مرگ بر آمریکا گفتن مردم، در شرایطی جایگاه مجاهدت و شهادت را دارد!

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

یادداشت | اهتمام به زیارت عاشورا؛ سیره علما و بزرگان دین

آقای مصباح گفتند: «برگردید به امام!»

بزرگداشت این روز بر همگان فرض است!

سستی اراده و آمادگی برای شکست!

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

تهران | عزاداری شهادت حضرت معصومه (س)

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

دریچه معرفت
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۵/۰۶/۲۲ | ۱۲:۳۵
  • کد :۱۱۲۷۷
سرّ فضیلت زیارت حضرت سیدالشهدا در شب و روز عید قربان
اين است مقصود گفتار خداوند كه فرمود: «وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيم»؛ [حسين را كه] بزرگ‌ترین قربانی است، فدای او [اسماعيل] گردانيديم...

سرّ فضیلت زیارت حضرت سیدالشهدا در شب و روز عید قربان

سرّ فضیلت زیارت حضرت سیدالشهدا در شب و روز عید قربان

سرّ فضیلت زیارت حضرت سیدالشهدا در شب و روز عید قربان


 نمونه برترين تقوا و درخواست را می‌توان در عمل بزرگ‌مرد توحيد، حضرت ابراهيم خَليلُ الرَّحْمن علیه‌السلام سراغ گرفت كه با بيانی شگرف و والا از ثامن‌الائمه علیه‌السلام به آن نظر می‌كنيم:

محدّث بزرگ شيعه، شيخ صدوق رحمة‌الله‌علیه از فضل بن شاذان نقل كرده است كه امام رضا علیه‌السلام فرمودند:

"هنگامی كه ابراهيم مأمور شد، قوچی را به جای پسرش اسماعيل ذبح كند، آرزو كرد كه ای كاش اسماعيل را سر می‌بريد و خداوند گوسفندی را به‌جای فرزندش نمی‌فرستاد، تا این‌که دلش چون پدری كه عزيزترين فرزندش را به دست خود ذبح كرده به درد می‌آمد و به واسطه آن، سزاوار عالی‌ترين ثواب صبر بر مصيبت می‌شد.

پس از اين آرزو، خداوند عزوجل به ابراهيم وحی فرمود كه: «ای ابراهيم از همه خلق من، چه كسی را بيشتر دوست داری؟»
ابراهيم عرض كرد: «پروردگارا! محبوب‌ترين خلق تو در نزد من، دوست تو محمد است.»؛
خدای متعال وحی فرمود: «آيا او را بيش‌تر دوست داری يا خودت را؟» عرض كرد: «او را از جان خود بيش‌تر دوست دارم.»؛
فرمود: «فرزند او را بيش‌تر دوست داری يا فرزند خودت را؟» عرض كرد: «فرزند او را بيش‌تر دوست دارم.»؛
فرمود: «ذبح فرزند او از روی ستم، به دست دشمنانش، برای تو دردآورتر است يا اين‌كه فرزندت را در راه اطاعت من به دست خودت ذبح كنی؟»
عرض كرد: «پروردگارا! ذبح فرزند او از روی ستم، به دست دشمنانش، بيشتر دلم را آزرده می‌كند.»؛ فرمود: «ای ابراهيم! جمعی كه می‌پندارند از امّت محمد هستند، حسين (فرزند محمد) را به ستم و دشمنی، چون گوسفندی سر خواهند بريد و به اين خاطر سزاوار غضب من خواهند گشت.»

چون ابراهيم اين قضيه را شنيد، بی‌تاب شده، قلبش به اضطراب افتاد و شروع به گريستن كرد.
پس خداوند به او وحی فرمود: «ای ابراهيم! اين گريه و زاری تو بر حسين و كشته شدنش را فدای گريه و بی‌تابی بر فرزندت نمودم كه به دست خودت او را سر می‌بريدی و بالاترين اجر بر مصيبت‌زدگان را بر تو لازم گردانيدم»؛
البتّه اين است مقصود گفتار خداوند كه فرمود: «وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيم»؛ [حسين را كه] بزرگ‌ترین قربانی است، فدای او [اسماعيل] گردانيديم." (خصال، صص 68 و 69)

نكته اینجا است كه مردان الهی در راه قرب و وصال بارگاه احديّت، به هیچ‌چیز جز او قانع نمی‌شوند و تا سر منزل مقصود مردانه می‌تازند. آری، معرفت و بينش ابراهيمی لازم است كه به ذبح گوسفندی اكتفا نكند. او كه حاضر است خالصانه ارجمندترين دارايی خود، اسماعيل را فدای خدای تعالی كند، خداوند هم در عوض عالی‌تر از اسماعيل را كه حسين (باشد، به او می‌دهد.

با ذكر اين حديث شريف رضوی سرّ اين‌كه چرا در شب و روز عرفه و شب و روز عيد قربان، زيارت امام حسين علیه‌السلام وارد شده، قدری روشن‌تر می‌شود.


  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :

در بخشی از نامه‌ی امام زمان (عج) به شیخ مفید (ره) آمده است: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا...» منظور از «الْعَهْد» چه می‌باشد؟ که حضرت صاحب‌الزمان (عج) شیعیان را به اجتماع قلبی در وفای به این عهد که بر دوش آن‌هاست، فرامی‌خوانند؟

پاسخ :

اگر دقت کنید عبارت «العهد» است؛ یعنی قبل از واژه عهد، «ال» آمده است. ما سه‌گونه «ال» عهد داریم که اینجا عهد ذهنی است. همه بچه‌شیعه‌ها و حتی غیرشیعه و یا حتی کفار می‌دانند که ما با امام خود عهد اطاعت، امتثال امر و پیروی بی‌چون و چرا داریم. اگر همه ما بر این پیمان پایدار بمانیم، بی‌شک از خجسته دیدار امام محروم نخواهیم شد. چنان که حضرت در همین توقیع شریف این وعده را داده‌اند. این عهد در دعای عهد هر روزمان با امام نیز هست و به صراحت، امام باقرالعلوم علیه‌السلام به جابر جعفی فرموده‌اند: «من کان لله مطیعا فهو لنا ولی، و من کان لله عاصیا فهو لنا عدو» او که مطیع خداست، او ولی ماست و او که معصیت خداوند می‌کند، او دشمن ماست. خلاصه، دل به اطاعت باید داد.

aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir