سخنرانی در شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه س

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی حرم حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی آقاتهرانی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، به فرازهایی از دعای مخصوص روزهای پایانی ماه شعبان « اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ» اشاره نمود و اظهار داشت: بهترین اعمال در ماه شعبان روزه و ذکر مبارک صلوات و هدیه به پیامبر گرامی اسلام است و شب‌زنده‌داری نیز از والاترین توفیقاتی است که نصیب انسان می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که بسیاری از بزرگان آرزوی مناجات ذات اقدس الهی در سحرگاهان ماه شعبان را دارند، خاطرنشان کرد: مناجات شعبانیه بهترین و ارزنده‌ترین مناجاتی است که برای این ایام ذکرشده است؛ مناجات شعبانیه از حالت ندا شروع و به‌سوی نجوا که تجلی حس نزدیکی به ذات ربوبیت الهی است ادامه پیدا می‌کند. خداوند متعال از رگ گردن به انسان نزدیک‌تر است، لذا این مناجات جزء مناجاتی است که حس نزدیکی خداوند متعال را به انسان می‌چشاند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ذکر صلوات را جامع‌ترین دعایی که در آن توحید، نوبت و امامت نهفته، دانست و با تأکید بر این‌که مسلمانی را نباید بر ذکر زبان خلاصه نمود، اظهار داشت: برای این‌که مسلمان و مؤمن واقعی شویم باید تلاش کنیم و اعتقادات، اخلاق و رفتار خود را اصلاح نماییم؛ اگر انسان اهل فسق و گناه و معصیت باشد، آرام‌آرام از اسلام خارج‌شده، ایمانش با یک دروغ از دست خواهد داد.

آقا تهرانی در ادامه ضمن تبیین روایاتی به آثار پلید دروغ‌گویی در زندگی اشاره نمود و اذعان داشت: اگر در انجام کارها نیت خود را رضایت الهی قرار داده، خدایی عمل کنیم، مشمول لطف، رحمت و برکات ذات اقدس الهی خواهیم شد. اگر گناه وارد زندگی انسان شود، آدمی را به تباهی می‌کشاند؛ گناه همچون جریان آب زیر ساختمان است، که آرام‌آرام ساختمان را نابود می‌کند.

وی شهر مقدس قم را ام‌القرای جهان اسلام دانست و با تأکید بر این‌که چهره این شهر باید متفاوت از دیگر مناطق و تجلی واقعی اعمال مؤمنانه باشد، خاطرنشان ساخت: حجاب از اجزاء اساسی دین مبین اسلام است و سوره‌های مبارک احزاب و نور بحث‌های مفصلی را در این رابطه مطرح نموده‌اند؛ قرآن کریم حتی ضمن بیان اهمیت نماز نیز به‌اندازه حجاب وارد در جزئیات نشده است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت به فرازایی از آیات قرآن کریم در رابطه باحجاب اشاره نمود و یادآور شد: آیات الهی در رابطه باحجاب می‌فرمایند؛ «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ» و زنان مؤمن را بگو تا چشم‌ها (از نگاه ناروا) بپوشند و فروج و اندامشان را (از عمل زشت) محفوظ دارند و زینت و آرایش خود جز آنچه قهرا ظاهر می‌شود (بر بیگانه) آشکار نسازند، و باید سینه و بر و دوش خود را به مقنعه بپوشانند و زینت و جمال خود را آشکار نسازند.

وی با تأکید بر این‌که ورود قرآن کریم به بیان جزئیات حجاب، نشان دادن اهمیت حفظ عفت در جامعه اسلامی است، تصریح کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند؛« یا مَعشَرَ الشِّیعَهِ ، إنّکُم قد نُسِبتُم إلَینا ، کُونُوا لَنا زَینا ، و لا تَکُونُوا عَلَینا شَینا»، اى گروه شیعیان! شما منسوب به ما هستید. پس مایه زینت ما باشید، و مایه زشتى (بدنامی) ما نباشید؛ کشوری که داعیه‌دار مکتب اهل‌بیت (ع) است، زیبنده نیست در آن بی‌حجابی و اختلاس وجود داشته باشد.

آقا تهرانی با اشاره به این‌که در گام نخست باید هرکسی خودش در جایگاهی که هست، خودش را به محاسبه بکشد، اظهار داشت: حجاب و عفاف تنها در سوره‌های احزاب و نور، ۱۱ آیه شریفه را به خود اختصاص داده، ۲۲ حکم را برای آن بیان نموده است؛ متأسفانه با وجود تمام تائیدات قرآنی و روایی؛ دستگاه‌های متولی حجاب و عفاف در کشور ضعیف عمل کرده‌اند و از قبل فعالیت‌ها ناقص، ضعیف و گاه متضاد انجام شده است و در نهایت عده‌ای بی‌دین الگوی فرزندان سرزمینمان شده‌اند.

وی ضمن انتقاد از رها بودن فضای مجازی در کشور بابیان این‌که هیچ جای دنیا به‌اندازه کشور ایران فضای مجازی رها نشده است، یادآور شد: در کشورهای غربی قوانین متعددی برای کنترل و مدیریت فضای مجازی اعمال می‌گردد، به‌گونه‌ای که تنها در ایالات‌متحده امریکا ۲۷۰ ماده‌قانونی در رابطه با فضای مجازی تصویب‌شده است، جدیدترین آن ممنوعیت هر نوع تبلیغ از ایران و ایرانی است، این‌هایی که ندای آزادی‌شان گوش فلک را کر کرده چه پاسخی برای چنین رویکرد ایران ستیزی دارند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: در کنار بی‌حجابی، باید با اختلاس، رشوه‌خواری، رانت، فساد اداری و… که از اعمال غیرقانونی است، مقابله شود؛ مؤمن اهل فسق نیست و اگر گناهی را مرتکب شد سریعاً در وادی اصلاح آن قرار خواهد گرفت. هراندازه می‌توانید بیشتر و بهتر مواظبت کنید، ماه رمضان در پیش است، مبادا روزه‌خواری و بی‌ادبی به احکام خدا در جامعه ما باب شود.

آقا تهرانی در تلنگری به مسئولان کشور با تأکید بر این‌که هر صندلی که در کشور وجود دارد، مرهون مجاهدت و خون چندین شهید است، اظهار داشت: بندگی خدا را در وجودمان تقویت کنیم؛ اگر آن‌گونه که باید قدردان ماه رجب و شعبان باشیم، قطعاً توفیقاتمان در ماه مبارک رمضان بیشتر خواهد بود. اگر ماه رمضان را قدر بدانیم، شب‌های قدر را درک خواهیم کرد و اگر شب قدر را درک کنیم، دعاهایمان مستجاب خواهد شد. رفاقت باخدا انسان را به همه‌جا می‌رساند و اهل دنیا بودن و بند دنیا شدن آخرت و عاقبتی ندارد.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید