سؤالات صریح کمیسیون فرهنگی از وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان برگزار شد.

در ابتدای این نشست مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه مسائل فرهنگی زیربنا و اساس تمام پیشرفت‌ها است، گفت: پرداختن به مسائل فرهنگی می‌تواند بهترین راهکار برای حل بسیاری از مشکلات باشد، فرهنگ و توسعه آن در کنار مفاهیمی چون توسعه سیاسی، توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی به شکل گسترده قابل بحث است. کمیسیون فرهنگی در دوره یازدهم بسیاری از موضوعات در راستای توسعه فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است.

در ادامه این نشست سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خلاصه‌ای از اقدامات دولت دوازدهم در خصوص مسائل فرهنگی و هنری گفت: دولت دوازدهم ۸ برنامه کلان در دستور کار خود داشت که تمام جزئیات آن تا پایان تیرماه به صورت مکتوب نهایی می‌شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: حدود ۳۰ اقدام تجربه نگاری شده در ۳۰ الی ۴۰ صفحه جمع آوری شده‌است، که هر تجربه‌ای از چه مرحله و چه اقداماتی شروع شده و در چه مرحله ای قرار دارد و چشم اندازه و چالشی در پیش روی آن است، مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: فضای مجازی میدان جدیدی برای حوزه فرهنگ و هنر است، برنامه تحول در فضای مجازی در راستای پیشبرد اقدامات فرهنگی و هنری بسیار موثر بوده است ، حدود۶۰ الی۷۰ برنامه در جهت استفاده بهینه سازى فضای مجازی در جهت ارتقای برنامه‌های فرهنگی و هنری ارائه شد. در مجموع ۸ برنامه کلی، ۳۰ اقدام و در نهایت تحول در فضای مجازی از جمله دستاوردهای دولت دوازدهم در حوزه فرهنگ و هنر بوده است که تمامی این اقدامات به صورت مکتوب در اختیار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار می‌گیرد.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال سید مصطفی آقا میرسلیم عضو کمیسیون اصل نود در مجلس، مبنی بر تهاجم فرهنگی و تهدیدی بر حوزه فرهنگی زندگی ایرانیان است و چه اقداماتی در جهت مبارزه با تهدیدات فرهنگی در تمام حوزه‌ها صورت گرفته ، عنوان کرد: تهدیدات در حوزه فرهنگی به صورت داخلی و خارجی وجود دارند که در دو دهه اخیر با حجم گسترده‌ای از شبکه‌های خارجی، ماهواره‌ها و فضای مجازی و… روبرو بوده‌ایم که با ادبیات گوناگونی نظیر تهاجم و شبیخون فرهنگی عنوان شده‌اند و هریک به اندازه‌اى در تغییرات فرهنگى دخیل هستند.

بررسی تهاجم فرهنگی در ۵ محور​ کلی

صالحی ادامه داد: در مورد تهاجم فرهنگی ۵ محور کلی نظیر ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه، تضعیف قدرت ملی، تضعیف سبک زندگی ایرانی و اسلامی به طور خاص نهاد خانواده، ایجاد رخنه های فساد و بی عدالتی ، تضعیف مسئولیت پذیری و رواج فردگرایی افراطی مورد توجه قرار گرفت که پر تحرک ترین موضوعات تهدیدات بیرونی هستند.

وزیر ارشاد تاکید کرد: فضای مجازی و خانواده، خشونت خانگی ، سبک زندگی، تجردگرایی، افزایش طلاق و کاهش ازدواج و… جمعا ۲۵ موضوع بسیار مهم فرهنگی را شامل می‌شود که نقشه راه فرهنگی برای آنها ترسیم شده است که باید از تهاجم و شبیخون فرهنگی در امان باشد.

وی ادامه داد: اینکه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه اقداماتی صورت پذیرفته است؛ فردی به عنوان مشاور وزیر انتخاب شد و تشکیل کمیته ارتقای منظر در کنار معاونت‌ها که در ارتباط با محور اصلی در خصوص عزت ملی است و شامل مواردی نظیر حوزه سلامت، سلول‌های بنیادی، فن آوری‌ها و حتی موفقیت‌های نظامی و مباحث دفاعی و تدوین موضوعات استراتژیک بین المللی در زیر مجموعه مقابله با تهاجم فرهنگی قرار گرفت و همچنین موضوعات احساس تعلق به وطن ، مسئولیت پذیری و اعتبارات اجتماعی و فرهنگی به صورت ارشادی به سازمان‌ها و نهادهای متفاوت ابلاغ گردید که درصدی از بودجه ابلاغی خود را به این موضوعات اختصاص دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد تاکید کرد: موضوعات فرهنگی باید در مواجهه با تهدیدات، هم افزایی داشته باشند تا در مقابل یاس و ناامیدی ایستادگی کنند و همچنین کمیته‌های تشکیل شده باید ساختاری مناسبی در جهت مقابله با شبیخون فرهنگی داشته باشند.

پروژه های فرهنگی نیمه تمام است

در ادامه نشست حسین گودرزی نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کلنگ زنی سالن اجتماعات درود در سال ۷۹ دلایل نیمه ساخته شدن آنها از وزیر ارشاد طرح سوال و تاکید کرد: بیش از دو دهه از کلنگ زنی این اجتماعات فرهنگی در شهرستان درود می‌گذرد و نه تنها اقدامی در تکمیل آنها صورت نگرفته بلکه مردم در این دو شهرستان از داشتن سالن‌های فرهنگی محروم هستند، در حال حاضر جای سوال است چرا یک سالن ۲۰۰ نفری در عرض ۲۰ سال تکمیل نشده و چرا عدالت در ساخت و ساز رعایت نشده است، با توجه به اینکه ردیف بودجه‌ای مشخصی هم برای ساخت آن تعیین شده بود و چه تضمینی برای تکمیل آنها وجود دارد.

صالحی در خصوص سئوال نماینده درود و ازنا گفت: از زمانی که پروژه‌های ملی وزارت فرهنگ به استانی تبدیل شد؛ این اقدام با استدلال‌هایی همراه شد، به نوعی وزارت فرهنگ از نظارت استانی دور شد.

علی اصغر کاراندیش معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد نیمه تمام ماندن پروژه های استانی گفت: امسال حدود یک میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده است که نیاز به اعتبار بیشتر دارد، در مجلس دهم اعتبارات بیشتری برای پروژه‌های استانی در نظر گرفته شد. در حال حاضر پروژه سالن اجتماعات درود و ازنا وارد گردونه ساخت شده است و به دنبال تامین اعتبارات لازم آنها هستیم امیدوارم هر چه سریع تر اقدامات لازم در جهت ساخت آنها صورت پذیرد.

باید سقف اعتبارات پروژه ‌های عمرانی را افزایش داد

در ادامه جلسه غلامعلی کوهساری نماینده مردم رامیان و آزادشهر با گلایه از مشکلات عدیده این شهرستان‌ها از پروژه‌های نیمه تمام عمرانی در حوزه فرهنگی و هنری از وزیر ارشاد طرح سوال کرد و گفت: در گلستان هیچ گونه مجموعه فرهنگی وجود ندارد، این در کنار مشکلات دیگر مثل بی آبی و پسماندها خود را بیشتر نشان می‌دهد و در آزاد شهر طی سالیان دراز پروژه‌های فرهنگی نیمه تمام و بدون تغییر باقی مانده است.

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در این راستا تاکید کرد: اگر سقف اعتبارات پروژه آزاد شهر تا ۱۳ میلیارد تومان رشد داشته باشد تا حدودی شاهد حل مشکل این پروژه خواهیم بود.

در ادامه زهره سادات لاجوردی عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارائه پرسشی از وزیر ارشاد مبنی بر عدم نظارت بر قانون ساماندهی صنعت مد و لباس گفت: اقدامات موثری در راستای ترویج و تولید لباس ایرانی و اسلامی در کشور صورت نگرفته است، این نشان می‌دهد تمام دستگاه‌های فرهنگی اقدام موثری در این راستا تقویت لباس ایرانی نداشته اند، چرا باید با بی توجهی به لباس ایرانی و اسلامی روبرو باشیم.

صالحی در خصوص عدم نظارت بر قانون ساماندهی مد و لباس گفت: اجرای قانون وظیفه دستگاه‌های مختلف است، اگر بخواهیم به سمت مد و لباس ایرانی حرکت کنیم باید این موسسات تکثیر شوند در همین خصوص جشنواره‌های متعددی برگزار شده و حتی اطلاع رسانی از طریق سایت‌ها و رسانه‌های متعدد در جهت برگزاری این جشنواره‌ها صورت پذیرفت، این اطلاع رسانه‌ای از طریق مجله های تخصصی مد و لباس و ساخت انیمیشن و حتی آموزش در دستور کار قرار گرفت.

وزیر ارشاد ادامه داد: اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما می‌تواند نقش موثری داشته باشد، در کنار آن برند سازی در شهرک‌های شهری گزینه مناسبی برای ترویج مد و لباس ایرانی و اسلامی خواهد بود.

در پایان نشست احمد راستینه هفشجانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی به ضعف عملکرد سینما و تئاتر پرداخت و از وزیر ارشاد علت این ضعف عملکرد را جویا شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم در مورد ضعف عملکرد سینما و تئاتر گفت : در حوزه تئاتر و سینما ضعف هایی هست اما مجموعه‌ای به نام سیاست گذاری وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و بایستی در تولیدات فرهنگی، موضوع حجاب و عفاف با نگاه متفاوتی در دستور کار قرار بگیرد

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید