نشست خبری طرح حمایت از حقوق کابران

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در نشست تبیینی و خبری «طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی»:

فضای مجازی، امروزه دیگر مجازی نیست و کاملا حقیقی است. تأثیر و تأثر این فضا روی مردم و کارهای ما و زندگی انسان ها به شکلی است که می تواند سبک زندگی را تغییر دهد، چنانچه چنین هم کرده است.

این فضا، غیر قابل انکار است و امروز به حکمرانی رسیده است و تعابیر مقام معظم رهبری در این خصوص و بخصوص این نکته که اگر مشغله ها نبود، خودم مسئولیت این حوزه را قبول می کردم، نشان دهنده اهمیت آن است.

حس ما این است که مجلس، دیرهنگام این مساله را آغاز کرد. یعنی از دوره هشتم وارد این بحث شد، در زمانی که مباحث مقام معظم رهبری نیز در این خصوص مطرح می شد و ایشان دغدغه بسیاری در این خصوص داشتند. در همان زمان چهره های خدوم و حزب اللهی نیز وارد کار شدند.

در خصوص این طرح تقسیم کار جدی بین کمیسیون های مجلس در حال انجام است. برخی از امور دارای تخصص های مختلف است. همچون همین بحث فضای مجازی که بین چند کمیسیون فنی و فرهنگی در دست اجرا است.

این بحث با فیلترینگ از بالا و پایین تفاوت می کند و کسی نباید این طرح را مساوی با فیلترینگ بداند. من از مردم می خواهم که این طرح را ببینند. متاسفانه بسیاری از نقدها از سوی کسانی مطرح می شود که این ۳۶ ماده را اصلا ندیدند یا نگاه شان به طرح های غیر از این طرح است. ما نیز به دنبال تعامل علمی هستیم تا این طرح به شکل عالی انجام شود. کشورهای دیگر در این زمینه به خوبی فعالیت داشته اند.

این طرح را به پیشگاه همه می گذاریم، تا همه نظرات را بشنویم. زیرا نمی خواهیم در این زمینه پنهان کاری یا کاری با عجله های غیر مورد انجام شود. وزیر ارتباطات هم باید در کمیسیون مشترک حضور یابد. ولی ما با همه رویکردهای تخصصی به دنبال آن هستیم که باید با سرعت این طرح را به یک قانون مبدل کنیم. زیرا خوب نیست که پس از چهاردهه هنوز هیچ قانونی در این حوزه نداشته باشیم.

باید بدانیم که این فضا در اختیار دشمن است و اگر دشمن اراده کند به راحتی فضای مجازی و صفحات ما را می بندند. این عرصه باید مدیریت شود و با کار و قانون جدید دنبال شود. چند بار فازهای طرح ملی اطلاعات افتتاح می شود، ولی هنوز هیچ خبری نیست. چه کسی باید جلوی این مساله را بگیرد؟ ما فکر می کنیم که هنوز هم از اینترنت استفاده درست نمی کنیم.

بچه های ما توان این کار را دارند و باید به این مساله باور داشته باشیم. غرب گدایی ما رابه جایی نمی رساند. برجام را آنها مدیریت کردند و ۸ سال ما را به بازی گرفتند و همه چیز را مدیریت کردند.

چند بار فازهای طرح ملی اطلاعات افتتاح می شود، ولی هنوز هیچ خبری نیست. چه کسی باید جلوی این مساله را بگیرد؟ ما فکر می کنیم که هنوز هم از اینترنت استفاده درست نمی کنیم.

مشکلات ما بیشتر به دلیل بروکراسی و مدیریت است وقتی در این کشور ۳ سال طول می کشد که کارهای اداری یک ساختمان انجام شود، طبعا همه کارها با تاخیر انجام می شود. درحالی که این مجوز را به راحتی و با در نظر گرفتن همه شروط ساخت یک ساختمان و نظارت دقیق انجام داد.

مجلس نیز در این طرح بسم الله را گفته است و قطعا در آینده کارهای بزرگی انجام می شود. کمیسیون فرهنگی مجلس آمادگی دارد که با ملاحظه ضعف ها و قوت های طرح و دریافت نظرات و کارشناسی ها کار را به خوبی پیش ببرد.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید