عبرتهای پیاده‌روی اربعین

 

سختی‌ها جزئی از سفر اربعین

این روزهای آخر پیاده‌روی پاها تاول می‌‎زد. برخی که کفش نامناسب‌ داشتند و یا پایشان قدری مشکل داشت، و یا از تندروی اذیت شده بودند، به پایشان تاول می‌زد و شاید بهترین راه این بود که با سرنگ آب جمع شده را از تاول پا بگیرند، که درد آن به‌زودی التیام می‌یافت و تسکینی در وضعیت آن حاصل می‌شد.
روزهای آخر ورودی کربلا ازدحام و رفت‌وآمد بسیار کند و قدری خسته‌کننده می‌شود ولی این هم جزئی از همین سفر معنوی است.

همه به سمت امام

هم‌هدفی، هم‌نوائی و هم‌راهی از برکات این سفر ارجمند است. این یک نواختی به سمت حسین مظلوم سلام الله علیه انرژی‌ها و تلاش‌ها را هزاران برابر ضریب می‌دهد.
گو اینکه با این پیاده‌روی کیلومترها راه طی می‌شود، ولی برادران و خواهران عراقی چنان محبت و لطف ابراز می‌دارند که خستگی به تن احدی نمی‌ماند. همه با خاطرات بسیار خوش، مملو از مودت و محبت عشق و صفا همراهند.

گفتگو با همه قشرها

هم‌راهان و هم‌صحبتان از هم‌زبانان ایرانی عزیز، عرب‌زبانان، هندی‌ها، پاکستانی‌ها، اروپاییان و آمریکایی‌ها که به انگلیسی با ما هم‌گفتمان می‌شدند، لحظه‌به‌لحظه به دانسته‌های ما می‌افزودند و ایمان انسان را تحکیم می‌بخشیدند. بحث‌های اجتماعی، عقیدتی، سیاسی، اخلاقی، اقتصادی و… در هر زمینه و از هر جا؛ اخباری، اسماعیلی، سنی، مخالف، اهل نقد و…
عجیب لجنه جهانی به پا شده که برای راه‌اندازی هر بخش آن باید میلیاردها خرج کرد و ساعت‌ها نشست و فکر گذاشت.
ای اهل علم و اهل هنر به پا خیزید که فرصت‌ها از دست نرود. البته در این راه با هنرمندان متعهد، اهل رسانه و… توفیق گفتگوها داشتم. نشست با اهل معنا، سیاست، اقتصاد و… نیز فرصت غنیمتی بود که خدا را بر همه شکر

اتحاد به سمت هدف

نکته اینجاست که همه در یک کلام حسینی‌اند ولی در جهات مختلف باهم متفاوت؛ آن وجه اتحاد جهات اختلاف را نیز به وحدت می‌کشد وسوء‌تفاهم‌ها و سوءتدبیرها نیز زدوده می‌شود. این روحیه گذشت و ایثار عراقیین نیز درس عبرت برای امثال بنده است.
دیده‌اید برخی خود را قطب عالم می‌دانند، در این سفر اگر با دیده عبرت بنگریم این بیماری نیز درمان می‌شود.
توکل و اعتماد به خداوند درس عبرت دیگر این راه است.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید