نشست خبری برنامه‌های جشن‌های نیمه شعبان

نشست خبری حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقا‌تهرانی، رئیس ستاد هماهنگی جشن‌های مردمی اعیاد شعبانیه، در خصوص اعلام اهم برنامه‌های جشن‌های این ماه صبح امروز، دوشنبه ۱۵ اسفندماه، در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام آقا‌تهرانی با تبریک اعیاد مبارک این ماه به ویژه میلاد حضرت ولی عصر(عج) گفت: بحث جشن‌های شعبانیه منحصر به حاکمیت، دولت، گروه و دسته خاصی نیست و برای همه است.

وی مردمی بودن را ویژگی مهم این جشن‌ها از قدیم تا امروز دانست و گفت: ما هر چه داریم از حضرت ولی عصر(عج) است و ایشان قطب دایره امکان است که یک ولایت عامه بر همه و یک ولایت خاصه بر معتقدان و پیروان خود دارند.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی با اشاره به برگزاری جلسات زیاد ستاد برای هماهنگی جشن‌های شعبانیه بین ارگان‌ها و نهادهای مختلف گفت: ما در خصوص این جشن‌ها باید به دو بعد توجه ویژه کنیم؛ شاد بودن برنامه‌ها و نمایش نمادهای مربوط به حضرت امام زمان(عج) و دیگری تبیین فرهنگ انتظار و مهدویت.

رئیس ستاد هماهنگی جشن‌های مردمی اعیاد شعبانیه ابراز کرد: وظیفه ما سیاستگذاری و هماهنگی است نه اجرا. اجرا توسط زمردم انجام می‌شود و تلاش ما این است که این برنامه‌ها مسجدمحور باشد و لذا مساجد باید در این زمینه کمک کنند.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی بیان کرد: از طرفی لازم است گستره جغرافیایی این جشن‌ها عمق و توسعه بیشتری پیدا کند و خوب است که دنیا هم ببیند که در این روزها چه در ایران چه خبرها و جشن‌هایی است.

وی یادآور شد: هر چقدر که ما تلاش و کوشش کنیم نسبت به حضور و شور مردم قابل مقایسه نیست و مردم همواره جلوتر از ما هستند.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی در ادامه به تشریح برنامه‌های سراسری این عید پرداخت و گفت: شب نیمه شعبان و ساعت ۲۰:۵۵ دعای فرج و دعای «الهی عظم البلا» از شبکه‌های رسانه ملی پخش می‌شود و ساعت ۲۱ نیز اعلام گلبانگ لبیک یا مهدی(عج) را شاهد خواهیم بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: قرائت دعای توسل در تمامی مساجد و امکان مذهبی، برگزاری مراسم احیای شب نیمه شعبان در مصلاها و مساجد منتخب کشور، آذین‌بندی و چراغانی و نورافشانی در سطح میادین و محلات منتخب از دیگر برنامه‌های سراسری این ایام است.

وی ادامه داد: برپایی جشن‌های محلی در بیش از ۶۰ هزار مسجد و بقاع متبرکه، برپایی جلسات تبیینی با موضوع فرهنگ انتظار و مهدویت در مساجد، برگزاری شادپیمایی در محورهای مرکزی تعدادی از شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها همراه با غرفه‌های فرهنگی، پذیرایی و صلواتی، حرکت کاروان‌‌های خودرویی و موتوری در سطح معابر و مناطق مختلف شهری و روستایی، پویش قصه‌گویی ویژه کودکان و نوجوانان در برخی از مراکز استان‌ها، پویش «هر مسجد یک قربانی» در بعضی از مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، اطعام و توزیع نذورات از سوی خیرین در راستای پویش همدلی، برگزاری جشنواره‌های ورزشی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، برپایی جلسات شعرخوانی، کاشت نهال در برخی مناطق کشور به نام حضرت ولی عصر(عج)، برگزاری جشن‌های خیابانی در سطح محلات و ۱۰۰ خیابان تهران و در نهایت اولین رونمایی از سرود «سلام فرمانده ۲» با حضور حاج ابوذر روحی و اجرای حاج عبدالرضا هلالی در مصلای امام خمینی(ره) در ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۱۷ اسفند از جمله مهمترین برنامه‌های جشن‌های نیمه شعبان است.

وی در پایان با بیان اینکه تنها محبت به اهل بیت(ع) کافی نیست، گفت: در کنار محبت، باید نسبت به اهل بیت(ع) مودت هم داشته باشیم و مودت به معنای بروز آن محبت است و این جشن‌ها و برنامه‌ها در راستای همان مودت به اهل بیت(ع) است.

 

 

منبع: ایکنا، تسنیم، ایرنا

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید