«التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الامِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشّرِ الْمُؤْمِنِینَ»؛ (۱)
توبهکنندگان، عبادتکنندگان، سپاس و حمد گویندگان، سندداران، رکوع کنندگان، سجده کنندگان، امر به معروف کنندگان و نهی از منکر کنندگان و حفظ و حراست کنندگان از حدود خداوند.
اینک توضیح هر یک از منازل هفتگانه را بهصورت مختصر مورد اشاره قرار میدهیم:
منزل توبه: این منزل بازگشت به سوی خداوند متعال از گناه و عصیان است. پس از توبه، پرهیز از هرگونه تعلّق و وابستگی به دنیا و مظاهر آن و نیز دوری از غفلت و گمراهی لازم است تا که به سوی مسیر الهی راه یابد.
منزل عبودیّت مطلقه: این مقام عبارت است از تعبّد و تذلّل و اطاعت و دنبالهروی خداوند متعال نسبت به هرچه که او امر و نهی فرموده است.
منزل حمد: این مرحله به معنای خوشنودی بنده و آرامش قلبی او نسبت به قضای الهی است. این رضایت میبایست هم در تکوین و هم در تشریع جریان یابد، به گونهای که آنچه خداوند متعال برای بنده خود مقرر نموده، نزد بنده او پسندیده فرموده ستایش باشد.
منزل سیاحت: این منزل متضمّن سیر معنوی و حرکت روحانی در اسماء، صفات و تجلّیات الهی است. سالک باید در این مرحله به دنبال تحصیل معرفت به حقایق و معارف لاهوتی باشد تا آنجا که برای او تهذیب نفس و تزکیه روح حاصل شده و خویش را تسلیم حقّ تعالی کند، تا بلکه به یمن تأییدات الهی از او رفع حجاب گردد.
منزل رکوع: در این مقام برای بنده، خضوع و خشوع تامّ حاصل شده و تجلّیات لاهوتی و جلالی، یکی پس از دیگری سالک را از قید و بندها و تعلّقات، رهایی بخشیده و او را در ظاهر و باطن با جمیع احوال و اعمال به رکوع در برابر حقّ متعال وا میدارد.
منزل سجود: در این منزل است که محو و فنای صرف، حاصل میگردد، دیگر از وجود سالک اثری باقی نمانده و حقیقت اخلاص تحقّق مییابد.
منزل سفر به خلق: این مقام را، منزل امر به معروف و نهی از منکر نیز نامیدهاند. در این مقام است که سالک پس از بازگشت به این عالم، واسطه بین خلق و خالق گشته، و دارای ولایت عامّه و نیز خاصّه میگردد.
پی نوشت :
۱ . توبه (۹)، آیه ۱۱۲.