کتاب «نظم» استاد آقاتهرانی تجدید چاپ شد

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

پیام | در پی رحلت آیت‌الله حاج شیخ حسن آقا پهلوانی

خاطره | اقیانوس آرامش

محبت فاطمه زهرا (س) و دعا برای شیعیانش

اعمال ماه مبارک رجب

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

تهران | درس اخلاق هفتگی

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

دریچه معرفت
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۵/۰۲/۲۶ | ۱۲:۳۲
  • کد :۱۱۱۷۵
حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه
منظور از زندگی کردن در بین مردم تنها حضور فیزیکی نیست

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه


حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی در خصوص بیانات رهبر انقلاب در خصوص حوزه انقلابی گفت: انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه ویژگی هایی دارد که متاسفانه این ویژگی ها مقداری کم رنگ شده است.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی و مقام معظم رهبری بهترین الگوی انقلابی بودن حوزه هستند گفت: باید برای شناساندن روحانی و حوزه انقلابی کار کنیم. برخی از روحیه انقلابی بی خبرند و تنها به درس می پردازند، غافل از آنکه اصل انقلاب به وسیله حوزه علمیه تعریف شد، به حرکت درآمد، پیروز شد و اکنون نیز به مسیر خود ادمه می دهد.

باقی ماندن انقلاب در سایه عملکرد مناسب حوزه علمیه است گفت: وقتی پرچم حرکتی در دست یک جریان یا تفکر باشد، ادامه پابرجا بودن این پرچم نیز باید به وسیله همان ها باشد.

وی در خصوص ویژگی حوزه انقلابی گفت: حوزه انقلابی به بحث مفصلی نیاز دارد و مهمترین بحث این است که باید از الگوهای دینی تبعیت کنیم. بهترین الگو برای حوزه و روحانی انقلابی، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب هستند.

یک وقت رهبر انقلاب در تعریف بسیجی گفتند؛ امام علی(ع) یک بسیجی است . ما گاهی از اوقات ناخواسته مبتلا به نوعی سکولاریسم می شویم و احساس می کنیم عبادتهای فردی، خوب بودن و زاهد بودن کافی است. در حالی که عالم و روحانی جدای از زهد و تقوا، باید ابتکار عمل هم داشته باشد و مردم را نیز رهبری کند.

یک روحانی و عالم نمی خواهد خودش به تنهایی به بهشت برود و باید دیگران را نیز به بهشت ببرد . تفکر حوزه و روحانی اصیل با تفکر آن عابدی که در یک گوشه عبادت می کند و تارک دنیا می شود تا در آخرت به بهشت می شود، فرق می کند، ممکن است این عابد به بهشت هم برود، اما فقط خودش می رود، در حالی که فردی مانند امام خمینی(ره) در میان جامعه می آید و یک ملت را با خودش به سوی رحمت الهی رهنمون می کند و این معنای انقلابی بودن حوزه و روحانی انقلابی است.

امام خمینی(ره) حدود 40 سال پیش انقلاب اسلامی ایران را راه اندازی کردند .امام برای مردم انقلاب را رهبری کردند، اما اگر قدری رهبری و ابتکار عمل نداشت و با مردم نبود و با آنان زندگی نمی کرد هرگز موفق نمی شدند انقلابی با این عظمت خلق کنند.

ایشان با اشاره به ساده زیستی امام خمینی(ره) در اوج قدرت گفت: متاسفانه امروزه بسیاری  با مردم زندگی نمی کنند و نمی دانند مردم چه می خواهند و چه می گویند.

منظور از زندگی کردن در بین مردم تنها حضور فیزیکی نیست . یک روحانی در حالی که در کنار مردم زندگی می کند باید از درد دل مردم نیز آگاه باشد. شاید مردم به ظاهر از یک وضعیتی اعلام رضایت کنند، اما در دل با آن شرایط مشکل داشته باشند. بنابر این باید بین روحانی و مردم حضور جسم و جان همزمان برقرار باشد.

برای آنکه مصداق یک روحانی انقلابی برگرفته از یک حوزه انقلابی باشیم، باید درک کنیم حسن و عیب مردم کجاست، اگر روحانی و حوزه های علمیه ارتباط درستی با مردم نداشته باشند، دردشان را ندانند و علت غم و شادی شان را درک نکنند، نتیجه آن میشود که وقتی به حمایت و همراهی مردم نیاز داریم، آنها هم به دنبال ما نمی آیند.

  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :
پاسخ :

از چندی قبل، طرح آشتی ملی توسط کسانی که خود در فتنه 88 دستی داشته و یا دست‌کم از ساکتین آن واقعه بوده‌اند در فضای حقیقی و یا مجازی مطرح و در آن باب سخن گفته و ابراز نظر کرده‌اند که «بیایید با ملت آشتی کنیم!» و اگر کسی حرف آن‌ها را به هر دلیل نقد و یا رد کرده بود و یا اما و اگری بر آن داشت، فوراً به او برچسب دل‌واپس و افراطی و... زدند تا بتوانند حرف خود را بزنند و البته از خویش راضی باشند.

 

اگر به روزهای نه چندان دور گذشته بازگردیم، می‌بینیم همین آقایانِ ناراضی که خود، گاه بر اریکه قدرت تکیه داشته و یا رئیس‌جمهور و یا نخست‌وزیر و یا رئیس مجلس بوده‌اند و اکنون اکثریت‌شان در حصر خانگی‌اند، مردم را به خیابان‌کشی می‌خواندند و به جای حسن استفاده از قانون و قانون‌مداری، از شرح صدر و بزرگواری نظام و رهبری به سوءاستفاده روی آورده بودند و کار را خراب کردند و قهر کرده بودند. عجب هوای نفسشان با وسوسه‌های بیگانگان، از بیرون تحریک و حمایت می‌شد، تا در آخر باورشان آمده بود که نظام را تغییر خواهند داد و فرار به جلو را که شیوه آن‌ها است شروع کردند.

 

آری، حرکت‌های قهرآمیزشان بی‌رحمانه بروز کرده بود. به همه توهین می‌کردند، کتک می‌زدند، آتش می‌زدند، مغازه‌ها را مصادره می‌کردند، و حدود نه ماه هر روز و شب امنیت و آرامش شهر را بر هم زده بودند تا این‌که دوران فتنه به ایام حسینی برخورد کرد. این‌ها که عظمت حسین سلام‌الله‌علیه را باور نداشتند، به پرچمی از عزای آقا توهین کردند. درست است که روزی خیمه‌اش را به آتش کشیدند، ولی آن روز این مردم نبودند که به ناگاه غیرتشان به جوش آید و نه دی بر پا کنند. ولی نه دی همه از جای برخاستند.

 

قهرشان با ملت چند ماهی بیشتر نشد و شب‌نامه‌ها و بیانیه‌های تحریک‌آمیز تهران را به اغتشاش کشیده بود. به‌راستی در این فتنه همه امتحان دادند. اما چند سؤال برایم مانده: آیا این چند نفر ملت‌اند؟! آیا ملت با آن‌ها قهر است یا این‌ها با ملت؟! آیا به‌راستی در کشور دو ملتِ قهر و آشتی داریم؟! چگونه است کسانی که خود خراب کرده و خود قهر کرده‌اند، اینک خود آشتی‌کنان راه می‌اندازند؟!

 

نه عزیز! کشور و ملت ما صاحب دارِد و هرگز دل‌بسته و وابسته به بیگانه نبوده و نیست. این سروصداهای برخاسته از خارج هم چندان مهم نبوده و نیست. در روز ۲۲ بهمن ملت نشان دادند که همه باهم بوده و هستیم. آیا می‌دانید که دو مسلمانی که بیش از سه روز قهر کنند مسلمان نیستند؟ البته آن چند نفر ناراضی هم خود باید سر عقل آمده و خود را بیش از این خراب نکنند و فرافکنی نکنند و خطای خویش را به ملت نسبت ندهند.

پرسش :
پاسخ :
aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir