آیه آیه بندگی ۱۱ – خودمهارگری؛ راه تبدیل به مجاهد واقعی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است.

بخش یازدهم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام «خودمهارگری» به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ طاهرین

بحثی وجود دارد تحت عنوان خودمهارگری که انسان می‌تواند خود را مهار کند یا خیر؟ و راه مهار انسان چگونه است؟ تقریباً از حدود پنج ماهگی انسان قدرت خودمهارگری را پیدا می‌کند، منتها در این سن خیلی ضعیف است مثلاً در حد تکان دادن دست. در مباحث روانشناسی به صورت جدی به آن پرداخته شده و افرادی مانند ژان پیاژه و دیگران به آن پرداخته‌اند.

اما وقتی به سنین ۱۵ سالگی که می‌رسیم خودمهارگری به قوت و قدرت بیشتری دست پیدا می‌کند و در بیشتر مواقع قدرت مهار خود و رفتارش را دارد و حتی نیت خود را می‌تواند تغییر دهد و توان تغییر ذهنیتش را دارد، منتها این موضوع نیازمند تمرین است. اگر هرچه را به حال خود رها کنیم با اینکه آن را تمرین دهیم، خیلی متفاوت است.

بسیاری از اوقات پیش آمده که برخی از جوانان می‌گویند به دلیل انجام یک اشتباه ناراحت هستند و نمی‌توانند از بروز آن اشتباه جلوگیری کنند. چرا نمی‌تواند جلوی انجام اشتباه را بگیرد؟ برای این است که تمرین ندارد. تمرین کردن کاری ندارد! تک‌تک و آرام‌آرام شروع به تمرین کنید. هیچ‌گاه نگذارید چیزی برروی هم انباشته شود.

اینکه فردی چهره دوگانه دارد و منافق می‌شود، برای این است که چندین بار دورویی کرده و این امر برای او عادی انگاشته می‌شود، اما اگر عکس آن اتفاق بیفتد و همین جدی رفتار کند و یک رو و یک زبان داشته باشد، به همین شکل و رفتار عادت می‌کند و از همین رویه لذت خواهد برد؛ لذا فرد باید خود را تربیت و ادب و مهار کند و نگوید هرچه پیش آید، خوش آید.

باید من بتوانم، اراده کنم، عزمم را جزم کنم و پای کار بایستم و به سمت جلو حرکت کنم. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قدرت من افزایش پیدا می‌کند و تبدیل به یک مجاهد واقعی خواهم شد و افراد مجاهد همیشه پیروز هستند.

دوستان برای اینکه بتوانید خودتان را مهار کنید تمرین داشته باشید و بی‌جا غضب نکنید یا اگر غضب به سراغ شما آمد اجازه ظهور و بروز آن را ندهید و یا اینکه هرموقع شهوت به سراغتان آمد به آن اعتنا نکنید و آن را کنترل کنید.

اصل عدل و ظلم همین است. وضع الشیء فی موضعه، هرچیزی را جای خود بگذاری ظلم نیست اما اگر جای خود نباشد ظلم است. دقت کنید هرچیزی جای خود قرار گرفته باشد و این کار مهارت می‌خواهد باید به نوبت شروع کنیم و ابتدا هم باید از مهار خودمان آغاز کنیم و بعد می‌توانم کارهای دیگران را مدیریت کنم.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید