ایجاد محیط سالم؛ هدف ازدواج

انسان باید با شخصی ازدواج کند که بتواند با او محیط سالمی را به وجود آورد

چند چیز شخصیت انسان را شکل می‌دهد: وراثت، محیط و اراده‌ی شخص. انسان در برابر وارثت، کاری نمی‌تواند انجام دهد، امّا محیط و اراده، در اختیار انسان است.

تغییر محیط را می‌توان در بزنگاه‌ها انجام داد. هر پدر و مادری، دارای شیوه و رسم خاصّی هستند و بخشی از محیط تربیتی ما به پدر و مادر وابسته است و حالات آن‌ها بر روی ما تأثیر زیادی می‌گذارد. زمانی که ازدواج می‌کنیم، از پدر و مادر جدا می‌شویم و محیط جدیدی را به وجود می‌آوریم. بنابراین انسان باید با شخصی ازدواج کند که بتواند با او محیط سالمی را به وجود آورد. مبادا کسی تنها به خاطر زیبایی یا ثروت با کسی ازدواج کند. زیبایی و پول همه چیز نیستند، مهمّ‌اند، امّا نه به اندازه‌ی محیط سالم. بنابراین تشکیل محیط سالم، نیازمند فکر، شناخت و تفاهم است.

محیط پس از ازدواج برای کسانی که پدر و مادرشان رفتار خوبی ندارند، بسیار مهم است؛ چرا که پس از ازدواج می‌توان از نو، محیط سالمی درست کرد و اشتباهات زندگی پدر و مادر را در زندگی خود برطرف نمود. باید از رفتار پدر و مادر عبرت گرفت. برخی به تمامی آداب و رسوم قدیمی، بسیار پای‌بند و وابسته هستند. این تفکر غلط است؛ بلکه گاهی لازم است که آن‌ها را تغییر دهیم. یکی از اصحاب امام صادق (ع) ایشان را به منزل خود دعوت کرد. وقتی حضرت وارد خانه شدند، خانه را بسیار فرسوده و کهنه دیدند. فرمودند: چرا این‌جا را عوض نمی‌کنی؟ شخص گفت: این‌جا برای پدر بزرگ و اجداد ماست، و در بین ما رسم است که آن‌چه را مربوط به گذشتگان است، تغییر ندهیم. حضرت فرمود: « حتی اگر اجداد شما نادان بودند؟ در این منزل نمی‌توان زندگی کرد».

در دوران کودکی، به منزل یکی از آشنایان که تازه عروسی کرده بودند، رفت و آمد داشتم. آن‌ها گاه گاهی با هم دعوا می‌کردند. من هنگامی که به خانه‌ی آن‌ها می‌رفتم از نو بودن وسایل زندگی آن‌ها بسیار لذت می بردم، امّا وقتی می‌دیدم با هم دعوا می‌کنند، می‌فهمیدم یک جای کار آن‌ها غلط است. فهمیدن این مطالب سخت نیست. برای همین پس از ازدواج و در آغاز زندگی خودم روزی به همسرم گفتم: شما در اصفهان بمانید، من می‌روم قم و زود برمی‌گردم. تنها به خاطر این مسأله به قم آمدم که یکی از اساتید را ببینم و از او چند اصل زندگی را بیاموزم و از ایشان بپرسم که من چه باید کنم تا مانند پیامبر‌(ص) زندگی کرده باشم.

زمان ازدواج باید محیط سالمی درست کرد که مورد رضایت امام عصر(عج) باشد. زن و شوهر وقتی که احساس می‌کنند زیر نظر امام عصر(عج) هستند، نحوه‌ی برخوردشان با یکدیگر تفاوت خواهد کرد و دیری نخواهد گذشت که مسیر انسان تغییر می‌کند.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید