هر کس باید از خودش شروع کند

هر کس باید از خودش شروع کند

برای ریشه کنی پرخاشگری، بداخلاقی و انحرافات اجتماعی چه باید کرد؟ هر کسی از خود باید شروع کند. شما این را کم نگیرید. درست است که من یک نفر هستم، شما یک نفر است، او یک نفر است، اما من تشکیل خانواده میدهم، همسر دارم، فرزند دارم، زندگی دارم، شما همسر دارید، فرزند دارید، زندگی دارید، آرام آرام اینها توسعه پیدا میکند تا به خود میایید میشوید بزرگ یک خانواده، کوچکترها به ما نگاه میکنند. رفتار ما، گفتار ما، کارهای پسنیده ما و یا خدای نکرده ناپسند ما، اینها در جامعه اثر میگذارد و باید به اینها توجه داشت.

اینجور نیست که توقع داشته باشیم جامعه به طور معجزه آسایی به طور ناگهانی خوب بشود، بلکه تا ما خوب نشویم، جامعه نیز خوب نمیشود. باید یکی یکی شروع کرد. وقتی که من به تنهایی شروع میکنم، اسمش این است که یک نفر است ولی در واقع هرکسی شعاع وجودی اش متفاوت است. یک عده ای دور و بر ما هستند که اینها تحت تاثیر ما رفتارشان را تنظیم میکنند. حالا یا خوب یا بد. بالاخره دوست روی دوست اثر دارد، پدر روی فرزندان اثر دارد، مادر روی فرزندان اثر جدی دارد و اینها را نباید کم گرفت. رفتار ما، گفتار ما، ترک ما، فعل ما، همه اینها در جامعه اثر دارد.

تاثیر اطرافیان و اهمیت انتخاب دوست

بعضی فکر میکنند که اثر ندارند، این طور نیست. کسی که بیحجاب در جامعه ظاهر میشود، جامعه را آلوده میکند. شک نکنید. کسی که به دنبال رشوه خواری و حقوق نجومی است، اطرافیانش را هم خراب میکند. بنابراین الان وظیفه دولت، وظیفه سخت تری است به خاطر اینکه برخی از اینها با هم انحراف را یاد گرفته اند و همدیگر را یاری میکنند. اثر میگذارنند.

در روز قیامت هم گفته میشود یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ، روز قیامت ظالم دست خودش را گاز میگیرد، یَا وَیْلَتَى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا، میگه ای کاش با فلانی دوست نشده بودم. لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِی، این من را گمراه کرد از راه خدا، بعد از اینکه کتاب خدا آمد، نگذاشت من مطالعه کنم، نگذاشت دقت کنم که ببینم خدا و رسول از من چی میخواد. اینها را رها کرده و همینطور در این دنیا رها میچرخد تا عمرش سربیاید. این اشتباه است.
لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ، دوست بد گمراه میکند انسان را از یاد خدا. و بعد پشیمانی هم فایده ندارد، چون وقتش و زمانش گذشته است. این است که باید در همین دو روز دنیا انسان در انتخاب دوست دقت کند، دوستان خوب انتخاب کند.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید