آیه آیه بندگی ۱۳ – نظم عامل برکت در کار

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است.

بخش سیزدهم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام «نظم» به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ  محمد، لاسیما بقیه‌الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین له الفداء.

نمی‌دانم شما آیا دفتری برای خود دارید که به کارهایتان نظم دهید یا خیر منتظر هستید کارهایتان خودش نظم پیدا کند. برای اینکه مشخص کنید امروز و فردا قرار است چه کارهایی را انجام دهید، نیازمند دفترچه هستید. مبادا نظم نداشته باشید. «الله الله فی نظم امرکم» شما را به خدا قسم کارهایتان را نظم بخشید.

آن‌قدر نظم در کار جالب است که وقتی خیلی‌ها می‌گویند وقت کم می‌آورم اگر منظم شوند، برکت خواهند یافت و با کمبود وقت مواجه نمی‌شوند. افرادی که با گرفتاری‌های زیادی روبه‌رو هستند اگر اهل نظم و اهل برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی باشند هرگز نمی‌گذارند اهم فدای مهم شود.

بعضی کارها را باید اصلاً کنار گذاشت و انجام آن در حیطه ما نیست و نسبت به آن مسئولیت نداریم. باید مشخص کنیم چه کاری مهمتر است و اگر به نوبت آن را انجام دهیم، پای آن خواهیم ایستاد و با مشکل روبه‌رو نمی‌شویم.

حضرت آیت‌الله بهجهت(ره) فرمودند که وقتی وارد خانه می‌شوید، کتاب‌ها را پشت در بگذارید و فقط مراقب باشید که کتاب‌ها به سرقت نرود. ایشان گاهی با طنز سخن می‌گفتند! منظورشان این بود که کار منزل به درس هیچ ربطی ندارد، چون در منزل باید برای همسر و فرزندان وقت گذاشت. به همین خاطر پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند وقتی وارد منزل می‌شوم، حضورم را در خانه به سه قسم تقسیم می‌‎کنم که یک بخشی مختص اهل خانه است و هیچ کار دیگر انجام نمی‌‍دهم.

بنابراین نظم در کار باعث برکت کار می‌شود تا کارهای مهمتر را مقدم کنیم و کارهای مهم دیگر را در مراحل بعدی انجام دهیم و کارهایی که اصلاً ربطی به ما ندارد و از اولویت برخوردار نیست را به کل کنار بگذاریم. اگر با این شیوه حرکت کنیم ان‌شاءالله خواهیم توانست به زندگی خود سروسامان دهیم.

باید توجه داشته باشیم که مسئولیت‌های مختلفی بر دوش ماست. به عنوان مثال تربیت فرزندان بر عهده ما قرار دارد که نباید از آنها غفلت کنیم، البته هرچند فرزندآوری عمل درستی است و باید فرزندان بیشتری داشت اما تربیت فرزندان بسیار مهم است، متأسفانه جوانان نسبت به تربیت فرزندان بی‌توجه هستند.

نظم را باید آموخت و آموختن نظم هم نیازمند تمرین است. برخی مانند حضرت امام خمینی(ره) فوق‌العاده منظم بودند و من مشاهده کردم که شاگردانشان چنین ویژگی را از ایشان به ارث برده‌اند. برخی از آقایان نقل می‌کردند که وقتی امام رضوان‌الله تعالی علیه وارد صحن مبارک امیرالمؤمنین(ع) می‌شدند زنگ ساعت نصب‌شده در صحن به صدا در‌می‌آمد و این نشان می‌داد که ایشان به موقع و سرساعت در صحن حضور می‌یافتند و اگر زنگ ساعت به صدا در نمی‌آمد معلوم بود که ساعت خراب است و امام سرموقع حاضر شده است. حتی بعد از اینکه امام(ره) وارد کارهای اجرایی و رهبری نظام شدند، نوشته‌هایشان بسیار منظم و مرتب بود که می‌شد آن را به راحتی استفاده کرد، چون به موقع کارها را انجام داده بودند.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید