می‌خواهم بدانم کسی که ولایت فقیه را به عنوان یک باور مذهبی و اعتقادی قبول ندارد، مرتکب گناه است؟

یکی از اصول جدی اسلام، ولایت است که امام صادق در روایت محکمی که در کتاب، شریف اصول کافی نیز آمده است به آن اشاره می‌کنند و در ابتدا حضرت، اصول اسلام را بیان می‌کنند و در آن روایت از ولایت، به‌عنوان مهم‌ترین ارکان اسلام یاد می‌کنند.

بحث ولایت بسیار مهم است که انسان اگر ولایت داشته یا نداشته باشد، در تمام اعمال و رفتارهای انسان تأثیر جدی و به سزایی دارد.

ممکن است فردی هزاران بار حج به‌جای آورد و جهاد شرکت کند اما نکته مهم این است که اصل قبولی این اعمال به ولایت است. و اصل مهم پاسخ این است که برای چه و به دستور چه کسی می‌جنگی؟ چرا به حج آمدی؟ و یا چرا این عمل را انجام می‌دهی؟ ولایت در همه‌جا بروز و ظهور دارد.

به‌طورکلی می‌توان گفت که ولایت زیرمجموعه توحید و یکی از مراتب آن به شمار می‌آید. خدای متعال ولی اهل ایمان است، کسی که خدا ولایت را به او عطا می‌کند؛ رسول خدا و بعدازآن اولی‌الامر یعنی ۱۲ امام هستند که تأثیرگذاری جدی در رفتار و اعمال انسان دارند ، در دوران غیبت امام زمان(عج) مقام ولایت‌فقیه این ولایت را عهده‌دار است.

خدای تعالی، اطاعت غیر از ولی را نپذیرفته و اجازه اینکه به دنبال طاغوت برویم را به ما نداده است چراکه هر ولی نااهلی را که خود را در جایگاه ولایت قرار دهد، طاغوت گویند.

اگر آن‌گونه‌ای که خداوند خواسته است ولی را پیدا کردیم و بشناسیم و از او اطاعت کنیم، اطاعت از خداست؛ وقتی‌که ولی‌فقیه ولایت مداری می‌کند، همان ولایت مداری خداوند متعال است.

انشاءالله همه ما دنباله روی ولی واقعی الهی باشیم، که این حقیقت در حضرت امام آیت الله سید علی اقا خامنه ای دام ظله تجلی یافته است. امید که عمر مبارکشان تا ظهور ولی الله الاعظم ارواحنافداه پایدار باشد.

در پایان ‍‍‍باید گفت که لازم است ولی‌فقیه را خوب شناخت و به او معتقد بود و پای حکم او ایستاد که چه می‌گوید و از ما چه می‌خواهد. سؤال بسیار ارزنده‌ای است که ظرفیت بسیار بالایی برای تفکر دارد.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید