آیه آیه بندگی ۲۳ – صبر؛ عامل استقامت و پیروزی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است.

بخش بیست‌وسوم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام «صبر» به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ محمد.

خیلی خوب است که انسان صبور باشد، صبر به معنی شکست خوردن در کار نیست بلکه به معنای مقاوم شدن و مقاوم بودن در برابر مشکلات است.

گاهی اوقات ممکن است اتفاقی برای ما بیفتد یا مشکلی در زندگی برایمان ایجاد شود، برخی در برابر این مشکلات خیلی زود می‌بازند و ممکن است در برابر مشکلات پیروز نشوند و حتی گاهی اوقات زمین و زمان را مقصر می‌دانند و فکر می‌کنند با آن‌ها نیست، درصورتی‌که این‌گونه نیست. وقتی فرد زمین می‌خورد باید سریعاً بایستد و مقاومت کند و شکیبایی به خرج دهد. خدا با کسانی است که صبر پیشه می‌کنند و این قطعاً جواب می‌دهد.

اگر انسان یک دفعه شکست بخورد این دلیل بر شکست‌های پی‌درپی او نخواهد بود، بلکه باید نگاه کند ببیند علت شکستش چیست و بررسی کند تا بایستد و مقاوم باشد.

در زندگی اگر همراه قوی داشته باشیم، تأثیرگذار است و چه همراهی قوی‌تر از خداوند متعال. خدا یک نفر است، اما همه چیز دست اوست، ولی دیگران این‌گونه نیستند. در اکثر اوقات خیلی از افراد را دور خود داریم، اما این‌ها واقعاً چیزی ندارند و خودشان هم مثل ما فقیر هستند. «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ – آیه ۱۵ سوره فاطر»‌ای مردم، شما همه به خدا فقیر و محتاجید و تنها خداست که بی‌نیاز و غنیّ بالذّات و ستوده صفات است.

درست است که خدا یک نفر است، اما همه چیز است و دیگران این‌طور نیستند. وقتی انسان به مشکلی برخورد می‌کند، صبوری او موجب کمالش می‌شود و پخته‌تر خواهد شد. خیلی از اوقات سنگ‌های ارزشمندی که از معدن استخراج می‌شود خیلی ارزش ندارد، اما اگر این سنگ‌ وارد کوره شد و حرارت دید، ارزشش افزایش می‌یابد. انسان هم همین‌طور است و وقتی با سختی‌ها و مشکلات روبه‌رو می‌شود، بایستد و استقامت کند، پخته‌تر می‌شود و سپس می‌تواند تصمیم‌گیری صحیح داشته باشد.

دنیا مملو از مشکلات است و کمتر کسی را می‌بینید که بگوید مشکلی برای من پیش نمی‌آید. انسان نباید در برابر مشکلات از میدان گریزان شود، انسان باید در برابر مشکلات بایستد و صبوری کند. ثبات قدم و صبوری طعم پیروزی و مقاومت را به ما خواهد چشاند.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید