مرگ بر آمریکا گفتن مردم، در شرایطی جایگاه مجاهدت و شهادت را دارد!

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

یادداشت | اهتمام به زیارت عاشورا؛ سیره علما و بزرگان دین

آقای مصباح گفتند: «برگردید به امام!»

بزرگداشت این روز بر همگان فرض است!

سستی اراده و آمادگی برای شکست!

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

تهران | عزاداری شهادت حضرت معصومه (س)

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

شرح حدیث
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۵/۰۵/۲۸ | ۱۷:۹
  • کد :۱۱۲۴۹
 کسی که سیر توحیدی داشته باشد همه چیزش خالص می شود
توحید خالص چیز آسانی نیست

کسی که سیر توحیدی داشته باشد همه چیزش خالص می شود

کسی که سیر توحیدی داشته باشد همه چیزش خالص می شود

کسی که سیر توحیدی داشته باشد همه چیزش خالص می شود


و کیف الهو عنک و انت مراقبی: چگونه من نسبت به تو غافل بشوم در حالی که تو مراقب منی؟ وقتی خداوند متعال مراقب من است و می سازد مرا آن گونه که می خواهد چگونه ممکن است او را از یاد ببرم؟

الهی بذیل کرمک اعلقت یدی: ای خدای من به عنایت کرم تو دست انداخته متصل شده ام.

و لنیل عطایاک بسطت املی: و برای رسیدن و نائل شدن به برکات و عطایای تو آرزوهایم را بسط داده ام.

فاخلصنی بخالصة توحیدک: پس مرا به مقام توحیدت خالص کن. ای خدای تعالی خالص کن مرا به خلوصی که در مقام توحید تو حاصل می شود. یعنی کسی که سیر توحیدی داشته باشد همه چیزش خالص می شود فقط برای او.

شاید فکر کنیم که ما موحدیم ولی اگر فکر کنیم می بینیم که مشرکیم در واقع. ببینید در کارها چقدر خالص هستید. ادعا می کنیم ولی این طور نیست.

خلص الشی در باره زنبور عسل بکار می رود که عسلی که تولید می کند و با موم مخلوط است وقتی این عسل مخلوط با موم را در اثر کمی حرارت از صافی عبور می دهند و عسل کاملا جدای از موم می شود را می گویند خلص یعنی از موم پاک شد و جدا شد. البته درصد خلوص بسته به میزان حرارت و ریزی و درشتی سوراخهای صافی است.

روایتی است که یکی از اصحاب به جناب معاذ بن جبل گفت که یک روایتی پیامبر برای شما گفتند که شما بیش از تلاوت قرآن نگاهش می کنی. این روایت را برای ما بخوان. جناب معاذ گفت که هم رکاب پیامبر اکرم بودم ایشان به آسمان نگاه کردند و متوجه نکته ای در آسمان شدند که آن این بود که خدای تعالی هفت ملک خلق کرد و بعد هر یک از این ملکها را قرار دارد بوّاب (دربان) برای هر یک از آسمانها. بعد حضرت یکی یکی نام می برد که آن دو ملکی که نامه عمل شما را تهیه می کنند و خوب و بدتان را یادداشت می کنند صبح و شب وقتی اعمال را جمع می کنند و در طبقی از نور بالا می برند. وقتی می رسد به آسمان اول (تا از آسمان اول نگذرد به آسمان دوم نمی رسد) ملک آسمان اول نگاه می کند ببیند چیزی از غیبت در آن است یا نه اگر بود آن نامه عمل را به صورت صاحبش می کوبد و همین طور بالا می رود تا هفت آسمان ،دربان آخرین آسمان نگاه می کند ببیند که آیا حب دنیا در آن است یا نه.

من وقتی نگاه کردم دیدم در آسمان هفتم ما نباید هیچی داشته باشیم چون هر یک از اینها صافی هایی دارند که وقتی بگذارند معلوم می شود که اعمال ما هیچ یک خالص نیست و چیزی آخرش نمی ماند. خداوند کمکمان کند که فقط برای او فقط برای او کار کنیم. ما غافلیم خیلی هم غافلیم.

توحید خالص چیز آسانی نیست. اولا فهمیدن معنای توحید که چه هست. گاهی می بینیم آدمهای اهل مطالعه هم گاهی غلط معنا می کنند و بعد سوء استفاده از آن می شود و ایجاد انحراف می کند بنابر این باید به اینها توجه داشت.

توحید یعنی یکی بودن خداوند تعالی و یکی دانستن او و همین که می گوییم خدا یکی است. توحید مراتبی دارد که اگر مراتب توحید را انسان در خود ایجاد کند، موحد خواهد شد موحدی خالص. حالا دانستن این مطلب گاه از نظر  علمی است اگر از جهت علمی این موضوع حل شود آن وقت در عمل کردن خود را موحد قرار دهد آن عملیاتی کردنش بحث دیگری است که تازه سختی کار از اینجا شروع می شود که برخی از نظر اعتقادی مشکل دارند و مشرکند و برخی وقتی اعتقاداتشان درست می شود نمی توانند خود را در عمل خالص قرار دهد .


منبع : مناجات الراجین
  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :

در بخشی از نامه‌ی امام زمان (عج) به شیخ مفید (ره) آمده است: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا...» منظور از «الْعَهْد» چه می‌باشد؟ که حضرت صاحب‌الزمان (عج) شیعیان را به اجتماع قلبی در وفای به این عهد که بر دوش آن‌هاست، فرامی‌خوانند؟

پاسخ :

اگر دقت کنید عبارت «العهد» است؛ یعنی قبل از واژه عهد، «ال» آمده است. ما سه‌گونه «ال» عهد داریم که اینجا عهد ذهنی است. همه بچه‌شیعه‌ها و حتی غیرشیعه و یا حتی کفار می‌دانند که ما با امام خود عهد اطاعت، امتثال امر و پیروی بی‌چون و چرا داریم. اگر همه ما بر این پیمان پایدار بمانیم، بی‌شک از خجسته دیدار امام محروم نخواهیم شد. چنان که حضرت در همین توقیع شریف این وعده را داده‌اند. این عهد در دعای عهد هر روزمان با امام نیز هست و به صراحت، امام باقرالعلوم علیه‌السلام به جابر جعفی فرموده‌اند: «من کان لله مطیعا فهو لنا ولی، و من کان لله عاصیا فهو لنا عدو» او که مطیع خداست، او ولی ماست و او که معصیت خداوند می‌کند، او دشمن ماست. خلاصه، دل به اطاعت باید داد.

aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir