دنیا محل امتحان است

دنیا محل امتحان است

این دار دنیا دار امتحان است و در امتحان سختی ها پیش میاید، فتنه ها پیش میاد، مشکلات پیش میاد. در این مشکلات است که انسانها امتحان میدهند. ما نباید توقع داشته باشیم که همه چیز گل و بلبل باشد بعد بگوییم امتحان است! اینکه امتحان نیست! در امتحان سوالات سخت هست، سوالات آسان هم هست، همه چیز است. مگر دنیا پر از اینها نیست؟ دنیا هم پر از سختی و دشواری است، هم راحتی و خوشحالی و شادی و لذت و همه با هم است.

معمول افراد ناراحتی ها و شادی های خاص خودشان را دارند که در این موارد افراد دچار امتحان میشوند. در این امتحانات برخی قبول میشوند و برخی رفوزه و به این نکته باید توجه داشت.

گاهی انسان به فقر امتحان میشود، گاهی به دارایی امتحان میشود، گاهی به بی اعتنایی مردم امتحان میشود، گاهی ذلیل میشود بین مردم، گاهی عزیز میشود بین مردم؛ در این حالات انسان باید متوجه باشد که چه کار میکند. گاهی چیزی که میخواهم مردم قبول میکنند، گاهی قبول نمیکنند؛ آیا در این صورت من پرخاشگری میکنم؟ آیا درگیر میشوم یا نمیشوم؟ اینها همه امتحان است.

زمانی به بیماری امتحان میشویم و زمانی به سلامت امتحان میشویم. مثلا زمانی که کرونا آمد، جامعه دچار تغییرات شد. خیلی از ما باید در قرنطینه باشیم و یک گوشه بنشینیم و کارمان، شغلمان، زندگیمان، همه چی‌مان دچار مشکل میشود. در این صورت چه کار میکنیم؟

زمانی هم دوران گشایش پیش میاید و همه چیز بخوبی جلو میرود و انسان پیروز و موفق است. همیشه که انسان در هر کاری موفق نیست. قبولی و رفوزگی با هم است. یک روزی بهتر میشود، یک روزی بدتر میشود، یک روزی میبازیم، یک روزی پیروز میشویم. در این موقعیتها است که امتحان پیش میاید.

هیچکس از امتحان مصون نیست

افراد نیز یکسان نیستند و بین همه تفاوتهای فردی زیادی وجود دارد و امتحان‌های هیچ دو نفری هم مثل هم نیست؛ منتها این هست که میفرماید: الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا؛ اصلا مرگ و حیات را ما آفریدیم برای اینکه امتحان کنیم که انسان در این حیات چه کار میکند. در این مرگ، در این خوشی، در این سستی، در این سختی، در این راحتی، در این محکمی، انسان کجای کار است و چه میکند؟

هیچ کس از امتحان مصون نیست. یکی از سنتهای الهی امتحان است. سنتهای الهی قواعدی است که خداوند متعال در این عالم حاکم کرده که یکی‌اش هم امتحان است. حتما همه امتحان میدهند و استثنا هم ندارد.

طرف به پرده خانه کعبه چسبیده بود و دعا میکرد که خدایا از من امتحان نگیر که من خراب میکنم. امام سجاد علیه السلام در حال طواف بودند. حضرت به آن طرف میفرمایند که چه میگویی؟ خدای تعالی همه را امتحان میکند. حتی ما را هم امتحان میکند.

شما برگردید به قرآن: وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ؛ همه تان را امتحان میکنیم به چیزهایی از خوف، ترس، گرسنگی، دارایی، ناداری؛ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ؛ میوه های دلتان گاهی ازتان گرفته میشود. اینها همه امتحان است.

مگر حضرت ابراهیم امتحان نداد؟ وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ؛ خدای تعالی حضرت ابراهیم را به امتحان‌های بسیار سختی امتحان کرد. به ایشان گفته شد که سر بچه‌ات را ببر! کاری که هیچکدام از ما نمیتوانیم انجام بدهیم ولی ایشان اقدام کرد و آماده شد برای این کار که خطاب رسید که انجام نده! پیغمبر را هم خداوند امتحان میکند. حتی از پیامبر امتحان سخت میگیرند؛ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ؛ وقتی از عهده امتحان برمیاید، قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا؛ خطاب رسید حالا ما شما را امام قرار دادیم.

ایستادگی، راهکار رفع گرفتاری‌ها

امام صادق علیه السلام میفرمایند اول حضرت ابراهیم عبد خدا بود، بعد نبی شد، رسول شد، بعد رسول اولوالعزم شد، بعد به مقام امامت که بالاتر از همه اینهاست رسید. حضرت ابراهیم وقتی به این مقام رسید و احساس کرد قبول شد در درگاه الهی، گفت که وَمِنْ ذُرِّیَّتِی؛ خدایا فرزندانم چطور؟ خطاب رسید قَالَ لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ؛ اگر ظالم باشند به این مقام نمیرسند.

هرکسی باید به عدالت رفتار کند؛ وضع الشیء فی موضعه؛ هر چیزی را در جای خودش قرار دهد و حساب و کتاب و برنامه داشته باشد؛ برنامه عدالت محور باید باشد بویژه در مورد جامعه. بنابراین در گرفتاری‌هایی که پیش میاید نباید انسان تحت تاثیر قرار بگیرد و خراب کند؛ مثلا چون کرونا آمده پس همه چیز را خراب کنم یا چون فقر آمده پس دیگر نمیتوانم! یا چون مریض هستم یا استعدادم کم هست دیگر نمره نیاورم و نتوانم. نه اینطور نیست بلکه انسان باید تلاش کند و بداند که میتواند و بایستد. بر اثر مقاومت و ایستادگی انسان میتواند و میرسد و موفق خواهد شد.

راهکار رفع گرفتاری‌ها، ایستادگی، مجاهدت و مقاومت و درست عمل کردن است. این بهترین راهکار برای مدیریت صحیح و درست است تا بتوانیم از مشکلات و سختی ها و فشارها بخوبی انشالله عبور کنیم و کار به بهترین شکل به نتیجه برسد. اینها همه‌اش شدنی است و ما میتوانیم. فقط کافی است اراده کنیم و بخواهیم که در این صورت خدای متعال توفقیق و برکت میدهد و انشالله به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

انشالله همه ما از زائرین خوب حضرت اباعبدالله باشیم.

 

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید