حضور در برنامه صفحه اول شبکه خبر ۱۰ مهر

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه ”صف اول“ دوشنبه ۱۰ مهر شبکه خبر، به پرسش‌ها درباره عملکرد و برنامه‌های این کمیسیون پاسخ داد.

 

سوال: چیزی می‌خواهید شما به این گزارش اضافه کنید؟
آقاتهرانی: خوب بود دست شما درد نکند.
سوال: دویست و سی و چهاری هم داشتید در کمیسیون؟
آقاتهرانی: کمیسیون ما تقریبا توانستیم چند تا هشتاد و پنجی داشتیم که کار را خیلی زود جلو ببرد و معطل نشود به این که همه نمایندگان ببینند کمیسیون تخصصی برایش ترتیب می‌دهند یکی هم بحث جوانی جمعیت، تسهیل ازدواج بود که الحمدالله تمام شد، شورای نگهبان هم دیدند و ابلاغ هم شد دو سال پیش و کار آن جلو رفته یک مقدار هم موفق بوده، البته بعضی جاهایش هم نقاط ضعف دارد.
یکی دیگر هم بحث تنظیم مقررات فضای مجازی بود که آن هم همه کارش تمام شده کار‌های کمیسیونی اش و این‌ها تخصصی کار کردند، منتظر است که فقط برای فرصت این که چند وقته باشد، ۵ ساله، ۶ ساله، چون هشتاد و پنجی که می‌شود.

سوال: آن هم هشتاد و پنجی بودند؟
آقاتهرانی: آن هم هشتاد و پنجی است. بعد هم بحث عفاف و حجاب است که عفاف و حجاب هم باز در کمیسیون فرهنگی مطرح شده و بعد با کمیسیون قضایی، این هم هشتاد و پنجی شده که یک بخش آن مباحث فرهنگی است، خیلی همکاری کردیم با دوستان کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس که آن هم الان رفته خدمت شورای نگهبان و قاعدتا همین هفته‌ها جزو برنامه‌های آن عزیزان خواهد بود که قبل از برنامه‌ی هفتم ان شاالله آن هم بیاید به مجلس، چون یک رفت و آمدی خواهد داشت که اصلاحاتی می‌فرمایند و وقتی که بیاید اصلاح می‌شود و رای می‌دهند و بر می‌گردد کارش تمام می‌شود.
سوال: دویست و سی و چهاری که اشاره کردم که مستقیما شما به قوه قضائیه ارجاع می‌دهید هم در کمیسیون شما داشتید؟
آقاتهرانی: اینجوری نه، اما چیزی که هست که ما فقط همین هشتاد و پنجی سه تا داشتیم که خوب هم بود یعنی روی آن کار شد، چون بحث جمعیت یک بحث جدی است و خیلی نباید افتاد در چاله جمعیتی، اگر بیفتیم کار سخت می‌شود، و البته الان وضع خوبی هم نداریم، از بعد از این که این قانون تصویب شده تسهیلاتی داده شده بخاطر ۹۲ ماده مربوط به جمعیت بوده و تسهیل ازدواج که توانسته یک مقدار کار را جلو ببرد الحمدالله؛ ما تقریبا هر هفته، البته غیر از الان که دیگر برنامه هفتم آمده، مجلس تقریبا سه شیفته است، که البته دو شیفت آن قطعی است یک شیفت شب آن باید بروند کمیسیون تلفیق و، چون ارجاعی به تلفیق خیلی دارند و ابهامات این‌ها برگردد دو مرتبه، بنابراین وضعیت دارد که نمی‌توانیم کمیسیون را ترتیب بدهیم، کمیسیون‌ها تقریبا در مجلس تعطیل است به خاطر این که برنامه هفتم به یک ساماندهی برسد ان شاالله می‌رسد و کار جلو می‌رود، اما برای این که نظارت داشته باشیم نهادهایی را که در ارتباط با همین بحث جمعیت است هر از گاهی کمیته دعوت می‌کند ببیند گیر کار کجاست مثلا بانک‌ها، مثلا مسکن، چون باید زمین بدهد، او باید تسهیلات بانکی بدهد به جوان‌ها و این‌ها، این‌ها در رفت و آمدند که ان شاالله شود کار را جلو برد هر قدر هم بتوانیم دولت را در این جهت کمک کنیم ما برای این که کار خوب‌تر جلو برود ایستادیم.

سوال: در مجموع شما الان ارزیابی تان این است که این قانون در یک نگاه کلی یک ارزیابی کلی اجرایش خوب بوده است؟
آقاتهرانی: من می‌توانم چند تا آمار کوچک از آن بدهم به نظرم این طور می‌آید، بیش از ۲۰ هزار نفر زمین دریافت کردند که ۲۰۰ متر به افرادی که بچه سوم به بالا تعلق می‌گیرد، ده هزار نفر هم در هفته آینده به ایشان داده می‌شود که این ۳۰ هزار تا عدد خوبی است، ۲۰۰ هزار خودرو دریافت شده است .
سوال: متقاضی اش چقدر است؟
آقاتهرانی: خیلی بالاتر از این‌ها است، بالاخره دارد راه می‌افتد و توقع بود که در این دو سال خوب‌تر جلو برود البته دولت موافق است خیلی، ما در اصل جریان مشکلی نداریم، ولی مثلا برای بحث مالی و این‌ها وقتی که می‌رسیم می‌خواهیم مثلا وام باید بدهند، پول باید بدهند، تسهیلات بدهند مثلا آیین نامه‌های داخلی که لازم بوده نوشته بشود برای این که مثلا در دانشگاه که کسی اگر شما و من دو تایی هر دو دکترا داریم می‌خواهیم جزو هیئت علمی بشویم، شما که مثلا بیشتر فرزند دارید مقدم هستید بر من یا مثلا آموزش و پرورش یک تسهیلات علمی باید بدهد و این‌ها، این‌ها آیین نامه هایش را همین امروز اتفاقا پرسیدم از رئیس کمیته جمعیت، گفتند تمام آن آماده شده است. این قدر جلو رفته، ولی خیلی هم فرصت نداریم، چون ۵ سال دیگر به نظرم بیشتر وقت نیست.

سوال: می‌دانید بحث چیست؟ بحث این است که، چون ما این طرف و آن طرف روی مخصوصا مشوق‌هایی که در نظر گرفته، چون مصداق است سطح نازلش را عرض می‌کنم، خودروساز‌ها باید خودرو را بدون قرعه کشی واگذار می‌کردند و این‌ها خیلی هایش نه این که اتفاق نیفتاده، ولی آن طوری که انتظار می‌رفته نیفتاده، تصور این است که اگر شما هم ارزیابی تان این بود که در اجرا ما ضعف‌های جدی داریم، می‌گفتیم مجلس به لحاظ نظارتی خیلی جدی‌تر وارد می‌شود، ولی الان که احساس می‌کنم شما می‌گویید که راه افتاده و دارد یعنی ارزیابی تان تقریبا مثبت است می‌گوییم پس خیلی در نظارت نباید توقع هم داشته باشیم.
آقاتهرانی: نه، نظارت را جدی می‌گیریم با آن چیزی که ما باید باشیم خیلی فاصله داریم من این را قبول دارم، منتها چیزی که هست این است که تقریبا بعضی اوقات بعضی دوستان ما و مسئولین یک امتیاز و این‌ها می‌بینند در حالی که بحران است واقعا این جور باید ببینند برای همین جلسات زیادی گذاشتیم و می‌گذاریم که کار جلو برود، ولی نه این طور نیست که معتقد باشم همه چیز خوب است.

سوال: اگر بخواهید مثلا بگویید کدام دستگاه‌ها عملکرد خوبی داشتند یا کدام دستگاه‌ها ضعیف بودند می‌توانید نام ببرید؟
آقاتهرانی: مثلا از ارشاد توقع بیشتری داریم در این جهت در امر تبلیغات و این‌ها، خبری نیست در حالی که باید ورود کند اصلا، نمی‌بینم آن حالت را در ارشاد، صدا و سیما مثلا تبلیغاتی که دارد در بخش‌های خبری و این‌ها واقعا دست مریزاد می‌خواهد این را می‌بینیم، تقریبا همیشه در هر کانالی که آدم مراجعه می‌کند می‌بیند یک بحثی را شروع کردند این خوب است، بانک‌ها مثلا مقداری آمدند، مسئولین بالا مشکلی نداریم، پایین که می‌آید مدیران هنوز گویا برخی باورشان نیامده در شهرستان‌ها وقتی که مراجعه می‌کنیم و این‌ها می‌بینیم مردم مشکل دارند می‌گویند نشده، نمی‌دهند، معطل می‌کنند. مثلا من هفته گذشته با چند تا از دوستان در این باره اتفاقا صحبت می‌کردم که بانک مثلا می‌روید برای این که پول بدهند یا نه یکی از آن‌ها خیلی راضی بود این‌ها پیداست که یک مقدار برخی از بانک‌ها و این‌ها ممکن است سلیقه‌ای عمل کنند یا مثلا نظر خاص خودش را مدیر اعمال کند این‌ها اشتباه است فکر می‌کنم بالا باید بیشتر فشار بیاورد تا بلکه کار جلوتر برود.

سوال: این‌ها به لحاظ قانونگذاری به ضعف قانونگذار بر نمی‌گردد؟
آقاتهرانی: ضمانت اجرایی اش خوب است، اما هنوز آن طور که باید اعمال نشده است.
سوال: ضمانت که نباید اجرا شود
آقاتهرانی: بله باید ضمانت عملیاتی شود
سوال: اگر عملیاتی نشود یعنی ضمانت نداشته یعنی شما به ضعف قانونگذاری این را می‌بینید؟
آقاتهرانی: حالا فعلا برای همین هم موقت گذاشتیم گفتیم که ۵-۶ ساله باشد برای چه؟ برای این که آزمایشی جلو برود نقاط ضعف و قوتش خودش را نشان بدهد و بیشتر و بهتر بتوانیم بعد اعمال قانون کنیم اگر جایی باید تبصره‌ای، ماده‌ای، چیزی کم یا زیاد بشود این کار را خواهیم کرد. اصلا حسن آن این است که هشتاد و پنجی که می‌شود موقت است که این جا الان هفت سال است به نظرم که مثلا دو سال آن گذشته است، نه این دو سال اگر سوال بشود که همه چیز خوب بوده نه واقعا.
سوال: مثلا پیگیری شده که کدام سازمان‌ها، نهاد‌ها، وزارتخانه‌ها، آیین نامه را هنوز ننوشتند اصلا.
آقاتهرانی: این را من نمی‌دانم، چون از اقای بانکی پور پرسیدم که ایشان مسئول کمیته اش است ایشان گفتند که آیین نامه هایش را نوشتند، همه دستگاه‌ها نوشتند، اگر این طور است که خیلی خوب است.
سوال: نوشتند، ولی فقط اجرا نمی‌شود
آقاتهرانی: کسی نگوید نمی‌دانم، بعضی در عمل به قانون متاسفانه این نقطه ضعف را دارند.

سوال: در مجموع شما فرمودید که بررسی می‌کنیم این گیر کار کجاست، در نگاه کلی گیر کار در اجرا کجاست؟
آقاتهرانی: گیر کار باور خیلی‌ها هنوز نیست که واقعا ما داریم جمعیت مان را از دست می‌دهیم هنوز هم در مردم جا نیفتاده، در مردم هم وقتی که شما صحبت می‌کنید هنوز جدی نمی‌گیرند، ایرادی که می‌گیرند می‌گویند اقا گرانی هست و غیره  راست هم می‌گویند، نمی‌گویم نیست، گرفتاری هست، سختی هست، اما آیا در برابر این که الان در آینده جمعیت ما از جمعیت جوان بودن می‌افتد و جمعیت پیری خواهیم داشت و خدایی نکرده خیلی از چیز‌ها را به این خاطر از دست می‌دهیم می‌ارزد؟ فکر نمی‌کنم همه این جور فکر کنند.
سوال: این گیر را هم که قانون درست نمی‌کند درست است؟ قانون این گفتمان و این باور را ایجاد نمی‌کند.
آقاتهرانی: نه، فرهنگ را، اما قانون موثر هست، بعضی‌ها من دیدم مثلا می‌گویند فرهنگ با قانون نمی‌شود، اگر این طور باشد پس کمیته فرهنگی اصلا لازم ندارید یا همانی که هست بگذارید باشد، اگر این طور بود که پیامبر خدا دستورهای احکام نمی‌آوردند که، ایشان برای چه احکام آوردند یعنی می‌خواهم بزنمش به هم، جامعه جامعه‌ی شرک بود اصلا، یا جامعه ما جامعه غربی و غرب زده بشود و مثل آن‌ها بخواهد فکر کند، من بر رویش کار کردیم یک مقدار که ببینید آن‌هایی که این طور فکر کردند الان به کجا رسیدند، غربی‌ها که مثلا الان فرزند آوری آنجا تقریبا نیست و این جوری جدی نمی‌گیرند و باور ندارند اصلا ازدواج نیست یا طلاق زیاد است، این‌ها هم بروید ببینید وضع شان چطور است که البته صدا و سیما در این جهت دارد کار می‌کند باید بودجه بیشتری هم ما در این جهت بگذاریم در برنامه هفتم هم دقت به این جهت کردیم، ولی باز می‌رسیم به این که وقتی به صحن مجلس می‌آید باید دوستان تصویب کنند اگر این اهمیت را باور نکنند مشکل پیدا می‌کنند.

سوال: الان وزارت ارشاد را که شما فرمودید خیلی کاری نکرده شما چقدر از ایشان پیگیری کردید؟
آقاتهرانی: اتفاقا وزارت ارشاد یکی از مشکلاتی که دارد مشکل بودجه‌ای و این‌ها است یعنی فرهنگ کلا بودجه ضعیفی دارد و این رو گاهی از اوقات افراد کم می‌گیرند ما برای برنامه هفتم یکی از کار‌هایی که دوستان کردیم تقریبا من کمیسیون مان سه نفر از دوستان خوب را گذاشتیم برای کمیته‌ی برنامه هفتم. خوب کار کردند این‌ها، شاید بتوانم ادعا بکنم طبق نظر خود رئیس کمیسیون تلفیق و دوستان دیگر که نسبت به بسیاری از کمیسیون‌ها دوستان ما بیشتر کار کردند و ایستادند پای کار، ولی این که حالا باز این‌ها می‌ایستند و می‌نویسند و بیرون می‌آید از تلفیق و در صحن هم رای بیاورد این‌ها یک مقدار دوندگی بیشتر می‌خواهد.

سوال: حالا اصلا رای هم بیاورد شما میانگین اجرای قانون ششم چقدر بوده است؟ در هفتم هم همین است.
اقا تهرانی: بله، حالا نتیجه اش این نمی‌شود که یک هو برسیم به این جا که پس نکنیم و بایستیم ببینیم چه می‌شود ما باید هر کسی واقعا به وظیفه اش عمل بکند فکر کنم به نتیجه برسیم.
سوال: و جدای از این‌ها در تخصیص هم دچار مشکل هستیم یعنی شما الان مصوب می‌کنید عدد خوب را، سازمان برنامه یا مضیقه دارد یا نمی‌خواهد و یا باور ندارد
آقاتهرانی: متاسفانه الان برای تخصیصی که همین امسال بر می‌دارند سال گذشته هم نزدیک آخر اصلا مشکل پیدا می‌کنند نمی‌توانند درست استفاده کنند بعد الان هنوز بعد از گذشت شش ماه هنوز خبری نیست که بنا دارم ان شاالله با دوستان بروم بنشینم بگویم که یک مقدار جدی‌تر بگیرید.
سوال: پس عملا خیلی؟
آقاتهرانی: ولی باید شروع کرد، من مثل شما مایوس نیستم
سوال: من هم مایوس نیستم، ولی می‌بینم که قانونی که دو سال پیش مصوب شده و پارسال اختصاص خوبی برایش ندادند امسال هم ندادند، بعد مثلا شما می‌فرمایید که ارشاد که مثلا کار خاصی نکرده یا مثلا اتفاقی نیفتاده، بالاخره آدم مایوس نمی‌شود.
آقاتهرانی: حالا می‌خواهید که مسئول کمیته اش را بگویید بیاید قشنگ برای شما صحبت کند.
سوال: آقای بانکی پور آمدند این جا.
آقاتهرانی: شما هنوز همانجور فکر می‌کنید؟
سوال: نه؛ ایشان هم مدام از بحران می‌گویند بالاخره یک مسئله جدی است، چون یک حرف قشنگی که زد گفت اصلا من کاری به نظام و حتی دولت و حاکمیت و این‌ها ندارم شما هر حکومتی در ایران مستقر باشد این بحران را با آن مواجه است و این اصلا بحث کاملا ملی است که با آن مواجه هستیم. باز در این گلایه‌هایی که هست مثلا مدیران معاونت جوانان وزارت ورزش هم از اجرا نشدن بخش فرهنگی قانون جوانی جمعیت به دلیل عدم اختصاص، بالاخره آن‌ها هم گله‌مند هستند به آن‌ها هم که شما مراجعه می‌کنید باز می‌گویند که پول نمی‌دهند.
آقاتهرانی: البته این هم هست، همه چیز هم به پول نیست، یعنی به هر کس پول بدهی و پول داشته باشد خوب کار می‌کند، بعضی اوقات باید تمرین کنیم واقعا، با نداشتن، نبودن هم بایستیم مثلا گاهی از اوقات حتی دولت لوایحی که می‌دهد یا برنامه بودجه‌ای که می‌دهد من توقع دارم که خیلی جدی‌تر از این‌ها اول خود وزیر بیاید پای کار، که از آن جا محکم بیاید، ما گاهی از اوقات می‌آید به مجلس ما تازه به تکاپو می‌افتیم که اضافه کنیم، یک مقدار فرق می‌کند نباید این دید را به ما بدهند ما باید به چنین جایی برسیم که همه به فکر هستند بله دولت باید باشد مجلس باید باشد مردم هم باید باشند همه مان باشیم، اگر این طور فکر کنیم و کار همگانی جلو بیاییم قطعا به نتیجه می‌رسیم، ولی اگر یکی دو تا بیاید یکی بیاید یکی نیاید قطعا یک مقدار کار سخت‌تر می‌شود.

سوال: الان ما مشکلاتی که داریم در اجرا، یک بخشی از آن به زعم جنابعالی به دولت بر می‌گردد، یک بخشی از آن هم به مجلس بر می‌گردد که نظارت شاید مجدانه، پیگیری نداشته، شما نقش مجلس را در ضعف اجرا چقدر می‌دانید مشخصا در همین کار؟
آقاتهرانی: مجلس اگر بخواهم دقیقا بررسی کنم آن چیزی که من می‌فهمم این است که ما باید پای این کار می‌ایستادیم، چون ما حتی سقط جنین داشتیم خیلی هم داشتیم، این را بتوانیم جلویش را بگیریم برخی واقعا قبول نداشتند.
سوال: در مجلس؟
اقاتهرانی: نه، از بیرون افرادی که می‌آمدند در جلساتی که گذاشته می‌شد خیلی محکم برخورد می‌کردند که نه، این‌ها را توانستیم با همه حرف‌ها یک گفتمان جدی راه بیاندازیم که بتوانیم این بحث را به یک جایی برسانیم.
سوال: یعنی می‌گفتند سقط جنین باید باشد؟
آقاتهرانی: نه، آن‌ها چیز‌های دیگری داشتند می‌گفتند مثلا غربالگری باید باشد غربالگری که حتی در خود آمریکا هم نیست مثلا از سی سال، سی و پنج سالگی ما از همان روز اول ازدواج شروع می‌کنیم، خب برای چه این کار را می‌کنید اصلا؟ یا مثلا استاندارد‌هایی که ما داریم با استاندارد‌های بیرونی متفاوت است خیلی‌ها هستند که ما ترس می‌اندازیم به دل شان که زن و شوهر‌ها که می‌خواهند بچه دار شوند که واقعیت ندارد، باید این‌ها را جدی‌تر باید ببینیم که ما باید برویم به این سمت اصلا یا نرویم؟ چه اندازه؟ چگونه؟
یک مقدار مجلس در این جهت سفت دوستان ایستادند و کار کردند آخرش این شد، البته این ۹۲ ماده‌ای که آمده و نوشته شده پیکار می‌خواهد که دنبال کنیم که موافقت همگان بیاید با قانون که تمام بشود به قول خود شما همه چیز تمام نمی‌شود، ولی یک بخش کار شده، اگر بگوییم که کار سه بخش دارد یک بخش مردمی است و یک بخش مجلس و قانونگذاری اش است و یک بخش هم دولت است من فکر می‌کنم آن کاری که مجلس باید بکند کرد.
سوال: حالا فرض کنید که دولت در اجرا ضعیف بود.
آقاتهرانی: مجلس نظارت باید کند برای همین ما نظارت را نبستیم مثلا سابق بر این گاهی از اوقات حتی داریم برخی از قوانین مثل قانون تسهیل ازدواج ۲۰ سال نوشته، شاید خوابیده بوده الان ما آمدیم همان‌ها را باز آوردیم احیا کردیم در این قانون و باز داریم وزیر و وکیل را می‌کشیم به مجلس که چه کار کردید؟ چقدر جلو رفتید؟ کجایش گیر است و چرا گیر است؟ این کار‌ها تقریبا دارد می‌شود، ولی بیشتر هم باید بشود. کمیسیون فرهنگی تعدادمان خیلی هم نیست، اگر ما جمعیت بیشتری می‌داشتیم تقسیم کار بهتری می‌شد.
این هم هست، ولی دوستانی که هستند آن عده‌ای که هستند خوب می‌دوند برخی شان واقعا خیلی بیش از خودشان دارند تلاش می‌کنند، پیشنهاد می‌کنم برای سال‌های آینده که کمیسیون ترتیب داده می‌شود واقعا یک عده‌ای اصلا بیایند به این نیت، که بیاییم فرهنگ را تکان بدهیم، تحول فرهنگی کار آسانی نیست، آدم خودش را می‌خواهد و مقاومت و ایستادگی می‌خواهد که یک کار‌هایی باید بشود، زیربنایی هم هست، شما نگاه کنید خود کمیسیون فرهنگی اول کاری که ما کردیم دنبال این بودیم که ما که نمی‌توانیم همه کاری کنیم اولویت‌ها را باید پیدا کنیم که چند تا اولویت را پایش ایستادیم و به نتیجه هم رسیدند که یکی از آن همین جمعیت بود به نظر من کار خوبی هم بود، که این شد، ولی این به این معنا نیست که همه چیز تمام شده علت تامه به قول آقایان فلاسفه نیست که وقتی که این اتفاق افتاده همه چیز یک دفعه عوض بشود نباید هم بشود و نمی‌شود، چون علت تامه نیست، ولی علت ناقصه هست یک بخشی از کار است که کردیم و باز هم باید جدی‌تر پای آن بایستیم.
سوال : شما به برنامه هفتم اشاره کردید مشخصا در بخش های قرآنی کمیسیون فرهنگی چه مواردی را برای گنجاندن در برنامه هفتم پیشنهاد داده اصلا به این موارد پرداخته شده در برنامه هفتم ؟
اقاتهرانی : بله ، برنامه هفتم که دوستان شرکت کردند، ما چند تا کار جدی که شده، یکی بحث مسائل ورزش قهرمانی حرفه‌ای همگانی است که کار کردند دوستان که بتوانند خلاء قانونی که داشته مرتفع کنند، اعتبارات فصل فرهنگ را با تقویت فرهنگی که داشته بالابردند، تلاش شده پیوست‌های فرهنگی را که در نقشه‌ی فرهنگی کشور مصوب بوده و خوابیده و عملیاتی نشده، راهش بیاندازد که بعد از هفت سال به نتیجه برسد که به نظرم همین دیروز بود که رای برد بخش پیوست و پیوند فرهنگ که چیزی که از کمیسیون تلفیق به صحن آمد رای آورد، گاهی به این‌ها توجه نمی‌شود مثلا مثل این که شما یک سدی بزنید، ولی توجه نکنید که مثلا فرض کن ۵۰ تا روستا یک مرتبه زیر آب می‌رود، این‌ها چی؟ نمی‌شود که باید برای این‌ها فکر داشته باشید، می‌آییم مثلا جاده‌ای را باز می‌کنیم به یک سمتی مثلا از تهران به چالوس فکر نمی‌کنیم برآورد فرهنگی آن چه می‌شود؟ چه باید کرد؟ چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ چه حسنی ندارد؟ و چه استفاده‌های درستی می‌شود کرد؟ گردشگری تا دیروز راهش بسته بود الان باز کردید، این چه برنامه‌ای است؟ چه کار؟ این مثلا شد الحمدالله رای آورد بحث پیوست فرهنگی، برنامه‌ها را تقریبا دوستان آمدند نقطه زنی کردند، تولیدات فاخر فرهنگی که مثلا انیمیشن و این‌ها را مثلا چه اندازه ما می‌توانیم داشته باشیم، فیلم‌هایی که مثلا باید ساخته بشود برای خود صدا و سیما، بودجه خوبی برای صدا و سیما بگذاریم که بتواند فیلم الف و ب و این‌ها داشته باشد، فیلم‌هایی که بتواند پاسخگو باشد و بعد توجه هم به این داریم که این فیلمی که ساخته می‌شود بحث جمعیت چه اندازه در آن بیاید، بحث مثلا اصلاح فرهنگ چه اندازه داخلش بیاید؟ این‌ها را یک مقدار دوستان دخالت کردند که جلو برود، فیلم‌هایی که الان دارد مثلا گاهی از اوقات این جا گذاشته می‌شود و استفاده می‌شود و این‌ها و انیمیشن‌ها، گاهی از بیرون این جا می‌آید، فرض کنید او مثلا می‌گوید به نام خورشید و شما می‌گویید به نام خدا، این تا چه زمانی می‌خواهد جلو برود؟ سال‌های آینده مشکل جدی تری پیدا خواهیم کرد، برای این که آن‌ها مثل ما که فکر نمی‌کنند که مسائل فرهنگی را، انحرافات غرب خیلی از همجنس سازی جنسی و این‌ها آن طرف هست، آن‌ها فیلم هایش را اصلا گاهی اوقات به درد شما نمی‌خورد پس باید شما برای آن فکر داشته باشید که دوستان نسبت به این کار کردند حتی با خود اقای جبلی و این دوستان من صحبت می‌کردم احساس رضایت می‌کردند که دنبال این هستیم که بشود کار کرد، پویانمایی‌ها، مرکز رایانه‌ای و این‌ها را مثلا با ایشان صحبت بکنیم هم این طرف و هم آن طرف هم با بچه‌های دولتی مان که نقاط قوت و ضعف را به ما بدهند. برای ارشاد مثلا وظایفی را مثلا بیاییم معین بکنیم درباره سینما و فیلم و این‌ها که دفاع مقدس مثلا نقش پیدا بکند، بحث‌های اجتماعی، اخلاقی و این‌ها.

سوال : این بحث انیمیشن و این ها در برنامه قبلی نبود این اولین بار است که آمده در برنامه هفتم.
آقاتهرانی : بله ، این‌ها را خیلی دوستان کار کردند، حتی مثلا بیاییم مثلا بگوییم ۱۰ درصد بودجه مثلا هر ارگانی چیزی را بگذاریم برای حوزه فرهنگ، مهدویت مطرح بشود، در بحث قرآن و قرآنی و این‌ها مطرح بشود، بحث حفظ قرآن مثلا کارش جلوتر برود، درباره چاپ و نشر کتاب و این‌ها اختیارات ویژه بدهیم به ارشاد که دستش بیشتر باز باشد، کانون پرورش فکری جوان‌ها و کودکان و این‌ها و تولید کتاب، آموزش و پرورش، معلم و دانشجو، قرآنی و مثلا این‌ها را بیاوریم که قرآن در آموزش و پرورش هم مطرح باشد نه مثل سابق باشد.
خلاصه در بودجه هفتم در بخش محتوا و ساختار و این‌ها همه دوستان کار کردند و جلو رفتند. اختیارات صدا و سیما را حتی المقدور هر چه بشود بالا ببریم برای این که مثلا بتواند ۱۱۰۰ قسمت تولید سریال و ۵ فیلم فاخر و این‌ها در تراز فیلم سلمان و مختار نامه و این‌ها مثلا، گفتنش آسان است، ولی بودجه می‌خواهد و بعد به دنبال آن حمایت می‌خواهد، در صحن یاری کردن کار و دوستان و مطرح کردن و این‌ها، زحمتی است که دوستان دارند در این کار می‌کشند و افتخار هم می‌کنند که کار بیشتر کنند. ادعا نمی‌کنم که آنی که باید باشد هست، نیست. ما هر چه هم بدویم برای نظام، برای مردم خوب مان واقعا هیچ نیست واقعا هیچ نیست صفر است، ولی از خدای تعالی می‌خواهم که خداقوت مان بدهد که ۱۰ میلیون حافظ قرآن گفته شده با تمرکز در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و این‌ها با این که دانشجوی معلم قرآنی بیاوریم و این‌ها و راه بیاندازیم بتواند کار به نتیجه برسد و مربی سواد رسانه‌ای و این‌ها را هم بتوانیم بیاوریم این‌ها کار‌هایی است که تقریبا در این برنامه دوستان کردند و من از ایشان متشکرم واقعا خودم هم خجالت می‌کشم گاهی از اوقات وقتی یک جلسات تمام می‌شود بچه‌ها گیج می‌زنند جدی خسته کننده می‌شود، ولی خوب است خدا را شکر.
سوال : راجع به لایحه عفاف و حجاب با هم صحبت کنیم ولی یک گزارش اگر موافق باشید با هم ببینیم برگردیم .
حاج آقا برخی ایراداتی می گرفتند به این لایحه و یکی از ایراداتی که گرفته می شد این بود که می گفتند ضعف در جنبه های فرهنگی دارد ، این ها الان اصلاح شده ؟ خود ارزیابی جنابعالی چیست ؟
آقاتهرانی: حق دارند ببینید نقد کردن کار بسیار خوبی است مخصوصا نقد‌های منصفانه و بر مبنای فکر و اندیشه. ما برای این که لایحه آمد، لایحه اول ۱۵ ماده بود که از طرف قوه قضائیه آمد، قاضی القضات محترم نوشته بودند، بعد آمد دولت، دولت هم ۱۹ تایش کرد، من توقع داشتم که فرهنگی را ورود کند دولت، تلاش هم کردیم راستش که به دوستان دولتی مان نوشته‌ای بدهیم که اقلا این را اگر ندارید چیزی، این پیش نویس باشد ببینید، چون ما دولت را از خودمان می‌دانیم قوه قضائیه را از خودمان می‌دانیم نقاط ضعف شان نقاط ضعف ماست من هیچ وقت این‌ها را از هم منفک نمی‌کنم، خوب کار کنیم مردم مان جلو می‌افتند، ضعیف برویم مردم ما اذیت می‌شوند یعنی همه این‌ها به همدیگر ارتباط جدی دارد، بعد وقتی که آمد مجلس بنده توقع ام این بود که کمیسیونی که ترتیب داده می‌شود کمیسیون قضایی باشد، چون یک بخش آن جرم انگاری بود و یک بخشی هم فرهنگی است، فرهنگی هم باید کمیسیون فرهنگی هم وسط می‌آمد، ولی رفت کمیسیون قضایی؛ صحبتی کردم با مسئول کمیسیون قضایی آقای غضنفرآبادی که آقاجان یک بخش آن فرهنگی است و ما هم حرف داریم خدا خیرشان بدهد ایشان گفتند که باشد با هم همکاری می‌کنیم، شما بیایید حتی در قضایی اش هم کمک ما بکنید ما در فرهنگی اش هم کمک شما می‌کنیم، گفتیم خدا پدرتان را بیامرزد با همدیگر کار کنیم خیلی خوب است، خیلی خوشحال شدم از این همیاری و همکاری که ایشان اعلام کرد و ما آمدیم کمیته‌ای را ترتیب دادیم در کمیسیون خودمان برای رسیدگی به کار عفاف و حجاب. یک چند نفر را باید انتخاب کنیم که این‌ها متمرکز بیفتند در این کار.
جلسات شروع شد، ما جلسات تقریبا یک هفته دو هفته اول را گذاشتیم فقط برای بخش فرهنگی، ما هم از همه فرهنگیان و دوستان بیرونی که می‌شناختم و می‌دانستیم و این‌ها، حتی گفتند که یک عده بچه‌ها و دوستان طلبه ما در مشهد در این جهت کار کردند باور کنید سراغ شان فرستادم که بلند شوید و بیایید و اگر حرفی دارید بزنید، لطف فرمودند آمدند از جا‌های مختلف آمدند، از قم آمدند، از دانشگاه‌ها آمدند، هر کس را تقریبا حدس می‌زدیم که از دوستان حرفی دارد در فضای مجازی نقدی دارد می‌کند، حتی المقدور تلاش کردیم که دعوت کنیم یا بگوییم خودتان یا نماینده‌ای بفرستید یا حرف تان را بفرستید برای ما ببینیم.
آمدند، وقتی هم که بارگذاری در صحن شد، فکر می‌کنم که اگر اشتباه نکنم حدود هزار و ۵۰۰ تا پیشنهاد بود، به ذهنم تعداد خیلی زیاد است، گفت آقا همه آن‌ها را هم بیاورید نگوییم که نماینده گفته مثلا حالا این کیه و چیه، یک دفعه دیدید که یک عقل کاملتری حرفی زد ما مخلصش هستیم، به نفع ماست، من خیلی با این فکر‌های جمعی و این‌ها معتقدم و دیدیم، استبداد فکر را اصلا دوست ندارم و غلط هم می‌دانم این که بعضی فکر کنند که هر چه می‌داند حرف آخر است، این طور نیست، این‌ها را گذاشتیم کنار هم و این‌ها ببینیم در آن چه در می‌آید، یک چیز جانانه‌ای شد به دنبال آن یکی از کار‌هایی که شد و این‌ها بچه‌های مرکز پژوهش‌ها و دیگران هم آمدند و می‌آمدند و می‌رفتند دیدیم که ما در جلسه هشتصد و بیستم شورای انقلاب فرهنگی اصلا یک بحث وسیعی حدود ۷۲ ماده درباره عفاف و حجاب داریم، گفتیم خب آن را هم بیاورید بگذاریم این جا، بالاخره ما هم یک عده آدم عاقل و بالغ بودند آمدند نشستند کار کردند، شاید ماه‌ها، سال‌ها حتی وقت گرفته شده، یک چیزی تهیه شده بیاوریم، این‌ها همه آمد و به لطف الهی تقریبا شد ۴۲ ماده‌ی فرهنگی.
خب این بحث شد همه اش، آن‌ها سیاستگذاری بود که در شورای انقلاب فرهنگی بود می‌خواستیم این را به شکل قانون در بیاوریم، تقریبا ۳۰ تا قانون اینجا درست شد برخی از مسائل جدید هم مطرح بود مثل فضای مجازی و این‌ها که قوانینی می‌خواست که قبلا نبوده و آن دوستان کار نکرده بودند آن‌ها را هم آوردیم، ما تقریبا حدود ۴۰ تا ۴۲ تا ماده‌ی ایجابی داریم که همه آن‌ها فرهنگی است.
سوال : مصداقا چند تایش را ممکن است بفرمایید ، مثلا فرهنگی که می گویید منظور چیست ؟
آقاتهرانی : آمدیم گفتیم که اول از خودمان شروع کنیم بعد توی مردم برویم آمدیم دستگاه‌ها را به خط کنیم ببینیم دستگاه‌ها چه وظایفی دارند، حدود ۳۲ دستگاه ما داریم که این‌ها باید ورود می‌کردند، یک گزارش را ما در مجلس تهیه کردیم قبل از آن که باید در مجلس گزارش آن را می‌دادیم در داستان یک سال پیش اغتشاشات بود مطرح شد، که یکی از دوستان درخواست این را کرد که یک گزارشی در صحن داده شود از وضعیت آنجا، وقتی که وضعیت موجود را خواستیم مطرح کنیم دیدیم از ۲ دستگاه ورود کردند ۳۰ دستگاه اصلا توجهی نکردند، چه باید کرد؟ ما گفتیم باید یک فکر اساسی برای همین کرد که به این سمت رفتیم که اول برویم سراغ دستگاه‌ها، دستگاه‌هایی که داریم مثلا وزارت ورزش، وزارت ارشاد، وزارت علوم، یکی یکی این‌ها را مثلا باید بیاوریم و حتی در صدا و سیما، این‌ها همه شان آمده که گرچه گفته شده که مثلا صدا و سیما یک ماده است، اما زیرمجموعه‌ی کار‌هایی که باید بکنیم را لیست کردند تا حدود زیادی، جالب بود که از خود بچه‌های صدا و سیما درخواست کردیم بیایند اگر حرفی دارید بزنید.
مثلا آموزش و پرورش حضور پیدا کرد ، یکی از جلساتی که آمد برای من جالب بود ، آن مسئولش که برای کارهای آموزشی آموزش و پرورش آمد ایشان گفت که آموزش و پرورش مثلا مدارسی که داریم نصف روز فعال است و بقیه اش تعطیل است ، یک برنامه ای بکنید که الان این را بتوانیم قانون بکنیم که بشود استفاده کرد برای کارهای فرهنگی و رشد کار فرهنگی مثلا فرض کنید یکی از آنها عفاف و حجاب است ، آمادگی داریم که این ها مثلا شد جزء قانون و آمد که این ها را یکی یکی آوردند جلو و این تقریبا تکمیل شد ، بعد رفتیم به سراغ آن بخشی از آن که برای جرم انگاری بود ، جرم انگاری هم یک مرتبه اگر فرض کنید طرف را الان دستگیر کنند ، بگیرند و یکی کشف حجاب کرد یا به شکل عریانی درآمد و این ها ، این همان آن دستگیر بشود و برود مثلا دادگاه ؟ یا بهتر از این هم می شود فکری کرد ؟ تقریبا آمدند دو بخشش کردند یک بخش از آن را گفتند که بیاییم و بگوییم که یک اختیاراتی فراجا داشته باشد که مثلا بتواند به شکل هوشمند عمل بکند در حالیکه برخورد مستقیم هم نشود با طرف .
سوال : هوشمند یعنی چطور ؟
آقاتهرانی : هوشمند یعنی این‌هایی که دستگاه‌هایی دارند که می‌توانند فیلم برداری کنند این‌ها معلوم است و مثلا تصدیق رانندگی اش و مثلا ماشینش توقیف بشود و خارج رفتنش، افراد یکسان نیستند برخی ممکن است مثلا با بیرون ارتباط داشته باشد و باصطلاح یک گروه و دسته‌ای را آورده باشند داخل حمایت‌های بیرونی داشته باشد برخی ممکن است نه روی سادگی، روی جهل یک برخورد این جوری می‌کند، این‌ها یکی نیستند احکامشان هم یکی نیست تا بشود که این را جرم انگاری کرد، برای جرم انگاری اش باید باصطلاح قوه قضائیه هم می‌دید این جا از قوه قضائیه نماینده آقای اژه‌ای هم حضور پیدا می‌کردند که خیلی دائم کم و زیاد می‌شد و بالا و پایین می‌رفت که جوانب مختلفش دیده شود که بشود یک چیز خوب و درستی در بیاید که همان ۷۲ ماده‌ای که پریروز به صحن آمد و مطرح شد و سه سال برایش بریدند و، چون هشتاد و پنجی هست باز موقت است که حسن و قبحش دیده شود نقاط قوتش دیده شود نقاط ضعفش هم دیده شود و بشود مثلا اصلاحیه داد حالا بعد یا به شکل دائم در بیاید یا دو مرتبه مثلا هشتاد و پنجی بشود یا هر چه آن یک حرف دیگر است.
سوال : به نظر شما آنچه که مصوب شده جلوگیری می کند از کشف حجاب و رعایت نکردن حجاب یا ترویج فرهنگ حجاب است ؟
آقاتهرانی: این صفر و صد من نمی بینم، شما می بینید ؟
سوال : من حقیقتا مطالعه نکردم
آقاتهرانی : اصلا صفر و صدی نیست این یک کاری از او می آید ، قطعا ممکن است که مثلا ببینید خود همین که قانونمند بشود با این که نباشد یکی نیست ، قانون نباید داشته باشیم یا باید داشته باشیم؟ اگر باید داشته باشیم بروید ببینید بیرون هم همین طور است یا نه ؟
سوال : به لحاظ رویکردی عرض می کنم رویکرد این قانون ترویج فرهنگ حجاب است؟ یا این که جلوی بی حجابی یا کشف حجاب را می گیرد؟
آقاتهرانی : بخش فرهنگی اش که مطرح می شود ترویج فرهنگ حجاب است و باصطلاح داریم بی حجابی را کم می کنیم البته زمان بر است ، بخش بعدی اش که جرم انگاری می شود و این ها آن نه آن فرق می کند برای همین تقریبا یک حالت شاید بتوانم بگویم هر دو ، بله یک جاهایی برخورد قاطع می کند که این نه ، یک جایی نه ، برای مثلا برخی جاها برنامه هایی را برای مثلا مد لباس باید ببینیم که از بالاتر ، برنامه هایی برای تولید لباس خانم ها باید دیده بشود که این جا مثلا مطرح شده، وظایفی مخصوصا جدی برای ارشاد و برای وزارتخانه ها دیده شده که هر کدام من فکر کنم که این ها اول بدانند که این قانون شان است و تصویب بشود و قطعی بشود ، بعد باید وظیفه دوم ما مطرح می شود که در مجلس به شکل جدی نظارت کنیم .

سوال : این که برخی می گویند ۴۰ ماده اول آن که راجع به وظایف دستگاهها و این ها است تقریبا همان چیزی است که قبلا مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده .
آقاتهرانی : ولی متاسفانه عملیاتی نشده ، عین آن نیست آنها سیاستگذاری است این ها قانون است ، قانون که بشود الان ببینید متاسفانه برخی می پندارند که چیزهایی که سیاستگذاری که شورای انقلاب فرهنگی بکند ضمانت اجرا ندارد ، این فرق می کند ، ضمانت اجرا دارد ، یک نماینده در مجلس می تواند وزیر خاص ، هر وزیری را سرخط کند که چرا عملیات نکردی؟ چرا ایستادی ؟ مشکل کجاست ؟ حتی رئیس جمهور را می تواند به استیضاح بکشاند برای این که ما ده عملیاتی نشده چرا ؟ ولی وقتی که شورای انقلاب فرهنگی هست این جور نیست و عمل هم نکردند متاسفانه ، این  امیدوارم که متفاوت است ، صد در صد متفاوت است ولی این که صفر و صد ببینیم که یا ولش کن هیچی یا این همه چی ، باز فکر کنم این همان بحث قبلی می شود که کار می کند به اندازه خودش .

سوال: راجع به جرم انگاری هایی که اتفاق افتاده باز برخی ابراز نگرانی می کنند از این که ممکن است حجم پرونده های ورودی قضایی با این حجمی که الان وجود دارد اضافه شود و خیلی دیگر سر قوه قضائیه شلوغ شود و نرسد رسیدگی کند و از این مسائل .
آقاتهرانی : قوه قضائیه باید در این جهت خودش فکر جدی بکند ، بله ، الان قوه قضائیه کلی پرونده دارد گاهی از آنها زمان ها می برد و می ماند بحث عفاف و حجاب این طور نیست که اگر بنا بشود برود برای شش ماه دیگر و طرف  می خواهند چه کار کنند نه ، این را باید به شکل جدی تر قوه قضائیه برنامه داشته باشد و جزو برنامه های خودش ببیند و برایش شاید حتی آیین نامه داخلی باید نوشته بشود در این خصوص .
سوال : و ضمانت های اجرای کافی دیده شده در قانون ؟
آقاتهرانی : آن اندازه ای که می دانستیم و به نظر لازم می آمده دیده شده است.
سوال : حتی برای دستگاهها ؟ یعنی اگر دستگاهی استنکاف کرد و عمل نکرد مثلا چه اتفاقی می افتد ؟
آقاتهرانی : بله باید هم باشد نباشد شل می شود ، می خوابد.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید