آیه آیه بندگی ۸ – توفیق در پسِ مقاومت

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است.


بخش هشتم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام «استقامت» به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ طاهرین

بحثی تحت عنوان استقامت وجود دارد. خدای تعالی در آیه ۱۱۲ سوره مبارکه «هود» به پیامبرش می‌فرماید: «فَاستَقِم کَما أُمِرتَ» همانطورکه امر کردم مقاومت کن. جالب است که در قرآن «فَاستَقِم کَما أُمِرتَ» دو مرتبه تکرار شده است.

یک نفر از پیامبر اکرم(ص) می‌پرسد یا پیامبر سن شما زیاد نیست پس چرا پیر شده‌اید. حضرت فرمودند که «شَیَّبَتْنِی سورهُ هودٍ لِمَکَانِ هذه الآیهِ» ریش من سفید شد و پیر شدم به خاطر سوره هود «لِمَکَانِ هذه الآیهِ» و به خاطر این آیه «فَاستَقِم کَما أُمِرتَ» مقاومت کن همانطور که امر کردم، «وَمَن تابَ مَعَکَ» و آنهایی که با تو هستند.

آیه دیگری مانند «فَاستَقِم کَما أُمِرتَ» در سوره شورا هست. در این آیه پیامبر نمی‌گوید من را پیر کرد؛ چون خود ایشان واقعاً مقاوم بود و می‌ایستاد، اما در سوره هود که مربوط به ماست، پیامبر اسلام(ص) می‌گویند پیر شده‌اند. مثلاً فرض کنید خدایی ناکرده فرزندمان کرونا گرفته و با مشکل تنگی نفس روبه‌روست و باید سریع نزد پزشک برود اما شب جمعه است و فردا هم مطب تعطیل است و دو ساعت هم بیشتر زمان باقی نمانده که نزد پزشک متخصص مورد اعتماد برویم تا فرزندمان را معاینه کند. در مسیر که نزد دکتر می‌رویم چشمان فرزندمان به اسباب‌بازی فروشی یا شکلاتی می‌افتد و مدام به شما می‌گوید اینها را می‌خواهم اما شما به فرزندتان می‌گویید اکنون زمانش نیست و الان مطب تعطیل خواهد شد و پزشک می‌رود و اگر نفس تو گرفت کاری از دست من بر نمی‌آید. ببینید شما تا به مطب برسید پیر می‌شوید چون می‌فهمید چه اتفاقی افتاده است.

خداوند مرحوم آیت‌الله درچه‌ای را رحمت کند. این بزرگوار گاهی به طلبه‌ها می‌فرمود اگر درس نخوانید نفرینتان می‌کنم تا جوان‌مرگ شوید. نه اینکه در سن ۲۰ سالگی از دنیا بروید بلکه نفرینتان می‌کنم در یک منطقه‌ای که افراد نادان وجود دارند حضور پیدا کنید که هرچه می‌گویید متوجه نشوند تا پیر شوید.

اگر معرفت انسان اندک باشد و متوجه نباشد و پای آن نایستد که «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّه – من و علی دو پدران این جامعه هستیم» پیر می‌شود. آنهایی که خیلی می‌فهمند گاهی اوقات اذیت می‌شوند. چرا؟ چون می‌گوید قبول دارم این ایرادی که می‌گویید هست اما الان وقت آن نیست و اکنون موضوعات مهمتر دیگر وجود دارد.

عمر انسان خیلی طولانی نیست و می‌ارزد آدم مقاوم باشد. در تشخیص درست به درستی پای آن بایستید و مقاومت کنید. بسیاری از کارها که به نتیجه می‌رسد بر اثر مقاومت است. «فَاستَقِم» مقاومت کنید.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید