مرگ بر آمریکا گفتن مردم، در شرایطی جایگاه مجاهدت و شهادت را دارد!

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

یادداشت | اهتمام به زیارت عاشورا؛ سیره علما و بزرگان دین

آقای مصباح گفتند: «برگردید به امام!»

بزرگداشت این روز بر همگان فرض است!

صبر بر بلا و مصیبت و شکر قلبی

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

تهران | عزاداری شهادت حضرت معصومه (س)

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

دریچه معرفت
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۵/۰۲/۲۶ | ۱۲:۳۲
  • کد :۱۱۱۷۵
حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه
منظور از زندگی کردن در بین مردم تنها حضور فیزیکی نیست

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه


حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی در خصوص بیانات رهبر انقلاب در خصوص حوزه انقلابی گفت: انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه ویژگی هایی دارد که متاسفانه این ویژگی ها مقداری کم رنگ شده است.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی و مقام معظم رهبری بهترین الگوی انقلابی بودن حوزه هستند گفت: باید برای شناساندن روحانی و حوزه انقلابی کار کنیم. برخی از روحیه انقلابی بی خبرند و تنها به درس می پردازند، غافل از آنکه اصل انقلاب به وسیله حوزه علمیه تعریف شد، به حرکت درآمد، پیروز شد و اکنون نیز به مسیر خود ادمه می دهد.

باقی ماندن انقلاب در سایه عملکرد مناسب حوزه علمیه است گفت: وقتی پرچم حرکتی در دست یک جریان یا تفکر باشد، ادامه پابرجا بودن این پرچم نیز باید به وسیله همان ها باشد.

وی در خصوص ویژگی حوزه انقلابی گفت: حوزه انقلابی به بحث مفصلی نیاز دارد و مهمترین بحث این است که باید از الگوهای دینی تبعیت کنیم. بهترین الگو برای حوزه و روحانی انقلابی، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب هستند.

یک وقت رهبر انقلاب در تعریف بسیجی گفتند؛ امام علی(ع) یک بسیجی است . ما گاهی از اوقات ناخواسته مبتلا به نوعی سکولاریسم می شویم و احساس می کنیم عبادتهای فردی، خوب بودن و زاهد بودن کافی است. در حالی که عالم و روحانی جدای از زهد و تقوا، باید ابتکار عمل هم داشته باشد و مردم را نیز رهبری کند.

یک روحانی و عالم نمی خواهد خودش به تنهایی به بهشت برود و باید دیگران را نیز به بهشت ببرد . تفکر حوزه و روحانی اصیل با تفکر آن عابدی که در یک گوشه عبادت می کند و تارک دنیا می شود تا در آخرت به بهشت می شود، فرق می کند، ممکن است این عابد به بهشت هم برود، اما فقط خودش می رود، در حالی که فردی مانند امام خمینی(ره) در میان جامعه می آید و یک ملت را با خودش به سوی رحمت الهی رهنمون می کند و این معنای انقلابی بودن حوزه و روحانی انقلابی است.

امام خمینی(ره) حدود 40 سال پیش انقلاب اسلامی ایران را راه اندازی کردند .امام برای مردم انقلاب را رهبری کردند، اما اگر قدری رهبری و ابتکار عمل نداشت و با مردم نبود و با آنان زندگی نمی کرد هرگز موفق نمی شدند انقلابی با این عظمت خلق کنند.

ایشان با اشاره به ساده زیستی امام خمینی(ره) در اوج قدرت گفت: متاسفانه امروزه بسیاری  با مردم زندگی نمی کنند و نمی دانند مردم چه می خواهند و چه می گویند.

منظور از زندگی کردن در بین مردم تنها حضور فیزیکی نیست . یک روحانی در حالی که در کنار مردم زندگی می کند باید از درد دل مردم نیز آگاه باشد. شاید مردم به ظاهر از یک وضعیتی اعلام رضایت کنند، اما در دل با آن شرایط مشکل داشته باشند. بنابر این باید بین روحانی و مردم حضور جسم و جان همزمان برقرار باشد.

برای آنکه مصداق یک روحانی انقلابی برگرفته از یک حوزه انقلابی باشیم، باید درک کنیم حسن و عیب مردم کجاست، اگر روحانی و حوزه های علمیه ارتباط درستی با مردم نداشته باشند، دردشان را ندانند و علت غم و شادی شان را درک نکنند، نتیجه آن میشود که وقتی به حمایت و همراهی مردم نیاز داریم، آنها هم به دنبال ما نمی آیند.

  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :

در بخشی از نامه‌ی امام زمان (عج) به شیخ مفید (ره) آمده است: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا...» منظور از «الْعَهْد» چه می‌باشد؟ که حضرت صاحب‌الزمان (عج) شیعیان را به اجتماع قلبی در وفای به این عهد که بر دوش آن‌هاست، فرامی‌خوانند؟

پاسخ :

اگر دقت کنید عبارت «العهد» است؛ یعنی قبل از واژه عهد، «ال» آمده است. ما سه‌گونه «ال» عهد داریم که اینجا عهد ذهنی است. همه بچه‌شیعه‌ها و حتی غیرشیعه و یا حتی کفار می‌دانند که ما با امام خود عهد اطاعت، امتثال امر و پیروی بی‌چون و چرا داریم. اگر همه ما بر این پیمان پایدار بمانیم، بی‌شک از خجسته دیدار امام محروم نخواهیم شد. چنان که حضرت در همین توقیع شریف این وعده را داده‌اند. این عهد در دعای عهد هر روزمان با امام نیز هست و به صراحت، امام باقرالعلوم علیه‌السلام به جابر جعفی فرموده‌اند: «من کان لله مطیعا فهو لنا ولی، و من کان لله عاصیا فهو لنا عدو» او که مطیع خداست، او ولی ماست و او که معصیت خداوند می‌کند، او دشمن ماست. خلاصه، دل به اطاعت باید داد.

aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir