گزارش روند قانون جمعیت در صحن علنی

مردم باید اثرات قوانین را ببینند؛ مجلس آماده دریافت پیشنهادات اصلاحی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مرتضی آقاتهرانی در نشست علنی روز سه شنبه ۲۲ آذرماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش مشترک کمیسیون های اجتماعی، بهداشت و فرهنگی درخصوص عملکرد دستگاههای مرتبط در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: یکی از کارهای ارزنده مجلس تصویب قانون مذکور و تسهیل ازدواج جوانان بوده که قانون آن تدوین و به عنوان یکی از اولویت های جدی به آن اهمیت داده شد، این کار از کمیسیون فرهنگی آغاز و سایر کمیسیون ها نیز همراهی کردند و کمیسیون مشترک آن تشکیل شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه پس از گذشت یک سال توقع عملیاتی شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، توقع نابجایی نیست، ادامه داد: رئیس جمهور اهمیت قانون مذکور را می دانند و از آن حمایت کرده اند. آمار ارائه شده درخصوص کاهش میزان طلاق، کاهش سن ازدواج و افزایش میزان ازدواج خوشحال کننده است، اما برخی نمایندگان می گویند در شهرستان ها در راستای اجرای این قانون موردی را مشاهده نمی کنند. مردم باید اثرات قوانین را ببینند. از نمایندگان درخواست می کنم در استان ها و شهرستان ها، گزارش ها را دریافت کنند تا ستاد ملی جمعیت کار را جدی تر دنبال کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم افزود: گفته شده ۱۰ هزار میلیارد تومان قرار بوده در راستای اجرای این قانون تخصیص یابد، اما شاید سازمان برنامه و بودجه آن را در محل دیگری هزینه کرده باشد، اگر چنین اتفاقی رخ داده، باید این میزان اعتبار را جبران کند. آقای میرکاظمی انسان قانونمندیست و قانونمند بودن یکی از وظایف اصلی مسئولان است. شخص وزیر بهداشت عملکرد خوبی داشته، اما خطاب به سایر کارکنان وزارت بهداشت اعلام می کند که باید قانونمند عمل کنند. اگر جایی از کار ایراد دارد، پیشنهادات خود را ارائه نمایند.

وی تصریح کرد: اخیراً در شهرستان ها و استان ها افراد انقلابی برای من به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی طومارهایی ارسال می کنند که چرا کمیسیون فرهنگی پیگیری نمی کند. یکی از موارد بحث جمعیت است. مجلس در این خصوص بخش وظیفه خود را عمل کرده و اکنون باید دولت وارد عمل شود و وزرا باید وزارتخانه خود را در این راستا مدیریت کنند.

آقاتهرانی بیان کرد: نکته دیگری که دارای حساسیت است، بخش فضای مجازی می باشد. مجلس در این جهت نیز کار خود را انجام داده است. حجاب یک بخش اسلامی و دینی دارد و هر شخص مسلمان باید معتقد باشد اگر کسی حتی مسلمان نیست، می تواند به چراغ خطر و قانون اعتنا نکند؟ این موضوع نیز باید قانونمند شود. کمیسیون فرهنگی نیز دراین خصوص نشست هایی داشته است.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید