كند.
• در حين اين اذكار، حضور قلب، صدق و اخلاص را فراموش نكند.
• در تكبير گفتن توجه كند كه از عرش تا فرش، كوچك و مادون كبرياي الهي است. 
• در حين تهليل تنها به پرستش او و بندگي خود توجه كند. 
• در موقع تحميد و تسبيح، حق تنزيه او را به جاي آورد.
• حين صلوات توجه كند كه صلوات رسول به صلوات خداوند پيوند خورده و طاعت او به طاعت او، مبادا از بركات معرفت به او و صلواتش محروم شود.
• دست كم از معاني الفاظ غافل نباشد.
• حالت دعا را مراعات كند يعني همراه با تضرع، خشوع، گريه و ابتهال و مبالغه در طلب رحم و عطوفت بوده و با دعاي به ديگران توأم باشد.
• ادعيه مأثوره خوانده شود.

 ب) 12 ركعت نماز در هر ركعت، سوره حمد + آيت الكرسى + سوره اخلاص، هر قدر بتواند قرآن بخواند و نيز به سجده رفته و سر بردارد و بخواند دعاي «سُبحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ...» + دعا كند به هر چه خواهد.

ج) اگر نشاط نداشت تنها دو ركعت نماز زير آسمان بجاي آورد و سپس به حرم مشرف شود.

 

دوم: اما اگر در كربلا نيست
الف) نماز ظهر و عصر و نوافل آن را زير آسمان به جاي آورد.
ب) سپس به محل دعاء برود، دو ركعت نماز به‌عنوان هديه به بارگاه دوست زير آسمان به‌جاي آورد.

  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :

در بخشی از نامه‌ی امام زمان (عج) به شیخ مفید (ره) آمده است: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا...» منظور از «الْعَهْد» چه می‌باشد؟ که حضرت صاحب‌الزمان (عج) شیعیان را به اجتماع قلبی در وفای به این عهد که بر دوش آن‌هاست، فرامی‌خوانند؟

پاسخ :

اگر دقت کنید عبارت «العهد» است؛ یعنی قبل از واژه عهد، «ال» آمده است. ما سه‌گونه «ال» عهد داریم که اینجا عهد ذهنی است. همه بچه‌شیعه‌ها و حتی غیرشیعه و یا حتی کفار می‌دانند که ما با امام خود عهد اطاعت، امتثال امر و پیروی بی‌چون و چرا داریم. اگر همه ما بر این پیمان پایدار بمانیم، بی‌شک از خجسته دیدار امام محروم نخواهیم شد. چنان که حضرت در همین توقیع شریف این وعده را داده‌اند. این عهد در دعای عهد هر روزمان با امام نیز هست و به صراحت، امام باقرالعلوم علیه‌السلام به جابر جعفی فرموده‌اند: «من کان لله مطیعا فهو لنا ولی، و من کان لله عاصیا فهو لنا عدو» او که مطیع خداست، او ولی ماست و او که معصیت خداوند می‌کند، او دشمن ماست. خلاصه، دل به اطاعت باید داد.

aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir