مرگ بر آمریکا گفتن مردم، در شرایطی جایگاه مجاهدت و شهادت را دارد!

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

یادداشت | اهتمام به زیارت عاشورا؛ سیره علما و بزرگان دین

آقای مصباح گفتند: «برگردید به امام!»

بزرگداشت این روز بر همگان فرض است!

سستی اراده و آمادگی برای شکست!

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

تهران | عزاداری شهادت حضرت معصومه (س)

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

دریچه معرفت
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۵/۰۶/۲۲ | ۱۱:۵۷
  • کد :۱۱۲۷۶
عید قربان و حقیقت قربانی
روز دهم ذي‌الحجّۀ را «يوم النّحر» و يا «عيد قربان» مي‌نامند. اين روز، روز فيض عامّ خداوند است...

عید قربان و حقیقت قربانی

عید قربان و حقیقت قربانی

عید قربان و حقیقت قربانی


روز دهم ذي‌الحجّۀ را «يوم النّحر» و يا «عيد قربان» مي‌نامند. اين روز، روز فيض عامّ خداوند است. در پايان اين روز، مناسب است كه زائر، اهل بيت علیه‌السلام را كه آبرومندان درگاه خدايند، شفيع قرار داده، اين‌گونه مورد خطابشان قرار دهد: «ای سروران من! و ای عزيزانم! من با اين همه گنهكاري، شرم دارم به جانب خداوند روي كنم. شما را به پاكي و بي‌گناهي‌تان قسم مي‌دهم كه چهره‌هاي نوراني خود را شفيع من روسياه كنيد؛ چرا كه او شفاعت شما را پذيرفته است».

از اعمال ارجمند شب عيد قربان و نيز فرداي آن (روز عيد) زيارت حضرت اباعبدالله الحسين علیه‌السلام است كه پاداش آن، بخشش از گناهان گذشته و آينده و همچنين دست‌يابي به خشنودي حضرت حق جل جلاله است.

و اما درباره گوشت و خون قربانی، قرآن کریم فرموده است: «لَن ینَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن ینَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ»؛ این قربانی نه خونش به خداوند می‌رسد و نه گوشتش، بلكه تنها تقوای شما است كه به او می‌رسد. (سوره حج، آیه 37)

قربانی كردن همچون سایر عبادات، دارای ظاهر و باطنی است؛ ظاهر این عبادت این است كه گوسفندی را با شرایطی ذبح می‌كند؛ امّا او باید بداند كه قداست قربانی به خون و یا گوشت آن نیست. در دوران جاهلیت گوشت قربانی را به كعبه آویزان می‌كردند و به خونش تبرّک می‌جستند، ولی این‌ها هیچ‌كدام موجب قرب و نزدیكی به بارگاه خداوندی نیست. باطن و روح این عمل است كه به خداوند می‌رسد: «وَلكِنْ ینالُهُ التَّقْوی مِنْكُمْ»؛ قربانی حقیقتی دارد به نام #تقوا كه تنها آن به محضر خدای تعالی بار می‌یابد.

  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :

در بخشی از نامه‌ی امام زمان (عج) به شیخ مفید (ره) آمده است: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا...» منظور از «الْعَهْد» چه می‌باشد؟ که حضرت صاحب‌الزمان (عج) شیعیان را به اجتماع قلبی در وفای به این عهد که بر دوش آن‌هاست، فرامی‌خوانند؟

پاسخ :

اگر دقت کنید عبارت «العهد» است؛ یعنی قبل از واژه عهد، «ال» آمده است. ما سه‌گونه «ال» عهد داریم که اینجا عهد ذهنی است. همه بچه‌شیعه‌ها و حتی غیرشیعه و یا حتی کفار می‌دانند که ما با امام خود عهد اطاعت، امتثال امر و پیروی بی‌چون و چرا داریم. اگر همه ما بر این پیمان پایدار بمانیم، بی‌شک از خجسته دیدار امام محروم نخواهیم شد. چنان که حضرت در همین توقیع شریف این وعده را داده‌اند. این عهد در دعای عهد هر روزمان با امام نیز هست و به صراحت، امام باقرالعلوم علیه‌السلام به جابر جعفی فرموده‌اند: «من کان لله مطیعا فهو لنا ولی، و من کان لله عاصیا فهو لنا عدو» او که مطیع خداست، او ولی ماست و او که معصیت خداوند می‌کند، او دشمن ماست. خلاصه، دل به اطاعت باید داد.

aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir