آیه آیه بندگی ۱۰ – صدق؛ رمز نزدیکی به خدا

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است.

بخش دهم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام «صدق» به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ طاهرین

درباره صدق می‌خواهم صحبت کنم. صدق به معنای راستی است؛ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ – آیه ۱۱۹ سوره توبه) ای اهل ایمان، خداترس باشید و با مردان راستگوی با ایمان بپیوندید.

گاهی راستی در گفتار است و گاهی هم در عمل. در گفتار باید آنچه که می‌گوییم با آنچه که هست صدق کند. گاهی اوقات راستی در گفتار هم هست؛ مثلاً من را انقلابی می‌دانند، اما واقعاً انقلابی هستم؟ من را مسلمان می‌دانند اما به راستی مسلمان هستم؟ می‌گویند من شیعه امام علی(ع) هستم، اما آیا به راستی من شیعه ایشان هستم؟ می‌گویند من باسواد هستم اما آیا باسواد هستم؟ می‌گویند من اهل معرفتم اما آیا واقعا اهل معرفت هستم؟ می‌گویند مسئول کشور هستم اما آیا واقعا مسئولم هستم یا احساس بی‌مسئولیتی می‌کنم؟

می‌خواهم خاطره‌ای را که تقریباً ۴۰ سال پیش اتفاق افتاده را برایتان بیان کنم. یک روز اول وقت حدود ساعت هفت می‌خواستم به کلاس درس بروم. از خانه خارج شدم و در میانه راه با مرحوم آیت‌الله بهجت(ره) برخورد کردم. این مرجع بزرگوار از حرم به سمت منزل حرکت می‌کردند تا درسشان را آغاز کنند و من در مسیر به ایشان عرض سلام کردم و خواستم در طول مسیر یک موضوعی را از مرحوم بهجت(ره) بپرسم تا در آن زمان کوتاه هم کسب فیض کرده باشم. گفتم نزد خدا گلایه شما را خواهم کرد. ایشان گفتند برای چی؟ پاسخ دادم من می‌خواستم آدم شوم اما آقای بهجت من را آدم نکرد. ایشان پرسیدند جدی می‌گویی؟ پاسخ دادم بله. مرحوم بهجت(ره) از من پرسیدند آیا در آینه نگاه کردی؟ پاسخ دادم بله. ایشان دوباره پرسیدند نه، نگاه کردی؟ من هم پرسیدم چطور؟ ایشان پرسیدند اینکه می‌نمایی هستی؟ در آن زمان عجب درسی برای من بود و هنوز که هنوز هست من نمی‌توانم مقابل آینه بایستم و به آن درست نگاه کنم. نگاه می‌کنم حالم بد می‌شود و می‌گویم من این نیستم.

برادران و خواهران عزیزم گاهی اوقات انسان به صورت خود خیلی می‌رسد. از چشمان خود استفاده کنید و ببینید واقعاً همینی که می‌نمایید هستید؟ تا صادق شوید. اگر چنین شود مصداق آیه ۲۳ سوره مبارکه «احزاب»؛ «فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ» خواهید بود، می‌شوید حاج قاسم و خدا شما را بزرگ می‌کند. خیلی‌ها با مقاومت مشکل داشتند اما برای حاج قاسم گریه کردند.

هرچه صدق بیشتر باشد بهتر است و شما را به خداوند نزدیک‌تر می‌کند. وقتی انسان به خدای تعالی نزدیک شود و چون خدا عزیز است، شما را عزیزتر می‌کند؛ «وَ لِلَّهِ الْعِزَّهُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ – سوره مبارکه المنافقون آیه ۸» عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید