زیارت مزار آیت الله قاضی طباطبایی

زیارت مزار آیت الله قاضی طباطبایی در قبرستان وادی السلام و مزار سید بحرالعلوم و شیخ طوسی و مزار شهید حاجاقا مصطفی خمینی و آیت الله محمدحسین غروی اصفهانی و مزار آیت الله اصطهباناتی؛ در نجف اشرف ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

  • جناب عارف بالله تعالی آقا سید علی‌آقا قاضی طباطبایی (اعلی‌الله‌مقامه‌الشریف) از شاگردان مبرّز جناب ملاحسینقلی همدانی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) بوده که جناب محمد بهاری، آیت الله سیدمحمدحسین کربلایی تهرانی و… دیگر شاگردان آن مرد الهی‌اند که اینک مقبره ایشان در صحن مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (سلام‌الله‌علیه) است. اما جناب قاضی (قدس‌سره) در تربیت بسیاری از بزرگان توفیق یافتند و در مکتب اخلاقی، عرفانی و تربیتی ایشان در نجف اشرف علامه طباطبایی، آیت الله بهجت و… تربیت شده‌اند که هرکدام ستاره‌ای درخشان در آسمان علم و معرفتند. به لطف خداوند متعال مشی و مرام و تربیت توحیدی آن بزرگ‌مرد در حوزه‌های علمیه و اعتاب مقدسه‌ای چون کربلای معلی، نجف اشرف، قم مقدس و مشهد مقدس خاطرخواه فراوانی داشته و دارد.
  • آیت الله شیخ محمد حسین غروی اصفهانی (کمپانی) استاد اهل معقول، اهل سخن، فقیه، اصولی، ادیب و متخلق به اخلاق الله بوده‌اند. اساتید بزرگی چون آیت الله علامه طباطبائی، بهجت و… از شاگردان برجسته درس فقه و اصول ایشانند. آن بزرگوار مباحثی سخت پیچیده را به صورت نامه و نوشته با آیت الله سید احمد کربلائی درباره وحدت وجود داشته اند که برخی از آن مکاتبات را علامه طباطبایی ره شرح زده و آیت الله سید محمد حسین تهرانی ره آنها را جمع آوری کرده در اکمال و تکمیلش تلاش کردند.
  • آقا مصطفی خمینی ره گذشته از یادگار امام بودن خود عالمی فقیه بود که درس امام را با اشکالات فراوان خود رونق می بخشید. او مفسری قوی و قویم بود که نوشته تفسیری ایشان اخیرا به زینت چاپ اراسته شده است. بعد از جریان ۱۹ دی بود که آن بزرگوار به شهادت رسید و امام شهادت او را از الطاف خفیه الهی تلقی فرمود. مقبره ایشان در کنار مناره حرم مطهر و در صحن طلای آن حضرت مولی علی ع قرار گرفته است.
  • شبی را در سامرا بودم. این شهر را سر من رآه می گفته اند، که بر اثر تکرار در استعمال سامرا شده است. سر من راه به معنای آن است که هر کس آن شهر را ببیند از درون شادمان می گردد. این شهر در دورانی تبعیدگاه و محل زندانی امام هادی (ع) و امام عسگری (ع) بوده است. امام عسگری (ع) در دوران متوکل عباسی در سامرا متولد شده و همان جا نیز به شهادت رسیده اند. آن حضرت در آن دوران خفقان به حسب ظاهر به حج مشرف نشده اند.
  • شیخ طوسی اعلی الله مقامه حدود هزار سال پیش می زیسته، آن بزرگمرد عالم اسلام در فقه اصول، علم الحدیث، رجال و… تبحری بسزا داشته و در همه این رشته ها تالیفاتی را به یادگار گذاشته است. حوزه نجف اشرف یادگار هزار ساله آن استاد بزرگ است.
  • سید مهدی بحرالعلوم رضوان الله تعالی علیه از فقهای معاصر ایت لله شیخ جعفر کاشف الغطاء بوده است، گذشته از تبحر علمی‌ در فقه و اصول، ایشان در بین همه اقران مورد توجه و عنایت خاص حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه بوده، و تشرفات زیاد ایشان در تآلیفات و گفتمان علمای اهل دل بسیار است.

 

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید