سه ماهه ششم مجلس یازدهم کمیسیون فرهنگی

خبرگزاری خانه ملت؛ سرویس فرهنگی- محبوبه اشرفی پیمان؛ کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه دوم  از ۷ شهریور تا هفته اول آذر ماه  سال ۱۴۰۰ مجلس یازدهم با برگزاری بیش از ۱۵ نشست تصمیمات مهم تقنینی و نظارتی داشتند که از مهم‌ترین این جلسات؛ تمرکز ویژه‎‌ بر روی موضوعات اساسی حوزه فرهنگ از جمله بررسی طرح حمایت از ورزش و ورزشکاران تا دیدار با وزرای مربوطه و تحقیق و تفحص مدیریت غار علیصدر بود.

بررسی ۲طرح و لایحه مهم در کمیسیون فرهنگی​؛

بررسی ۲ طرح و لایحه مهم در کمیسیون فرهنگی از جمله اقدامات تقنینی این کمیسیون در ۳ ماهه دوم سال دوم مجلس بود که مشروح این ۳ طرح و لایحه به شرح ذیل است؛

۱-بررسی طرح حمایت از ورزش و ورزشکاران (گزارش کمیته تربیت بدنی و جوانان)؛

بررسی طرح حمایت از ورزش و ورزشکاران توسط کمیته تربیت بدنی با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در تاریخ ۱۶ شهریور با حضور کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس، کارشناس سازمان برنامه و بودجه و طراح اولیه این طرح و اعضای کمیسیون فرهنگی صورت گرفت، این طرح در۳۰ بند تهیه شده که در موضوعات متفاوت از قبیل حمایت از ورزش دانش آموزشی، راهکارهای حمایت از ورزش همگانی در سطح جامعه و … مورد بررسی قرار گرفت و کمیسیون هم برای رسیدگی به جزییات بیشتر، آن را به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع داده که در این بین کمیته تربیت بدنی کمیسیون هم با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی این طرح را  دنبال می‌کنند.

۲- بررسی طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر حوزه ورزش (اعاده شده از شورای محترم نگهبان)؛ 

این طرح در تاریخ ۱۱ مهر ماه سال جاری در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت؛ در این طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ورزشمورد بررسی قرار گرفته است و ابهاماتی داشته است، در بررسی این  نشست  مقرر شد برخی از این قوانین که تاریخ اجرایی شدن آن‌ها گذشته و منسوخ شده‌اند مطابق با نیاز ورزشی کشور به روزرسانی شوند تا بتوان دستگاه‌های مربوطه را نسبت به اجرایی نشدن آن‌ها مجاب به پاسخگویی کنند.

۳-بررسی لایحه تعیین جایگاه قانونی فدراسیون‌های ورزشی آماتور؛

کمیته تربیت بدنی و جوانان در اجلاسیه دوم، بررسی لایحه تعیین جایگاه قانونی فدراسیون‌های ورزشی آماتور را در دستور کار داشتند که در جزییات این لایحه، ضرورت انطباق قوانین و مقررات داخلی مربوط به فدراسیون‌های ورزشی آماتوری با استانداردها و مقررات بین المللی ورزشی و تقویت مشارکت و همکاری فعال با مجامع جهانی و قاره‌ای ورزشی و فراهم ساختن مقدمات شرکت ورزشکاران کشور در مسابقات ورزشی بین‌المللی، مورد بررسی قرار گرفته و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است. تصویب این لایحه می‌تواند موجب تسهیل شرکت ورزشکاران کشور در مسابقات ورزشی بین المللی شود، بنابراین لایحه در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه تقدیم مجلس شورای اسلامی گردیده و در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است.

جلسه با وزرا؛

اعضای کمیسیون فرهنگی با تشکیل ۴ نشست تخصصی با وزاری فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به ترتیب در روزهای ۲۳شهریور، ۲۰ مهر و ۱۱ آبان  با موضوعات و مسائل فرهنگی و هنری، ورزشی و میراث فرهنگی و گردشگری برگزار کردند.

  • در مورخه ۲۳ شهریور ماه محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهت هم اندیشی و استماع برنامه‌های وزارتخانه مهمان کمیسیون فرهنگی بودند، در این جلسه نقش وزارت فرهنگ و ارشاد در پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری کشور مورد بررسی قرار گرفت و همچنین مقرر شد تا فضا و رویکرد رسانه‌ای در کشور متناسب با فضای جدید ملی و بین المللی باشد، بر همین اساس عملکرد و نگاه جدید به این فضا حاکم شود.
  • در مورخه ۲۰ مهرماه سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان به همراه معاونان خود مهمان کمیسیون فرهنگی بودند؛ در این نشست مباحثی نظیر ورزش بانوان، ورزش همگانی، ارتقای فرهنگ ورزش و ورزشکاران، سلامت جسم و روح در ورزش، طرح مسئله ورزش در مناطق کم برخوردار، احیا، ترویج ورزش‌های سنتی و بومی و…. از جمله موضوعات مطرح شده بود. همچنین تشکیل شورای عالی جوانان و شورای عالی ورزش و داشتن پیوست فرهنگی در مورد باشگاه‌ها چه در سطح ملی و چه بین‌المللی از الزامات برای باشگاه‌ها از برنامه‌های  وزارت ورزش و جوانان است که مورد بررسی قرار گرفت.
  •  در تاریخ ۱۲ آبان ماه  عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جهت هم‌اندیشی و استماع برنامه‌های آن وزارتخانه مهمان کمیسیون فرهنگی بودند که اهم اقدامات خود را به صورت گزارش در اختیار اعضای کمیسیون قرار دادند؛ ضرغامی، اهم دغدغه‌های خود را در این جلسه مطرح کرد و آسیب‌هایی را که کرونا طی دو سال اخیر به مشاغل گردشگری وارد کرده را مورد بررسی قرار دادند و همچنین نقاط ضعف و قوت این وزارتخانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حتی موضوعاتی همچون ورود بخش خصوصی به صنعت گردشگری مطرح شد.
  • هم اندیشی و اخذ پیشنهادات و نظرات اعضای محترم در راستای تشکیل جلسه شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها با ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

 جلسات ویژه و مهم کمیسیون فرهنگی در ۳ ماهه دوم اجلاسیه دوم؛

کمیسیون فرهنگی مجلس در همین مدت افزون بر اقدامات نظارتی و تقنینی معمول، نشست‌های ویژه‌‌ای برای بررسی مسائل روز کشور نیز در کارنامه کاری خود دارد که اهم این جلسات و اقدامات به شرح ذیل است؛ انتخاب ۴ نفر از اعضاء برای عضویت در کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، انتخاب ۲ نفر از اعضاء برای عضویت در کمیسیون مشترک لایحه شفافیت و طرح الزام به انتشار داده و اطلاعات، بحث و بررسی پیرامون مسائل فرهنگی – اجتماعی با حضور مسئولان ذیربط، استماع گزارش رئیس کمیته ملی المپیک از مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو، جمع‌بندی پیرامون موضوعات مطرح شده در بازدید اعضای محترم کمیسیون از مراکز فرهنگی، زیارتی، ورزشی و میراثی شهرستان ری، استماع گزارش مسئولان دستگاه‌های اجرایی در خصوص برگزاری مراسم پیاده روی اربعین، جمع بندی موضوعات مطرح شده در سفر اعضای کمیسیون به استان چهارمحال‌و‌بختیاری، هم اندیشی و اخذ پیشنهادات و نظرات اعضای محترم در راستای تشکیل جلسه شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها با ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، دعوت از رئیس محترم مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به منظور ارائه برنامه‌ها، دعوت از رئیس سازمان سینمایی کشور به منظور استماع برنامه‌های سازمان، ارائه گزارش عملکرد مسئولان قرارگاه خاتم الاوصیاء، معارفه، هم اندیشی و استماع برنامه‌های جبلی رئیس محترم سازمان صدا و سیما.

کارنامه سه ماهه مجلس کمیسیون فرهنگی

تحقیق و تفحض مدیریت شرکت سیاحتی علیصدر؛

بررسی تقاضای تحقیق و تفحص تعدادی از نمایندگان محترم از درآمدها، هزینه کرد و مدیریت شرکت سیاحتی علیصدر و نحوه مدیریت غار علیصدر در  روز ۲۵ مهر ماه برگزار شد؛ در این نشست مدیریت شرکت سیاحتی علیصدر و نحوه مدیریت غار علیصدر مورد بررسی قرار گرفت که با حضور مسئولان وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اعضای کمیسیون فرهنگی برگزار شد. فتح‌الله توسلی نماینده محترم مردم بهار و کبودرآهنگ با ارائه گزارشی از جزییات و مستنداتی نظیر حقوق کارکنان، نحوه واگذاری، نحوه مدیریت، مشکلات، میزان درآمدها و هزینه‌های شرکت سیاحتی علیصدر مورد بررسی قرار دادند.

جلسات کمیته‌ها؛ در ۳ ماهه دوم سال دوم کمیسیون فرهنگی مجلس؛

کمیته تربیت بدنی و جوانان با برگزاری ۴ جلسه با اعضای کمیسیون و فراکسیون ورزش به بررسی  طرح حمایت از ورزش ورزشکاران، استماع گزارش رئیس کمیته ملی المپیک از مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو، بررسی لایحه تعیین جایگاه قانونی فدراسیون‌های ورزشی آماتور و استماع گزارش معاون محترم ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان پرداخت و همچنین کمیته ویژه تحلیل و ارزیابی آسیب‌های فرهنگی با برگزاری یک نشست به بررسی وضعیت مد و لباس با حضور مسئولان ذیربط پرداخت و کمیته زنان و خانواده در یک نشست تخصصی به بحث و بررسی پیرامون اجرایی سازی و بودجه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پرداختند.

اقدامات نظارتی کمیسیون فرهنگی؛

اعضای کمیسیون فرهنگی در ۳ ماهه دوم  سال دوم مجلس ۴ سفر استانی با هدف بررسی مسائل و مشکلات فرهنگی، هنری، ورزشی و گردشگری در دستور کار خود داشتند و طی این جلسات و بازدیدها از نزدیک نقاط ضعف، قوت و ظرفیت استان‌های قم، هرمزگان، اصفهان، چهارمحال‌و‌بختیاری و شهرستان ری را مورد بررسی قرار دادند.

  • بازدید از مراکز فرهنگی، ورزشی شهرستان ری؛

اعضای کمیسیون فرهنگی روز ۲۲ شهریور ماه بازدید میدانی از شهرری داشتند، در این بازدید به سه گروه تقسیم شدند تا هر گروه از نمایندگان به یکی از سه موضوع فرهنگی، ورزشی، اماکن تاریخی و گردشگری این شهرستان پایتخت را مورد توجه قرار دهند و همچنین در این بازدید مشکلات و مطالبات شهرستان ری در سه حوزه عنوان شده به وزارتخانه‌ها و نهادهای مربوطه ابلاغ شد.

  • بازدید از مراکز فرهنگی، هنری و گردشگری استان چهارمحال‌و‌بختیاری؛ 

۲۲ مهر ماه کمیسیون فرهنگی سفری به استان چهارمحال و بختیاری داشتند و با بازدید از مراکز فرهنگی و نشست با فعالان حوزه‌های فرهنگی، ورزشی، گردشگری این استان نقاط ضعف و قوت این استان در حوزه گردشگری مورد توجه قرار گرفت. در طی این سفر دو برنامه شغلی در جهت شاخص‌های فرهنگی ورزشی، گردشگری و مذهبی چهارمحال‌وبختیاری درنظر گرفته شد و توافق کلی صورت گرفت و مقرر گردید تا کمیسیون در نشست با وزرای دستگاه‌های مرتبط آنچه در سفر استانی و نظارت میدانی خود به دست آوردند را به صورت شفاهى و مکتوب به وزرا ارائه کنند و متناسب با برنامه توسعه عدالت محور با توجه به استان‌های کمتر برخوردار در جهت ارتقای برنامه‌ها، توسعه یافتگى در سندى جامع تدوین شود.

  • عزیمت به شهر مقدس قم و دیدار با علماء

طبق برنامه کمیسیون فرهنگی اعضا در روز ۱۰ آبان ماه و با هدف نظارت، ارزیابی و همچنین تقویت فعالیت‌های فرهنگی، هنری و حضور در نشست تخصصی پیوست فرهنگی و بایسته‌های آن انجام پذیرفت. در این سفر یک روزه اعضای کمیسیون دو دیدار با مراجع عظام، آیت الله حسین نوری همدانی و آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی داشتند. همچنین در این سفر یک روزه اعضای کمیسیون از مراکز فرهنگی، هنری، موسسات علمی و پژوهشی بازدید کردند.

  • سفر اعضای کمیسیون به استان اصفهان

  چهارمین سفر اعضای کمیسیون فرهنگی به استان اصفهان در روز ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۰ با هدف رونق گردشگری و پررنگ کردن نقاط  قوت و شناخت ضعف‌ها و  ظرفیت‌های گردشگری این استان توریستی کشور انجام شد، در این سفر نمایندگان کمیسیون فرهنگی جلسه‌ای با نخبگان علمی و ادبی اصفهان داشتند و همچنین نشستی با مسئولان اتاق بازرگانی صنایع دستی استان اصفهان برگزار کردند و مشکلات و دغدغه‌های هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی مورد بررسی قرار گرفت. نکته حائز اهمیت این است که توجه به تولیدات صنایع دستی٬ مسیر ارز آوری برای کشور محسوب می‌شود. در این سفر ۳ روزه  اعضای کمیسیون فرهنگی دیداری با نماینده ولی فقیه سید یوسف طباطبائی نژاد و آیت الله حاج شیخ محمد ناصری استاد اخلاق و تربیت اسلامی برگزار کردند و پیرامون مسائل فرهنگی و عملکرد نهادهای متولی نشست‌هایی را برگزار کردند.

منبع

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید