آیه آیه بندگی ۳۰ – روز بدون معصیت عید واقعی است

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است.

بخش سی‌ام و آخر درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام «عید واقعی» به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ طاهرین

معمولاً گاهی از اوقات عید که می‌شود افراد به شادی و پایکوبی و جشن می‌پردازند. اما از دیدگاه اسلام برگزاری مراسم‌های مختص عید با آنچه که ما فکر می‌کنیم متفاوت است. امام علی(ع) می‌فرمایند: «کُلَّ یَومٍ لَا یُعصَیَ اللهُ تَعالَی فِیهِ فَهُوَ یَومُ عِیدٍ» هر روزی که در آن معصیت خدا نشود و گناهی انجام نگیرد آن روز عید است.

دقت کنید عیدی که در آن گناه نشود، عید است، اما وقتی عید می‌شود بعضی‌ها در آن روز گناه می‌کنند و در جشن‌هایشان جز معصیت کار دیگری انجام نمی‌دهند.

دقت کرده‌اید هروقت فرازی از یک تعداد کار خوب و مناسک پسندیده داریم، آخرش به عید ختم می‌شود؟ مثلاً به حج می‌رویم و اعمال حج را انجام می‌دهیم و روز آخر به عید قربان ختم می‌شود. یا یک ماه را روزه می‌گیریم و به عید فطر ختم می‌شود و روزه گرفتن را در این روز حرام می‌دانیم و ابتدای روز عید فطر را غسل می‌کنیم و آماده می‌شویم تا به نماز عید فطر بایستیم و از خدای تعالی تشکر می‌کنیم که توفیق بندگی و روزه‌داری را به ما داده است.

این یعنی عید و در این روز بهتر است دید و بازدید کنید و به سفره فقرا رسیدگی داشته باشید و اصلاً پولی را بابت زکات کنار بگذارید و همه اینها به شکرانه توفیقات گذشته انجام می‌شود.

خدا نکند فرصتی را که به دست آورده‌ایم نتوانیم از آن استفاده کنیم و البته بعضی‌ها به خاطر بیماری یا مشکلات دیگر عذر دارند. بعضی بیماران آن‌قدر در آرزوی روزه‌داری هستند که ثوابش از فرد سالمی که روزه می‌گیرد بیشتر است، اما خدا نکند کسی بتواند روزه بگیرد ولی عمداً روزه خود را نگیرد و به آن بی‌اعتنایی ‌کند.

ان‌شاءالله که خداوند عید ما را عید واقعی قرار دهد و روزی باشد که تحت حاکمیت امام عصر(عج) عید بگیریم و نمازی خوانده شود که جهانی باشد و همه ملل عالم این روز را عید بگیرند.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید