جمع بندی سفر به اسپانیا

تشکر از همکاری و همیاری همه دست اندرکاران

تعداد ما محدود بود و در رای آیتم (ماده) اضطراری ایران ۱۹ رای دارد، به شرط اینکه نمایندگانش حد اقل ۴ نفر حضور داشته باشند، و البته ما ۳ نفر بیشتر نبودیم، چون آخرین روز حرکت از ایران خبر آمد که مشکلی برای همکاران نماینده مجلس پیش آمده است؛ خانم آزاد تصادف بدی کرده اند، و آقای دشتی هم انصراف دادند. در این حال، باید سه نفر به جای پنج نفر باید تلاش می کردیم.
از حق نگذرم ‌که یکی دو نفر از وزارت خارجه و تشریفات مجلس، خبرنگار و… به اشکال گوناگون در مجلس عمومی، برخی کمیته ها و کارگاه ها آن خلا را پر می کردند، مبادا بیگانه ای به مرز سیاسی، فرهنگی، اجتماعی انقلاب اسلامی ورود کند چرا که براستی دشمن دانا و دوست نادان کم نداریم.
ناگفته نماند ورود آقای نیکزاد جای خود را داشت که در دیدارهای ایشان نیز باید ما و دوستان همراه می شدند. فرصت های خوب و تلاش های علمی تکنیکی سیاسی – اجتماعی خوب عزیزان قابل تقدیر است. این حضورهای پی در پی ارائه مطالب به دو زبان انگلیسی و فارسی را نیاز داشت. فکر و اندیشه و کمک دوستان وزارت خارجه، همیاری بسیار خوبی را ایجاب می کرد که دست همه بزرگواران درد نکند.
براستی ندیدم که برادران و خواهر همراه ما لحظه ای کمکاری داشته باشند. از این رو صبح اول وقت که جلسات شروع می شد، تا ظهر یکسره در تکاپو بودند، و بعد از ظهر که از ساعت ۲ برنامه ها شروع می شد تا نماز مغرب و عشا، گاهی سفیر محترم نیز جلسه ای را با ایرانیان مقیم و یا رایزن فرهنگی و دیگران می گذاشتند که معمولا جلسه تا دو سه ساعت بعد نماز به طول می انجامید.
اینها را از باب من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق می گویم چرا که آن که از مخلوق تشکر نکند از خالق تشکر نکرده است. ناگفته نماند که در این چند روز جناب سفیر، کارِ ما را نه تنها جزء کار خویش دیده بود، که همراهی بسیار خوب ایشان مشوق تلاش بیشتر ما بود. ورود او به مشاوره و دلسوزی ایشان را قدر می دانم. بنده در سفرها دیده ام، همه سفرا مثل هم نیستند، ولی اینجا ما از یاری ایشان برخوردار بودیم.
بله چند شب پیش چند نفری از دوستان برای دیدن مسابقات رئال مادرید با خرج خود و استفاده از وقت خود به ورزشگاه رفتند، و شفاف ان را با جوانان عزیز و علاقمندان به ورزش در میان گذاشتند. البته آنها نقدپذیرند، اگر نقدی باشد، ولی نباید به یکدیگر توهین کنیم، و یا زحمات برادران و خواهران خود را نادیده، بی مقدار و کم اجر کنیم.، بنده به عنوان یک برادر کوچک تر عرض می کنم، بگذارید همه شفاف بگویند، و ما هم با حفظ حریم ها یکدیگر را نقد کنیم تا که رفتارمان اصلاح گردد. این خود نوعی پاسداشت از شفافیت است.
مع الاسف، فضای مجازی حریمی برای کسی باقی نگذاشته و در آن هر ناسزا گویی، بی صفائی، بی وفائی و دروغ و تهمت گوئیا نقل مجالس شده و برخی ان را جایز شمرده. ولی نه، بچه مسلمانان اقلا به دیگران نشان دهند که می توان از این فرصت و هر فرصت پیش آمده، برترین استفاده را برد.

ارزیابی سفر

برخی دوستان که در این سفر ما را همراهی می کردند و قبلا هم در این سفرها بودند گفتند: در مقایسه با تمام سفرهای گذشته، پرکاری دوستان مجلسی ام قابل تقدیر بود، چرا که با تعداد کم به هیچ وجه جلسه ای نه منعطل شد و نه تعطیل، و در واقع حق جلسات ادا شد.
این اولین باری بود که دو بار جمهوری اسلامی ایران ارایه سخن کرد.
در کمیسیون ها و به ویژه کمیسیون بین الادیان کار به مباحثه علمی کشید و هیئت رئیسه ادیان تشکر ویژه کردند که قم ام القری اسلام است، و خود بین المجالس اقدام به چاپ و نشر گفتار ما کردند.
خدا کند این باشد، البته این سومین بین المجالس و دومین سفر بنده به اسپانیا بود.

و الحمد لله اولا و آخرا

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید