تاثیر دین و باورهای دینی بر اخلاق

انسانی که خداباور است حتما متفاوت هست با انسانهایی که اینگونه نیستند

اگر عقاید انسان درست شد، اعتقادات انسان درست شد، یعنی انسان باورش آمد که خدایی هست، باورش آمد که قیامتی هست، حساب و کتابی هست، باورش آمد که خداوند رسولانی را برای هدایت انسانها فرستاده و خاتم انبیا حضرت محمد صلی الله علیه و آله برترین و کاملترین پیامبر الهی هستند و کتابی هم که دارند برترین و بالاترین کتابی است که خداوند به بندگان داده که قرآن کریم است، اگر ما به این باور رسیدیم و باورمون شد که حساب و کتابی هست و برنامه ای هست، متوجه میشود که کتاب الهی، وحی و عقل انسان برایش برنامه ریزی میکنند، چنانکه برنامه ریزی هم کرده اند.

همانطور که وقتی به قرآن مراجعه میکنیم، در قرآن علی الدوام به کارهای خوب دعوت میکند و از کارهای بد نهی میکند و به انسان یاد میدهد که چگونه زندگی کند و سبک زندگی درست را به انسان می آموزد، اسلامی زیستن را به انسان می آموزد.

انسانی که به قیامت باور دارد، انسانی که پیامبر اکرم و قران شریف را قبول دارد، انسانی که خداباور است حتما متفاوت هست با انسانهایی که اینگونه نیستند.

بنابراین وقتی که انسان اینجور معتقد است و این باورها را دارد، مواظب میکند کارهایش طوری باشد که خداوند متعال بپسندد، کاری میکند که طبق برنامه ای که پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السلام از طریق قرآن و روایات بیان کرده اند و عقل انسان هم به آنها حکم میکند، عمل کند و طبق آن برنامه جلو برود.

باید انسان حواسش باشد که همیشه در آخر هر روز با خودش حساب و کتاب داشته باشد

البته باید انسان حواسش باشد که همیشه در آخر هر روز با خودش حساب و کتاب داشته باشد و رفتار خودش را محاسبه کند که کارهایی کرده ام یا نکرده ام آیا مطلوب درگاه الهی بود؟ آیا خداوند آنها را میپسندد یا نه؟ آیا این موجب قرب من به خدای متعال است یا موجب دوری؟ آیا این موجب میشود که در قیامت آبرومند باشم در برابر پیامبران الهی یا خدای نکرده سرافکنده باشم؟

اگر اینجور باشد، انسان تلاش میکند که روز به روز و لحظه به لحظه، رفتارش، گفتارش، کردارش، حتی کارهایی که انجام میدهد یا ترک میکند، تماما در کادر بندگی خدای تعالی باشد، به گونه ای باشد که خداوند تعالی دستور داده و می پسندد. چنین انسانی همیشه در حال مجاهده و جهاد است و البته انشالله شهید در راه خدا خواهد شد.

بسیاری از افرادی که به شهادت میرسند، اگر در زندگی و در برنامه هاشون و وصیت نامه هاشون دقت کنیم، میبینیم که اینها بندگی خدای متعال را کرده اند و رفتار خودشان را با کتاب خدا و بیانات پیامبر اسلام و اهل بیت علیهم‌السلام تنظیم کرده اند.

انسان باید به رفتارهای پیامبر و اهل بیت علیهم السلام نگاه کند زیرا ایشان به عنوان بهترین الگو برای انسان مطرح است، چرا که لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَهٌ حَسَنَهٌ، پیامبر گرامی بهترین الگو برای شما است.

باید به سنتهای پیامبر نگاه کرد. علامه طباطبایی در این زمینه کتابی دارند با عنوان سنن النبی، سنتهای پیامبر که رفتارهایی که پیامبر انجام میداده اند برای ما میگویند. جوانان، خواهران و برادران مطالعه کنند.

در کنار قرآن توجه به رفتار و گفتار پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و تاییدات و رد ایشان برای ما حجت است. زیرا ایشان حجج الهی هستند وقتی کاری را انجام میدهند معلوم میشود که این کار درست است و مطلوب درگاه الهی است.

اگر حواسمان را جمع کنیم و نگاه کنیم به الگوها و آخر وقت از خودمان محاسبه بگیریم که کم نیاورده باشیم یا نمره قبولی انشالله آورده باشیم، این ما را آرام آرام به هدف نهایی خواهد رساند.

انشالله که شهادت در راه خدا نصیب همه مان بشود.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید