حجاب از شعائر الله و صیانت از حرمت دین است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی آقاتهرانی شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه برطرف سازی رذائل و نهادینه سازی فضائل اخلاقی در نفس، زمان بر است، اظهار داشت: در مباحث اخلاقی کلیدهایی وجود دارد که اگر آن را کشف و در عمل بدان استوار باشیم، بسیاری از آسیب های اخلاقی برطرف خواهد شد.

این استاد حوزه با اشاره به این که رذائل اخلاقی نیز اینگونه هستند و دروغ کلید درب تمام رذائل اخلاقی است، خاطرنشان ساخت: با صیانت نفس از ورود به وادی دروغ، نه تنها بسیاری از رذائل اخلاقی از انسان دور می شود، بلکه زمینه شکل گیری بسیاری از فضائل اخلاقی نیز در نفس ایجاد می گردد.

وی به آثار توحید و موحد بودن اشاره و با تأکید بر این که اگر کسی موحد باشد، بسیاری از مشکلاتش حل خواهد شد، اظهارداشت: تقوا یکی از برترین کلیدواژه هایی است که چشم، گوش و زبان آدمی را از ورود به وادی رذائل برحذر می‌دارد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در تبیین تقوا، تقوا را خودنگهداری و مراقبت از نفس توصیف نمود و یادآور شد: تقوا قدرت خودکنترلی در مواجهه با رذائل و ناملایمات نفسانی است. امام علی علیه السلام می فرمایند، «اَلتَّقْوَى رَأْسُ اَلْحَسَنَات»، تقوا راس همه خوبی های عالم است، هر حسنه و خوبی سری دارد که آن تقواست.

آقاتهرانی با بیان این که خداوند متعال و تمام انبیا و اوصیای الهی آدمیان را به تقوا دعوت می‌کنند،  اظهار داشت: قرآن کریم در آیات متعدد ضمن دعوت انسان به تقوای الهی، می‌فرمایند؛ تا هر اندازه که استطاعت داری با تقوا و خدا پروا باش.

وی در ادامه ضمن اشاره به نشانه های تقوا، احترام به شعائر الهی و بزرگداشت آن را نشانه ای از تجلی تقوای دل دانست و ابراز داشت: دلی که با تقوا شود، اعضا و جوارح آدمی را کنترل و در مسیر احترام و عمل به شعائر الهی سوق خواهد داد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در تبیین شعائر الله به آیاتی از قران کریم اشاره و مناسک حج، صفا و مروه، قربانی روز عید قربان و نیز هر آنچه که مورد هدایت و تقرب به خداوند متعال شود را شعائر الله دانست و اذعان داشت: اباعبدالله الحسین علیه السلام، زیارت کربلا، بزرگداشت اربعین حسینی و احترام به عاشورا، دوری از گناه در محرم الحرام، زیارت قبور اهل بیت علیهم السلام، حج، نماز، روزه، اذان، تلاوت قرآن و احترام به زمان تلاوت آیات الهی، احترام و دوست داشتن انسان‌های صالحین و…. از جمله شعائر الله هستند.

آقا تهرانی احترام به جایگاه و منزلت ولی فقیه که در مقابل دنیایی از استبداد و استکبار و بی دینی ایستاده را از شعائر الله دانست و یادآور شد: در این دوران صیانت از حریم مومنین و مسلمین و حجاب از والاترین شعائر الله هستند؛ حجاب صیانت از حرمت دین است.

وی با تأکید بر این که پاسداشت شعائر الهی تجلی تقوا در فرد است، خاطرنشان ساخت: دشمن به خوبی می داند که حجاب نه تنها جزء احکام جدی اسلام، بلکه حریم دین الهی است که با فروپاشی آن، بسیاری از رذائل بر جامعه اسلامی سایه خواهد افکند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که بزرگی و کوچکی اعمال ارزشی ندارد و آنچه به اعمال آدمی ارزش می دهد، خلوص نیت خدایی است و تنها عمل صالح و کلام پاک بالا می رود، خاطرنشان ساخت: امام علی(ع) در بسیاری از خطبه هایشان تقوا را بهترین و برترین توشه آخرت ذکر می‌کنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبیین آثار تقوا، همراهی با خدا و تحت ولایت الهی قرار گرفتن را نخستین اثر تقواپیشگی توصیف و تصریح کرد: خداوند متعال بهترین همراه انسان بوده، قبولی اعمال در گرو تقواست « إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ» هر عملی که در آن تقوا وجود نداشته باشد، مورد قبول ذات اقدس الهی قرار نخواهد گرفت.

آقا تهرانی با اشاره به آیه شریفه «فَإِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ» با تأکید بر این که خداوند متعال انسان های با تقوا را دوست دارد، یادآور شد: عاقب بخیری از آن متقین بوده، اهل تقوا از بهشتیان خواهند بود؛ آیات الهی می فرمایند؛ « إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی مَقَامٍ أَمِینٍ»، تقوا انسان را به مقام امن الهی نائل می سازد. تقوای الهی دلی آرام و قلبی مطمئن را نصیب انسان می‌سازد.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید