آیه آیه بندگی ۱ – قرآن شفای درد‌ها

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتارهایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است.

بخش نخست درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام «ماه قرآن» به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ طاهرین

خدمت همه عزیزانی که توفیق دارم خدمتشان باشم سلام عرض می‌کنم. ان‌شاءالله که این ماه، بهترین ماه و مبارک‌ترین ماه برای همه ما باشد و بتوانیم از فرصت‌هایی که خدای تعالی به ما می‌‌دهد خوب بهره‌مند شویم. ماه، ماه قرآن است و زنده شدن و احیای قرآن در بین ماست. برخی در طول سال کمتر به تلاوت قرآن می‌پردازند یا کمتر فرصت می‌کنند، ولی در این ماه باید به قرآن بیشتر دل داد. بدانید که آیه آیه قرآن و تلاوت آن برای رشد و کمال ما فوق‌العاده مؤثر است و ما را به آنجایی که باید باشیم، می‌رساند.

قرآن بهترین کتابِ برنامه است که از جانب خدای تعالی نازل شده و وحی الهی است که دست بعضی‌ها از این کتاب کوتاه است. الحمدالله افتخار مسلمانان این است که در خدمت این کتاب باشند. این کتاب «تبیان لکل شی» است و همه چیز در آن بیان شده و از جانبی هم خدای تعالی ضمانت کرده که حفظش کند و هیچ کم و زیادی بر آن وارد نشود. همچنین «لَا یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ» از هیچ طرفی باطل وارد این کتاب عزیز نشده است. و «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» خداوند می‌فرماید که ما این کتاب را نازل کرده‌ایم و خودمان هم حفظش می‌کنیم و عملاً هم حفظ شده است.

مثلاً تورات و انجیل با وجود اینکه کتاب‌های ارزشمندی هستند و از جانب خدای متعال نازل شده‌اند، ولی دست تحریف اینها را بالاخره خراب کرده و نمی‌‌توانیم چیزی را که در این کتاب‌ها می‌بینیم به خدای تعالی مستندش کنیم؛ چون کم و زیادش کرده‌اند. قرآن به لطف الهی به تحریف مبتلا نشده و حُسن این کتاب ارزنده است. بنابراین هم تلاوتش و هم خواندنش و به دنبال آن فهمیدن آیه آیه قرآن ضروری است. آنهایی که به زبان عربی اشراف ندارند، حداقل ترجمه آن را بخوانند و در آیات قرآن تدبر و فکر کنند تا متوجه شوند قرآن چه می‌گوید. مخاطب قرآن من و شما هستیم. قرآن با ما حرف می‌زند. بنابراین باید دقت کرد و دل داد که قرآن چه می‌گوید تا ان‌شاءالله به قرآن گوش دهیم.

قرآن می‌گوید: «قُلْ إِنِّی أَنَا النَّذِیرُ الْمُبِینُ»؛ به پیامبر بگو به درستی که من بیم‌دهنده‌ای آشکارم، اگر خطراتی را ببینم. یکی از خطرات این است که برخی مقتسمین هستند؛ یعنی اینکه قرآن را قسمت قسمت می‌کنند و بخشی را قبول را می‌کنند و بخش دیگری را قبول نمی‌کنند. مثلاً در غرب برخی وجود دارند که اینها آیات جهاد را قبول نمی‌کنند و یا به آیات امر به معروف و نهی از منکر، نه می‌گویند. قرآن چنین افرادی را نمی‌پذیرد و اصلاً می‌گوید «الَّذینَ جَعَلُوا القُرآنَ عِضینَ»؛ اینها کسانی هستند که قرآن را پاره پاره می‌کنند. اینها را ما قبول نداریم. حتی در برخی از آیات از اینها به عنوان افراد کافر یاد می‌شوند که بعضی را می‌پذیرند و بعضی را نمی‌پذیرد. نؤمن ببعض و نکفر ببعض.

قرآن یک کتاب کامل و مثل نسخه‌ای است که وقتی پزشک تجویز می‌کند باید به همه آن عمل شود. این کتاب شفاء لما فى‌الصدور است. همه دردهای سینه و دردهای روانی و روحی ما را به طور جد درمان می‌کند، بنابراین در جامعه برای احیای کلام‌الله مجید و قرآن باید تلاش کرد تا ان‌شاءالله جامعه‌ای سالم و پرتوان و نزدیک به خدای تعالی باشیم.

 

 

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید