نکاتی در خصوص نحوه برپایی مجالس عزا از نگاه حجت الاسلام آقاتهرانی

با توجه به فرا رسیدن ایام محرم و بحث‌های فراوانی که در خصوص نحوه برپایی مجالس عزا طرح می‌شود، حجت‌الاسلام ‌و المسلمین آقا تهرانی طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر، به نکاتی در این باره اشاره کردند که متن این مصاحبه در ادامه می‌آید:

دکتر آقا تهرانی درباره اینکه در ایام محرم و صفر هم باید مجالس عزاداری برگزار شود و هم باید ضوابط بهداشتی را رعایت کرد، اظهارداشت: برخی به خاطر یک موضوع، موضوع دیگر را کلاً منتفی میکنند. مثلاً میگویند برای جلوگیری از شیوع کرونا، باید عزاداری تعطیل شود. عده‌ای دیگر بر این نظر هستند که عزاداری باید باشد حتی اگراصول بهداشتی رعایت نشود، مسأله‌ای نیست. هر دوی اینها اشتباه است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فرد مسلمان باید در کارهایش دقیق باشد، تصریح کرد: عزاداری سید شهدا جزو شعائر الهی و مذهبی است. بسیاری از معارف ما از برکت همین عزاداریها و جلسات است و نباید تعطیل شود.
وی افزود: این مراسم آثار معنوی زیادی دارد، ارتباطی که افراد با مکتب سید الشهدا پیدا میکند، برای حیات آینده مادی و معنوی خیلی مؤثر است.
آقا تهرانی تصریح کرد: پس نباید بگوییم که مراسم عزاداری باید تعطیل شود.
وی با بیان اینکه خود مقام معظم رهبری هم ولی فقیه و هم جزو مراجع هستند، افزود: وقتی ایشان میفرمایند من پروتکل بهداشتی و آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا میگوید را رعایت میکنم، این یعنی چه؟
وی ادامه داد: وقتی مقام معظم رهبری در خصوص رعایت نکات بهداشتی اینگونه میفرمایند، بنابراین تکلیف روشن است و ما نباید با عدم رعایت نکات بهداشتی سلامت خودمان و دیگران را به مخاطره بیاندازیم.
آقا تهرانی با بیان اینکه حال سوال این است که چگونه مراسم عزاداری را برگزار کنیم، اظهار کرد: توصیه‌ها این است باید ماسک بزنیم. فاصله یک متر و نیم را باید رعایت کنیم. اگر کسی بیمار است در قرنطینه باشد و بعد از بهبودی در مراسم حضور یابد.
وی تاکید کرد: اگر افرادی چه با حضور در مراسم و چه در برگزاری مراسم با عدم رعایت ضوابط بهداشتی باعث بیماری دیگران شوند، حق الناس بر گردن شأن خواهد بود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با بیان اینکه اگر کسی رعایت نمیکند، وی را نهی از منکر کنیم تا رعایت کند، افزود: آسان‌ترین راه تعطیل کردن است اما بهترین راه این نیست، این تعطیلیها تا کی باید ادامه یابد؟ مدرسه، دانشگاه و… تعطیل شد. نتیجه چه شد؟
آقا تهرانی با بیان اینکه باید راهکار مناسبی تدبیر کرد، اظهار داشت: باید برای سلامت افراد، ضوابط بهداشتی در مراسم رعایت شود. اگر فردی احساس کند که حضورش در یک مراسم موجب بیماری دیگران میشود، نباید حضور یابد.
وی با تاکید بر اینکه باید جلسات مذهبی برقرار باشد، تصریح کرد: حتی المقدر در فضای آزاد این مراسم برگزار شود. اگر در سالن و محیط بسته است باید فاصله‌ها رعایت شود. تهویه در سالن‌ها وجود داشته باشد. در و پنجره‌ها باز باشد. پس برگزار کنندگان مراسم وظیفه دارند علاوه بر محتوای معنوی مجلس، این امکانات و شرایط را فراهم کنند.
وی افزود: اصل این است که باید شعائر الهی حفظ شود اما در این زمینه باید راهکارهای مناسب در نظر گرفت، افزود: مثلاً در برگزاری این مراسم میتوان از تکنولوژی استفاده کرد.
آقا تهرانی در همین راستا به اقدامات انجام شده در حرم امام رضا (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: اخیراً در حرم مطهر امام هشتم در صحن‌ها و فضای باز سایبان‌هایی نصب شده تا زائرین در زیر این سایبان‌ها به زیارت مشغول باشند و کمتر در یک جا جمع شوند. این یک راهکار خوبی بود تا زائرین با فاصله از هم به زیارت بپردازند که انشاله باید توسعه یابد.
وی افزود: این نشان میدهد که هم میتوان مراسم‌های عزاداری و برنامه‌های زیارتی و را برگزار و هم با تدبیر از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کرد.
آقاتهرانی تاکید کرد: اگر به این نتیجه برسیم که با استفاده از یک تکنولوژی روز، پروتکل‌های بهداشتی بهتر رعایت میشود باید از آن استفاده تا سلامت خود و دیگران را حفظ کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یادآورشد: متولیان امور مذهبی خصوصاً در تدارک امکانات و بکارگیری ابتکارات برای حفظ سلامت عزاداران حسینی و یکایک عزاداران هم در رعایت دقیق پروتکل و حفظ سلامت خود و دیگران مسئولند.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید