آیه آیه بندگی ۵ – طلب؛ راه رسیدن به کمال

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر بر پایه آیات قرآن کریم پرداخته است.

بخش پنجم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام طلب به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ طاهرین

خدمت خواهران و برادران سلام عرض می‌کنم. بحثی که می‌خواهم خدمتتان ارائه دهم، پیرامون موضوع طلب است. انسان اگر چیزی را طلب نکند به آن دست نخواهد یافت. یعنی فقط کافی نیست که بدانیم چه چیزی خوب است یا چه چیزی بد تا بعد طلب کنیم. پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: «مَنْ طلَبَ شَیئاً وَ جَدَّ وَجَدَ» کسی که چیزی را طلب کند و برایش جدیت داشته باشد آن را خواهد یافت. گفت پیغامبر که چون کوبی دری. عاقبت زان در برون آید سری. باید در انسان، طلب وجود داشته باشد.

هر چیزی را که واقعاً پای آن ایستاده‌اید و طلب کرده‌اید به آن رسیده‌اید؛ در غیر این صورت به آن دست نخواهید یافت، حتی اگر به آن نزدیک باشید. واقعاً خوب است که انسان چیزی را طلب کند و بخواهد. این خواستن به شکل ذاتی در ما هست و به صورت فطری همه ما طالب علم، خوب بودن و حیات بی‌نهایت هستیم. حتی انسان‌های بد، انسان‌های خوب را دوست دارند. «أُحِبُّ الصَّالِحینَ وَ لَستُ مِنهُم» من آدم‌های خوب را دوست دارم اما خود من از اینها نیستم. اگر به آدم‌های بد بگویید شما خیلی بد هستید از این کلمه خوششان نمی‌آید و دوست دارند که از او تعریف کنید. انسان در باطن طالب خوبی است و دوست دارد که خوب باشد اما بعضی‌ها واقعاً خوب نیستند. همه ما طالب حیات بی‌نهایت هستیم و می‌خواهیم همیشه زنده باشیم و این موضوع فطری است. انسان همیشه دوست دارد که از درون به خدای تعالی برسد؛ چون خدا فوق‌العاده بی‌نهایت است.

بنابراین انسان طالب بی‌نهایت و طالب کمال بی‌نهایت است. این در درون همه ما نهفته است. منتها گاهی اوقات این طالب بودن خیلی قوی نیست و باید آن را بیشتر کرد. با نشست و برخاست با انسان‌های خوب، با خواندن کتاب‌های خوب با اهل دل همراه شدن، داشتن رفیق خوب، داشتن استاد خوب، داشتن محیط خوب و با داشتن انتخاب خوب می‌توان این طلب را قوی‌تر کرد و در نهایت کمال بیشتر برای انسان حاصل شود.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید