آیه آیه بندگی ۱۴ – انابه مسیر نزدیکی به خداست

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است.

بخش چهاردهم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام «انابه» به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ  محمد.

یک بحثی تحت عنوان انابه وجود دارد؛ «وَأَنِیبُوا إِلَىٰ رَبِّکُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ – آیه ۵۴ سوره زمر» به سوی پروردگارتان انابه کنید.

ما گاهی اوقات درباره خدای تعالی مرتکب اشتباه می‌شویم، مثلاً در مسیر قم ده‌ها خروجی در اتوبان واقع شده که اگر به اشتباه وارد یکی از این خروجی‌ها بشویم به قم نخواهیم رسید، لذا اگر به اشتباه وارد یکی از این خروجی‌ها شدیم باید انابه کنیم و بازگردیم. در خودسازی هم چنین موضوعی وجود دارد. اگر می‌خواهید به خدای تعالی برسید باید هدف را نگاه کنید و فقط به سمت هدف حرکت کنید و هر کاری که درصدد انجام آن هستید فقط برای خدای متعال باشد.

حالا ممکن است نفس یا دوست بد ما را به اشتباه به یکی از این خروجی‌ها بکشاند، هیچکدام از ما معصوم نیستیم و ایرادی هم ندارد اما به محض اینکه متوجه اشتباهات‌مان شدیم باید سریع‌تر بازگردیم و مسیر را تغییر دهیم. اگر مسیر را تغییر ندهیم از هدف بیشتر فاصله خواهیم گرفت.

عده‌ای در دوزخ در جست‌وجوی افراد درستکار هستند و ادعا می‌کنند که آنها قرار بود وارد دوزخ شوند اما در اصل دوزخ جای این افراد نیست و افراد درستکار مسیر را درست طی کرده‌اند و اگر هم به اشتباه مسیری را رفته‌اند سریع مسیر را اصلاح کرده‌اند.

بنابراین باید مراقب بود تا مبادا اشتباه کنیم و اگر هم اشتباهی مرتکب شدیم آن را متوقف کنیم. یکی از موضوعاتی که در ارتباط با دیگران خوب است انجام دهیم، اعتراف است. به عنوان مثال با تأخیر به محل قرار رسیده‌ایم به جای اینکه ترافیک را بهانه کنیم، بهتر است اعتراف کنیم که به دلیل عدم مدیریت زمان و کوتاهی دیر به محل قرار رسیده‌ایم و اگر این‌چنین اعتراف کنیم در نوبت‌های بعد دقت خواهیم کرد که در زمان تعیین‌شده در محل قرار حاضر شویم. انسان باید سریع اشتباه خود را متوجه شود و به آن اعتراف کند تا دیگر آن اشتباه را انجام ندهد. این موضوع در زندگی مشترک هم وجود دارد و باید زوج‌هایی که با هم اختلاف دارند اشتباه خود را بپذیرند و این اشتباه را به گردن عوامل دیگر نیندازند.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید