گفتگو با ستاد خبری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲

به گزارش ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی؛ نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، دوشنبه (بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) با حضور در نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم از غرفه‌های ناشرانی چون امیرکبیر، انقلاب اسلامی، مکتب حاج قاسم و… بازدید و دقایقی با مسئولان این غرفه‌ها صحبت کرد. «آینده روحانیت و جهان معاصر»، «کاشانه‌ی ابرار»، «غروب زیست جهان ایرانی»، «تویی که نشناختمت»، «گمنام در قله‌ها» و چند عنوان دیگر از کتاب‌هایی بودند که ناشران مذکور به این نماینده مجلس اهدا کردند.

آقاتهرانی در گفت‌وگو با ستاد خبری نقش نمایشگاه در دیپلماسی فرهنگی را قابل توجه توصیف کرد و گفت: مردم ما اهل فکر، اندیشه و فهم هستند. باید ببینیم اگر این نمایشگاه نباشد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟!

وی افزود: در خصوص کاهش کتابخوانی جوانان تردید دارم. اما فضای مجازی هم گاهی به خواندن، دانستن و فهمیدن منتج می‌شود. من احساس می‌کنم به توسعه و توصیه کتابخوانی توجهی نشده است. به‌عنوان مثال بنده درحال نگارش کتابی درخصوص روانشناسی هستم، وقتی به موضوع افسردگی یا اضطراب می‌رسم جای اینکه مانند گذشته در کتابخانه‌ها دنبال منابع موجود باشم در اینترنت و موبایل منابع را پیدا می‌کنم. البته این هم نوعی مطالعه است، اما آن را کتاب خواندن نمی‌دانیم؛ در حالی که وبگردی و بازی نمی‌کنیم و در حال آموزش و یادگیری هستیم. اگر این نوع مطالعه را حساب کنیم، آمار کتابخوانی کم نیست.

آقاتهرانی همچنین به تاثیر عامل اقتصادی در کاهش مطالعه مردم اشاره کرد و گفت: نمی‌توانیم همه چیز را به اقتصاد ربط دهیم. فهم مهمتر از اقتصاد است‌. من تاثیری را که فرهنگ روی اقتصاد دارد، بسیار زیاد می‌دانم. معمولا افراد این را برعکس می‌بینند. همه انتظار دارند اقتصاد درست شود تا فرهنگ هم اصلاح شود، اما اینگونه نیست.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید