مرگ بر آمریکا گفتن مردم، در شرایطی جایگاه مجاهدت و شهادت را دارد!

من سمع رجلا ینادی یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم

مجلس ششم دوباره‌ای نمی‌خواهیم

آقاتهرانی عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی شد

یادداشت | اهتمام به زیارت عاشورا؛ سیره علما و بزرگان دین

آقای مصباح گفتند: «برگردید به امام!»

بزرگداشت این روز بر همگان فرض است!

سستی اراده و آمادگی برای شکست!

غریب دنیا

حوزه انقلابی یعنی درک حقایق یک جامعه

نقش خانواده در سعادت انسان

ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

عشق‌ورزی به فرزندان

مهر و محبت به ‌امام زمان عليه‌السلام

چه طور توجیه کردن مانع کارهای بد میشود ؟

مؤدب به حدود الهی باشیم!

غفلت استعداد لقا را از انسان میگیرد

استاد آقاتهرانی: پیاده‌روی اربعین؛ ثمره خون شهیدان

عالم محضر خداست

انابه در اعمال و رفتار

تهران | عزاداری شهادت حضرت معصومه (س)

aghatehrani.ir
aghatehrani.ir

دریچه معرفت
  • ارسال برای چاپ
  • ۱۳۹۵/۰۵/۳۰ | ۱۵:۳۶
  • کد :۱۱۲۵۲
مراقبه از نفس به چه معناست؟
مراقبت در واقع نوعی «کشیک کشیدن از خود» است

مراقبه از نفس به چه معناست؟

مراقبه از نفس به چه معناست؟

مراقبه از نفس به چه معناست؟


مراقبه در لغت

معنای «مراقبه» در لغت این گونه آمده است: «هُوَ الحَرَسُ بِقَصدِ الّتَحقیقِ أوِ الإشرَافِ عَلَی شَیء عَن خُصُوصِیَّاتِهِ... وَ قُلنَا إنَّ المُرَاقَبَهَ هِیِ المُواَظَبَهُ مَعَ التّحقیقِ وَ التَّفتیِشِ»  مراقبت یعنی مواظبت برای تحقیق و یا اشراف یافتن به ویژگی های چیزی... جناب مصطفوی گوید و البته مراقبت نزد ما مواظبت همراه با تحقیق و تفتیش است.

 

مراقبت در اصطلاح اخلاق وعرفان

در اصطلاح اخلاق و عرفان جناب ملا حسینقلی همدانی (ره) مراقبت را این گونه بیان کرده است: مراقبت در واقع نوعی «کشیک کشیدن از خود» است.  می توان گفت که مادران معنای مراقبت را خوب می دانند. چه اين كه سال ها از فرزند خود مراقبت دائم دارند.

حضرت آیت الله حاج شیخ علی آقا پهلوانی، سعادت پرور (ره) به تبعیت از استاد خویش مرحوم علامه طباطبائی (ره) در انجام دستورات در زمینه خودسازی اموری چند را اصرار بر مراعات داشتند. از جمله آن ها مراقبت دائم بود که می فرمود: «مراقبه در تمام مراتب و مراحل لازم است.» 

 

  • ارسال برای چاپ
در این رابطه بخوانید...
دیدگاه و نظر
برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
فرستنده :
پست الکترونیک :
نظر :
aghatehrani.ir
کد امنیتی :
aghatehrani.ir
aghatehrani.ir گفت و شنود با استاد
پرسش :

در بخشی از نامه‌ی امام زمان (عج) به شیخ مفید (ره) آمده است: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا...» منظور از «الْعَهْد» چه می‌باشد؟ که حضرت صاحب‌الزمان (عج) شیعیان را به اجتماع قلبی در وفای به این عهد که بر دوش آن‌هاست، فرامی‌خوانند؟

پاسخ :

اگر دقت کنید عبارت «العهد» است؛ یعنی قبل از واژه عهد، «ال» آمده است. ما سه‌گونه «ال» عهد داریم که اینجا عهد ذهنی است. همه بچه‌شیعه‌ها و حتی غیرشیعه و یا حتی کفار می‌دانند که ما با امام خود عهد اطاعت، امتثال امر و پیروی بی‌چون و چرا داریم. اگر همه ما بر این پیمان پایدار بمانیم، بی‌شک از خجسته دیدار امام محروم نخواهیم شد. چنان که حضرت در همین توقیع شریف این وعده را داده‌اند. این عهد در دعای عهد هر روزمان با امام نیز هست و به صراحت، امام باقرالعلوم علیه‌السلام به جابر جعفی فرموده‌اند: «من کان لله مطیعا فهو لنا ولی، و من کان لله عاصیا فهو لنا عدو» او که مطیع خداست، او ولی ماست و او که معصیت خداوند می‌کند، او دشمن ماست. خلاصه، دل به اطاعت باید داد.

aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir aghatehrani.ir
aghatehrani.ir برنامه بعدی
aghatehrani.ir aghatehrani.ir