جلسه اول اخلاق حوزه علمیه امام خمینی (ره)

خودسازی و عقل چفت هم هستند.

 

انسان عاقل متخلق به اخلاق است و مشی و مرام اهل‌بیت هم همین‌گونه هست که عقل و جهل را در مقابل هم قرار میدهند که وجه بسیاری از جهالتها موارد غیر اخلاقی است.

خودسازی و عقل چفت هم هستند. امام صادق علیه‌السلام میفرمایند عقل چیزی است که به وسیله آن خداوند بندگی میشود و بهشت کسب میشود. عقل انسان را به سمت خدای رحمان میبرد و اگر نبرد، عقل نیست.

از عقل دو جور میشود استفاده کرد. انسانی که تهذیب شده باشد از عقل درست استفاده میکند و انسان ناسالم از ابزار عقل در راه نادرست استفاده میکند؛ مانند امثال معاویه و عمروعاص.

باید با اهل‌بیت علیهم‌السلام آشنا شد. آشنایی جزئی کافی نیست بلکه باید کاملا ایشان را شناخت. آیت‌الله بهجت میفرمودند وقتی مشهد میروید حضرت امام رضا علیه‌السلام را می‌بینید؟

یکی از آثار خودسازی این است که انسان میتواند نزدیک شود و کرامتهای اخلاقی را کسب کند و از گناه خلاص شود. برعکس کسی که خودسازی نکند از عقل خود نیز نمیتواند استفاده کند.

خیلی از افراد خیال میکنند خودسازی کار سختی است در حالی که چنین نیست زیرا خودسازی و کرامتهای اخلاقی مطابق فطرت است. البته ممکن است کاری کنیم که ذائقه‌مان عوض شود.

تاریخ ۷ آذر ۱۴۰۱
حوزه علمیه امام خمینی (ره)

 

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید