آیه آیه بندگی ۱۵ – توبه؛ مسیر بازگشت به خدا

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است

بخش پانزدهم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام «توبه» به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ  محمد.

ولادت آقا امام حسن مجتبی(ع) را به شما همه عزیزان تبریک عرض می‌کنم. بحث امروز درباره توبه است. «وَ تُوبُوا إِلَی اللّهِ جَمیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ – سوره نور آیه ۳۱» ای اهل ایمان توبه کنید و به سوی خدا بازگردید شاید به رستگاری برسید.

فردی که خود را دشمن‌ترین آدم نسبت به امام حسن مجتبی(ع) می‌دانست از شام برای دیدار امام حسن مجتبی(ع) به مدینه آمده بود و تصمیمش بر این بود که با دیدن امام حسن مجتبی(ع) هرچقدر می‌خواهد به ایشان توهین کند. وقتی به مدینه رسید سراغ امام را گرفت و از بخت خوبش به خود امام حسن مجتبی(ع) برخورد کرد. وی به امام (ع) سلام کرد و پرسید آدرس امام حسن مجتبی(ع) کجاست؟ امام حسن مجتبی(ع) فرمودند از کجا می‌آیی معلوم است مسیر طولانی را طی کرده‌ای. فرد گفت بله آقا از شام می‌آیم. امام(ع) فرمودند که منزل من اینجاست فعلاً بیا برویم منزل من و کمی استراحت کن بعداً امام حسن مجتبی را می‌بینید. فرد وقتی بعداً متوجه شد با امام حسن مجتبی(ع) صحبت می‌کرد گفت آقا من زمانی بزرگترین دشمن شما بودم اما اکنون در حالی بازمی‌گردم که محبوب‌ترین فرد نزد من شما هستید.

بعضی‌ها با وجود اینکه متوجه اشتباهشان شده‌اند دوباره اشتباهشان را تکرار می‌کنند. ممکن است انسان گاهی اوقات نسبت به خداوند هم اشتباه کند. مشکلی نیست در هنگام سحر توبه کنید. «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ» خداوند توبه‌کنندگان را دوست دارد. از این آیه این‌گونه برداشت می‌شود آنهایی که خیلی توبه می‌کنند، خیلی هم مرتکب اشتباه می‌شوند.

باید دقت کنیم اگر اشتباهی انجام داده‌ایم باید سریعاً توبه کنیم و نباید توبه را به بعد موکول کرد. اولین دستورالعملی که از علامه مصباح(ره) به یاد دارم همین بود، فرمودند که هروقت اشتباه کردید بگو اشتباه کرده‌ام، حتی اگر با اعضای خانواده یا دوستان هستید، نگویید زشت است و نمی‌گویم اشتباه کرده‌ام. نیازی نیست همه بدانند شما چه گناهی مرتکب شده‌اید فقط کافی است میان خودتان و آن کسی که نسبت به آن اشتباه کرده‌اید باقی بماند و گناه خود را بپذیرید.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید