آیه آیه بندگی ۱۹ – انسان‌های باتقوا؛ محبوب‌ترین نزد خدا

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی که با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر برپایه آیات قرآن کریم پرداخته است.

 

بخش نوزدهم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام «تقوا» به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ  محمد.

امروز روز نوزدهم ماه مبارک رمضان است. بحثی که می‌خواهم درباره آن صحبت کنم بحث تقواست. گاهی اوقات تقوا را به معنی زهد می‌دانند و معنای ترک برخی از کارها. در اصل تقوا به معنای وقایه یا همان خودنگهداری است.

هرکاری که پیش می‌آید، خواه ایجابی ، خواه سلبی یا خواه مثبت، خواه منفی باید قبل از آن خود را نگه دارم و ببینم با خواست خدای متعال مطابقت دارد یا ندارد و این یعنی تقوا.

تقوا یعنی اینکه خودمان را نگه داریم و خواستمان را با خواست خدا تنظیم کنیم. گرامی‌ترین انسان نزد خدای متعال، افراد باتقوا هستند. «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ – حجرات آیه ۱۳»

گاهی برخی از قبایل و طوایف فکر می‌کنند از مابقی بهتر هستند، این‌طور نیست! امتیاز افراد به قبایل مختلف نیست، چون همه قبایل محترم هستند، اما محترم‌ترین نزد خدا، باتقواترین است و فرقی هم نمی‌کند هر زبانی یا هر ملیتی می‌خواهد داشته باشد. اگر دقت کرده باشید، اسلام مرزهای جغرافیایی را از بین برده است. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ – آیه ۱۰ سوره حجرات» مؤمنان با هم برادرند و دو برادر نباید هرگز به یکدیگر فخر بفروشند.

واقعاً افراد باتقوا در میان مردم و جامعه محبوب‌تر و بهترین هستند. تقوا چیزی است که فطرتاً همه آن را دوست دارند و وقتی تقوا را دوست داریم، به انسان‌های باتقوا هم علاقه‌مند هستیم و فرقی نمی‌کند آن فرد چه کسی است.

برای اینکه انسان باتقوا باشد باید تلاش کند و تقوا بهترین توشه برای آخرت است. «وَتَزَوَّدوا فَإِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوىٰ – آیه ۱۹۷ سوره بقره»

اگر انسان باتقوا شود، این تقوا در آخرت بسیار جواب می‌دهد و در آخرت تقوا بهترین ابزار است و جای تقوا در دل انسان قرار دارد. فردی که تقوا دارد در رفتار او این تقوا را می‌توان مشاهده کرد و کارهایش دقیقاً طبق ضابطه است، به خاطر اینکه یک اصلی را پذیرفته و بر آن اصل پایبند است، بنابراین در کارها، گفتار و رفتار ملاحظاتی را لحاظ می‌کند.

بر خلاف تقوا، نفس اینگونه نیست، وقتی شما به دستورات خدا عمل نمی‌کنید، دقیقاً نفس شما را بازی خواهد داد و هردفعه به شکلی عمل می‌کند، اما انسان‌های باتقوا این‌گونه نیستند.

در این روزها آمادگی بیشتری در خود ایجاد کنید و امام‌المتقین را الگو قرار دهید. امام علی(ع) بزرگترین امام برای اهل تقواست و به ایشان نگاه بیندازید. متأسفانه قدر این امام بزرگوار در دوران حیاتشان دانسته نشد و هرروزی را با حضرت درگیر می‌شدند.

قدر نعمات الهی را بدانید و بزرگترین نعمت بودن  و رفاقت با خدای تعالی است و این فرصت را از دست ندهید.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید