حضور در برنامه سلام تهران شبکه ۵

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی در «سلام تهران» با اشاره به دیدار امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب، گفت: بنده در ایام انقلاب جز جوان‌های آن دوره بودم که حدود ۲۰ سال سن داشتم و الآن حدود ۶۵ سال سن دارم. حدود ۱۵ سال بود که امام را ندیده بودم و دیدار امام (ره) بسیار برایم جالب بود. وقتی‌که جوانی‌ام شروع شد و آمدیم حوزه علمیه قم، یازدهم دبیرستان بودم که طلبه شدم و به حوزه علمیه قم آمدم در آن‌وقت فقط اسم امام را می‌شنیدیم اما امام را ندیده بودیم و امام را با بیانیه‌هایشان دنبال می‌کردیم.

وی افزود: کتاب ولایت‌فقیه ایشان تحت عنوان نامه‌های کاشف الغطاء ارائه می‌شد و به دست بچه‌ها می‌رسید و بین دانشجوها و طلاب پخش می‌شد.شاید بتوان گفت که زیباترین خاطره بنده ورود و حضور امام (ره) بود که اصلاً فکر نمی‌کردیم به این راحتی باشد. امامی که تبعید شده بود و چقدر آمریکا و کشورهای دیگر تدبیر کرده بودند برای اینکه به ایشان اجازه ندهند که نفس بکشد چه برسد به اینکه به ایران بیاید. وضعیت ایران کلاً دست استکبار بود و ما دست‌خالی خالی بودیم و هیچ‌چیز نداشتیم.

وی با اشاره به اقدامات طلاب قم در برابر توهین به امام خمینی (ره)، اظهار داشت: اولین روزی که تقریباً جرقه این کار زده شد از روز ۱۷ دی بود که ما در قم در جلسه درس بودیم و دیدم کسی برای درس ننشسته است گفتم که چه خبر است؟ گفتند که کسی به نام رشیدی مطلق به امام (ره) توهین کرده و در مدرسه خان نوشته بودند که به امام توهین شده است. بچه‌ها تصمیم گرفتند که درس را تعطیل کنند و آمدند ببینند که چرا به امام (ره) توهین شده است. به دنبال آن به منزل مراجع رفتیم و عرض حال کردیم که ببینیم چه‌کار باید کرد. طلبه‌ها یکی‌یکی سمت منزل علما راه افتادند. از منزل آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله مرعشی نجفی. در روزهای بعد به دیدن فضلا رفتند آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله مکارم شیرازی که آن موقع جز فضلا بودند. از منزل آیت‌الله نوری همدانی که برمی‌گشتیم سر چهارراه بیمارستان قم، زدوخورد شد. تانک و مسلسل گذاشته بودند اما واقعاً چیزی نداشتیم. وقتی من به امروز خودمان نگاه می‌کنم می‌بینم که تمام امکانات دست نیروهای متدین و انقلابی است ولی آن روز ما هیچ‌چیز نداشتیم.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی درباره اقدامات مردم با دست‌خالی، مطرح کرد: فقط امید به خدا داشتیم و امام (ره) در بیانیه‌های خود می‌گفتند صبح نزدیک است. همه می‌گفتند که نزدیک است ولی چگونه و تدبیر خدا چه طور خواهد بود. همین باعث شد که یک‌مرتبه همه‌چیز به هم بریزد و به دنبال آن مردان در قم چلِه می‌گرفتند. در کرمان و اصفهان این‌طرف و آن‌طرف و در سراسر کشور. آن‌ها سینما رکس را آتش زدند و می‌خواستند این کار را گردن روحانیون و امام بیاندازند که نشد. مردم فکر کار خود بودند و بعد از زدوخوردهایی که در تبریز و کرمان اتفاق افتاد و مساجد را آتش زدند، قرآن‌ها را نیز آتش زدند، به‌تدریج این کار جان گرفت و چیزهایی بود که داشتیم آرام‌آرام می‌دیدیم که به چه سمتی می‌رود. در همین جریانات بود که مصطفی خمینی که فرزند بزرگ امام (ره) بود، به رحمت الهی رفت. به همه گفتند که این از الطاف خفیه الهی بود.

وی با اشاره به تلاش‌های طلبه‌های مدرسه حقانی، بیان کرد: ما طلبه‌ها شروع کارمان این‌طور بود که طلبه‌های مدرسه حقانی زیر نظر چند نفر از بزرگان و علما اداره می‌شد که از شاگردان امام بودند. شهید بهشتی، شهید قدوسی، آیت‌الله مصباح و آیت‌الله جنتی ۴ نفری بودند که اداره مدرسه حقانی را به عهده داشتند و به صورت شورایی مدرسه را اداره می‌کردند. این مدرسه، مدرسه‌ای بسیار انقلابی بود. بچه‌ها وقتی چیزی از امام مانند نوار، فیلم، نوشته و نامه دریافت می‌کردند، آن‌ها را تکثیر کرده و گاهی هم با دست می‌نوشتند.حتی ما سعی می‌کردیم که سریع یاد بگیریم که تایپ کنیم و این‌گونه کمک کنیم. حتی بنده گواهی تایپ کردن را هم گرفتم که بتوانم اعلامیه‌ها را تایپ کنم.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی در مورد اهمیت همکاری و تقسیم‌کار در پیروزی انقلاب و تمامی شرایط، افزود: من یک‌چیز را در ادامه صحبت خود می‌خواهم نتیجه بگیرم کاری که بچه‌ها در آن روزها می‌کردند، می‌خواهم به بچه‌های امروز بگویم این بود که وقتی اعلامیه‌ای به دستمان می‌رسید، تأکید می‌کردند که هر کس چند بار از روی این اعلامیه باید بنویسد و به استان خود ببرد مثلاً من اهل اصفهان بودم باید به اصفهان می‌بردم. اهوازی‌ها، همدانی‌ها و جاهای دیگر هر یک باید اعلامیه‌ها را به استان خود می‌بردند و بعد به حوزه‌های علمیه و حوزه‌های علمیه مرکزی هر استان. مثلاً در اصفهان به مدرسه صدر برده می‌شد و در آنجا آن‌ها تکثیر می‌شدند و به مدارس دیگر پخش می‌شد و دست‌به‌دست تکثیر می‌شد؛ همین‌طور به‌صورت شبکه‌ای می‌چرخید و همه به هم متصل بودند. پس همه باید دست‌به‌دست هم بدهیم و معطل هم نشویم. شما ممکن است ۲ تا تکثیر کنید، ۲ تا هم ۲ تا است ولی اگر بیشتر انجام ندادیم نباید خوابمان ببرد و بعد احساس بدی کنیم. اگر توانستیم انجام می‌دهیم.مثلاً در فوتبال همه باهم همکاری می‌کنند؛ مثلاً یکی باید پاس دهد، یکی باید شوت کند و یکی هم باید گل بزند. باید تقسیم‌کار شود و هر کس که می‌تواند به اندازه توانش کار کند.

وی با اشاره به انقلاب زمان پیامبر (ص)، ابراز داشت: این موضوع تقسیم‌کار مربوط به حال نمی‌شود و در زمان پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) نیز همین‌گونه بود چراکه پیامبر هنگام شروع انقلاب همه باهم، هم‌قسم شدند و تعدادی از پیرمردها مخالفت کردند و مخالفت آن‌ها هم بی‌ربط نبود چون منافع آن‌ها در خطر بود. چراکه وقتی‌که بتکده‌های بزرگ و درآمدهای میلیاردی داشتند و حتی گاهی ممکن بود بچه خود را جلوی این بت سر ببرند، بنابراین حاضر نبودند که این بت را رها کنند و برای بقیه افراد که نان هم نداشتند بخورند هزینه کنند. گاهی اوقات سه نفر از اصحاب پیامبر یک خرما را می‌مکیدند درحالی‌که قشر مرفه نمی‌توانستند با بقیه زندگی کنند و بگویند که شما درست می‌گویید.اگر با انسان‌های بدی مواجه بودید باید برای مبارزه با آن‌ها ایستاد و مقابله کرد ولی باید روی جوان‌ها سرمایه‌گذاری کنید. جوان‌ها می‌توانند در صحنه بیایند و مشاوران خوبی شوند، باید به آن‌ها بها داده شود.

نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات پیرامون اهمیت دادن به جوانان، گفت: خوشبختانه در اول انقلاب این‌گونه بود جوان‌ها می‌آمدند و احساس می‌کردند که کار دست آن‌ها است واقعاً همگی جوان بودند. در میدان‌های جنگ و عرصه‌های جدی مملکت نیز این‌گونه بود البته پیرمردها هم گاهی حضور داشتند و محترم هستند ولی اگر هم نبودند خیلی خطری ایجاد نمی‌کرد. جوانان دارای انرژی هستند. آن‌ها هستند که می‌توانند بااراده کار کنند اما چند وقتی است که دیگر این‌گونه نیست و احساس می‌کنم که خیلی به جوان‌ها بها داده نشده است که این اشتباه است. جوان‌ها باید جلو بیایند چراکه انقلاب مال جوان‌ها است و این‌گونه نیست که در انحصار منی باشد که دیروز بوده‌ام بلکه انقلاب مال همه است. کشور اگر امکاناتی دارد سهم همه مردم است. منتها باید در وسط میدان بود و اگر کنار بروید و بگویید به ما ربطی ندارد واقعاً کنار خواهید ماند چراکه در برهه‌ای این‌گونه شده است که رهبر معظم انقلاب به این موقعیت جوانان توجه ویژه دارند و تأکید به جوانان دارند که شما جلو بیایید و شما بزرگ‌ترها که ادعای دلسوزی برای انقلاب دارید، کارتان را کرده‌اید و بسیار هم از شما ممنون هستیم، خیلی هم خوب، حالا همان توان و انرژی که شما دیروز داشتید، این جوانان امروز باید ابراز کنند. گویی امروزه شکافی بین نسل‌ها ایجادشده، چراکه ما میدانیم که چه پیش‌آمده اما باید برای جوان‌ترها روایت کرد. وقتی‌که بزرگ‌ترهای ما روایت درستی از گذشته ایراد نمی‌کنند، چطور می‌توان انتظار داشت که شبکه‌های مختلف انقلاب را درست تبیین کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی با اشاره به لزوم توجه به مسائل فرهنگی، مطرح کرد: در حوزه فرهنگ در جامعه این‌گونه مطرح کردند که متأسفانه توجه زیادی به فرهنگ نشده است مثلاً در مجلس وقتی بودجه‌ای می‌آید، جایی که همه از آن کم می‌کنند در فرهنگ است و همه می‌گویند این را بزنیم و آن را بزنیم و درنهایت وقتی‌که همه بودجه فرهنگ را کم کردیم، طرف مقابل کاری نمی‌تواند انجام دهد و دست همه بسته خواهد شد، درحالی‌که هیچ جای دنیا این‌گونه نیست. آماری که داریم نشان می‌دهد بعضی از کشورها ۲۵ یا ۳۰ درصد از بودجه مملکت را به فرهنگ اختصاص می‌دهند. درصورتی‌که در کشور ما فقط ۰.۵ درصد از بودجه به فرهنگ اختصاص دارد و در دوره قبل با کلی تلاش، سعی کردیم این مقدار را به ۲.۶ درصد افزایش دهیم. ما گرفتاری‌های مردم را قبول داریم، آن‌ها به‌جای خود اما اگر در اقتصاد هم گاهی مشکل پیدا می‌کنیم به خاطر ضعف فرهنگ است. باید از ریشه درمان کنیم و این را می‌دانیم که ما انقلاب کرده‌ایم و با نادارترین وضع، هم ازنظر نظام و هم ازنظر اقتصادی چیزی نداشتیم واقعاً با دست‌خالی انقلاب کردیم. ولی کاری که امام خمینی (رحمت الله علیه) انجام دادند این بود که قبل از اینکه بیایند، مرتب اعلامیه‌ای از ایشان می‌رسید و خود من هنوز هم تحت تأثیر اعلامیه‌های امام (ره) هستم و همیشه این پیام امام (ره) که الیس الصبح بقریب همیشه در ذهن من است و می‌دانستم که این‌یکی از آیات قرآن است و یکی از وعده‌های انبیا می‌باشد. وقتی هم که امام به ایران آمده‌اند ایران را رها نکردند.

وی با اشاره به اقدامات رهبر معظم انقلاب برای بهبود سطح فرهنگ و اهمیت به جوانان، ابراز داشت: از کارهایی که به‌ویژه در دهه اول انجام شد این بود که مدام امام حضور داشتند و بچه‌ها و جوان‌ها را بیدار می‌کردند و جوان‌ها هم گوش می‌دادند. درحالی‌که این حالت یک مقداری الآن کمرنگ شده است. بنده معتقد هستم که جوان‌ترها باید وسط میدان بیایند و رهبر را تنها نگذارند و صحبت‌های ایشان را گوش کنند و صحبت‌های ایشان تبیین شود. گام دوم که رهبر معظم انقلاب بیان کردند و تجربه ۴۰ سال ایشان و همچنین تجربه‌ای که ایشان در قبل از انقلاب داشتند که به‌عنوان یکی از بهترین مبارزان قبل از انقلاب شناخته‌شده‌اند. ایشان بسیار مردمی بوده و هستند و بعضی از فیلم‌های رهبر معظم انقلاب وجود دارد که با شعرا و اساتید اهل بیان و اهل هنر نشست داشته‌اند و چقدر هم دل داده و به صحبت‌های آن‌ها گوش داده‌اند و در جمع آن‌ها دقت می‌کنند. می‌بینیم که ایشان برای جوان‌ها کم جلسه نمی‌گذارند و مرتب در جمع آن‌ها هستند در حال حاضر به خاطر کرونا مشکل ایجادشده است.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی درباره دستاوردهای انقلاب پیرامون مشارکت مردم درزمینهٔ سیاسی، عنوان کرد: اینکه شما توانسته‌اید اصل نظام را تصویب کنید بسیار خوب است. ما قبلاً مجلسی نداشتیم و اصلاً این‌گونه نبود. من یادم نرفته است که قبلاً اگر انتخاباتی صورت می‌گرفت مثلاً در اصفهان ما متوجه نمی‌شدیم که نماینده چه کسی است و کجا است و متوجه نمی‌شدیم که چگونه به مجلس می‌رود. درصورتی‌که الآن این‌گونه نیست. امروزه افرادی را می‌بینیم که ازنظر سیاسی بسیار آگاه هستند حتی ممکن است سواد نداشته باشند ولی با درایت افراد را انتخاب می‌کنند و قضاوت می‌کنند ممکن است گاهی اشتباه یا درست قضاوت کنند، ولی ورود می‌کنند و به خود حق می‌دهند. حالتی که در جامعه ایجادشده است بسیار خوب است. گاهی بعضی افراد می‌گویند که ما به کانادا رفته‌ایم و آنجا بسیار اوضاع خوب است. اینکه می‌گویند آنجا خوب است به این دلیل است که آنجا هیچ‌کاره هستند و هیچ‌چیز را درباره سیاست مملکت آنجا نمی‌دانند. اما اینجا از تک‌تک مسئولین بازخواست می‌کنیم که چه کسی آمد و چه کسی رفت و چرا این فرد که الآن این مسئولیت را دارد آمده و کجا بوده و کلی حرف می‌زنیم و دخالت می‌کنیم و این خود نشانه بالا آمدن یک فرهنگ جدی است و نشانه این است که همه مطالبه گر و پیگیر هستند. این کشور متعلق به یک گروه خاص نیست.

وی با اشاره به اهمیت قانون شفافیت آرا در مجلس، گفت: امروز بعد از ۴۳ سال بسیار اتفاق بدی است اگر قانونی به نام قانون شفافیت آرا نتواند در مجلس روی بیاورد. در این دوره در مجلس تعداد نماینده‌های جوان بسیار هستند. خوشبختانه نماینده‌های جوان ما انقلابی و بسیار پای‌کار می‌باشند و فکر می‌کنم شفافیت در صحن مجلس باید روی بیاورد چراکه باید ببینیم شفافیت چه چیزی از ما می‌خواهد. می‌خواهیم ببینم رأیی که دادیم به چه کسی است چراکه این حق ما است که بدانیم فردا این فرد کجا می‌رود و چه‌کار می‌کند. حتی ازنظر اقتصادی باید بدانیم که اگر این فرد آمده است، می‌خواهد چه‌کاری انجام دهد و سرمایه او چقدر است، مثلاً ۲ میلیارد سرمایه او اگر بعد از ۴ سال به ۲ و نیم میلیارد تبدیل شد طبیعی است، ولی اگر به ۸ میلیارد تبدیل شد، باید بپرسیم که این پول از کجا آمده است. پس این حق من است که بدانم که شخصی که نماینده من است این پول را از کجا آورده است. دانستن این نکات خوب است و هرچه شفاف‌تر باشد بیشتر به مردم کمک می‌کند از قدیم می‌گفته‌اند که ندزد و نترس. من که نمی‌خواهم کم‌وزیاد کنم پس باید معلوم باشد که کجا بوده و چه‌کار کرده‌ام و عملاً همه‌چیز را روی صحنه بریزیم ولی برخی نمی‌خواهند که این کار انجام شود چراکه منافعشان به خطر می‌افتد.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی در ادامه با پیشنهادی برای شفافیت آرا و تصویب آن در مجلس، عنوان کرد: یک پیشنهاد دارم برای همین شفافیت که همه را شفاف کنیم. یعنی بگویند چه کسی مثبت روی داد و چه کسی منفی. چراکه اکثر افراد وقتی اینجا می‌آیند همه نظر مساعد نسبت به شفافیت دارند ولی ممکن است در مجلس طور دیگری عمل کنند و شفافیت روی نیاورد و روی منفی بدهند. برای اینکه این شبهه ایجاد نشود، مثلاً آقا تهرانی که اینجا آمده اگر می‌گوید که من مثبت روی می‌دهم باید ببینیم واقعاً فردا هم در مجلس مثبت روی می‌دهد. گاهی از اوقات این‌گونه می‌شود پشت این قاب رسانه که می‌آییم حرف‌های دیگری می‌زنیم وقتی آنجا می‌رویم و می‌نشینیم حرف‌های دیگری. برای اینکه این‌گونه نشود همین این رأی‌گیری را نیز باید شفاف کنیم. اگر ما بتوانیم همین را از مجلس درخواست کنیم که روی گیری برای شفافیت را شفاف کند، بسیار خوب است و این نسبت یک‌دوم آرا را می‌خواهد نه دوسوم. این پیشنهاد خیلی سخت نیست و نصف آرا را نیاز دارد. هرکسی که روی دهد، این شفافیت آرا در صحن مجلس می‌آید، تقریباً در برد مجلس هم ظاهر می‌شود. با بعضی از دوستان صحبت کرده‌ایم که چرا این هفته بحث شفافیت از برد مجلس برداشته‌شده که اظهار داشتند مجلس فرصت نداشته و آن را برداشته است. همه‌چیز باید مشخص باشد و در سایت مجلس بگذارید و بگویید که مثلاً فلان نماینده مثبت روی‌داده است و فلان نماینده منفی. آن‌وقت می‌توانید قضاوت کنید که چه کسی درست می‌گوید و چرا روی نداده است و اگر این اتفاق بیافتد کاملاً این نفاق از بین می‌رود و صادقانه همه‌چیز مشخص می‌شود.

وی درباره قانونی برای ترغیب و تشویق به فرزند آوری، ابراز داشت: وقتی‌که ما به کمیسیون فرهنگی آمدیم سعی کردیم که اولویت‌ها را در نظر بگیریم و شروع کنیم برای اولویت‌ها. اولین اولویت بحث جمعیت بود و تسهیل ازدواج جوانان و این قانون نوشته شد و پس از شش ماه توانستیم از مجلس روی بگیریم و تصویب کنیم و به شورای نگهبان هم رفت. همه بانک‌ها، بیمه و جاهای دیگر هم که وظایفی در این رابطه داشتند، موظف بودند آئین‌نامه داخلی آن را سریع راه بیاندازند و رئیس‌جمهور نیز گفت که این موضوع باید جز اولویت‌های اول باشد. این قانون شامل ۹۰ ماده است. در حال حاضر طوری است که اگر شما فرزند بیشتری داشته باشید حق بیمه شما بیشتر است اما در قانون جدید همه‌چیز برعکس می‌شود و آسان شده است. اگر من بخواهم استخدام شوم و شما هم بخواهید استخدام شوید و ازدواج نکرده باشید، اولویت با کسی است که ازدواج کرده باشد، حتی اگر هر دو در یک سطح علمی باشند، اولویت با شخص متأهل است. حتی در رده‌های حوزوی، دانشگاهی، مراکز علمی و جاهای مختلف امتیاز فرزند آوری لحاظ خواهد شد. ازدواج و فرزند آوری امتیاز خواهد بود. مثلاً فکر کنید همین ماشین که با قرعه‌کشی تحویل می‌دهند برای این افراد با سهولت بیشتری اتفاق می‌افتد و آن چیزی که شورای نگهبان تائید کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی با اشاره به دیگر قوانین مطرح‌شده در مجلس، اظهار کرد: بحث دیگری که مطرح شد درباره افراد بالای ۳۰ سال که ۲ فرزند داشته باشند و از سربازی معاف می‌شوند یا بحثی که درباره فضای مجازی بود. لازم به ذکر است که این‌ها فقط مطرح‌شده بود و در شورای نگهبان تائید نشده‌اند پس نباید در جامعه جوسازی شود و فقط به‌عنوان بحث صیانت از فضای مجازی بود که آن را تغییر دادیم به رشد حمایت از کاربران فضای مجازی تبدیل شد. درحال حاضر نیز کمیسیون مشترک دارد کار می‌کند که وقتی در کمیسیون مجلس تصویب شد و به مجلس آمد کمیسیون مشترکی در مجلس راه می‌اندازند و بعد به شورای نگهبان می‌رود. اصل حمایت از فضای مجازی بود که در شبکه‌های خبری مستقیم پخش شد و عین صحن علنی مجلس در رادیو پخش می‌شود. بعضی می‌گویند پشت درهای بسته درصورتی‌که پشت درهای بسته نیست و مستقیم از رادیو پخش می‌شود. مراجعه کنید و کاملاً بشنوید و متوجه کلیه امور باشید. ما مردم را دوست داریم واقعاً حق آن‌ها است که همه‌چیز را بدانند. مجلس هم متعلق به ملت است و باید ۱۰۰ درصد مردمی بوده و امیدوار هستم که این‌گونه باشد.

نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات، پیرامون بخش نظارت مجلس بر استان‌ها، ابراز داشت: کار دیگری که کمیسیون داشت، نظارت بود و نماینده‌های شهرهای مختلف به این‌طرف و آن‌طرف مثل خراسان جنوبی، کرمان و جاهای مختلف رفتند تا ببینند مشکلات مردم چیست و کمبودهایشان چیست تا بتوانند آن‌ها را کمک کنند و معمولاً با وزیر و نماینده وزیر به این سفرها می‌روند تا بتوانند قول‌هایی را که می‌دهند عملیاتی کنند و این‌گونه به‌پیش می‌رویم که درگذشته این‌گونه نبود.

منبع: خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید