حرکت امام رضا (ع) در جهاد تبیین الگوی همه ما باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی شامگاه چهارشنبه در مراسم اختتامیه جشنواره زیر سایه خورشید که در مصلای امام خمینی (ره) ارومیه برگزار شد، به برکات حضور امام رضا (ع) در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: علی رغم همه دعوت هایی که مأمون از امام رضا (ع) داشت، امام امتناع می کرد تا این که گروهی را فرستاد و حضرت را مجبور کرد به مرو تشریف بیاورند و حاکم بنی عباس سفر را به گونه ای طراحی کرده بود که در مسیر سفر امام رضا (ع)، یا شیعیان نباشند و یا حداقل شیعیان باشند.

وی افزود: امام رضا (ع) در نیشابور حدیث سلسله الذهب را خواندند و در آن توحید را ترسیم کردند که همه باید بنده خداوند باشند و مرتبه اول توحید این است که یک شخص وجودش ذاتی است و همه محتاج او هستند و مرتبه بعدی ، توحید در خالقیت است و البته همه مشرکین خالقیت پروردگار را قبول داشتند و قرآن هم به این مسئله اشاره می کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: مرتبه بعدی، توحید در ربوبیت است و مدبر همه عالم خداوند است و در مقام قانون گذاری و تشریع هم قانون گذار خداست و همه قوانین در امتداد تشریع الهی هستند و تمام قانون گذاران باید تلاش کنند احکام الهی روی زمین نماند.

وی خاطرنشان کرد: عفاف و حجاب احکام خداست و این گونه نیست که با قانون مجلس و دولت و یا گذر زمان و … هم تغییر نمی کند و در قانون گذاری هم باید اولویت رعایت احکام خداوند باشد و قانون گذار مخترع نیست بلکه کشف کننده حکم خداست و این مسئله در بلاد اسلامی است و کفار و غیر مسلمین نظر خودشان را بجای احکام الهی جا می زنند.

آقاتهرانی گفت: توحید در توکل، محبت، اطاعت نیز از دیگر مراتب توحید است که باید به یک نفر توکل کرد و به او محبت داشت و از او اطاعت کرد و همه انبیاء هم آمده اند این را به مردم بیان کنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی امام رضا (ع) وارد نیشابور شد و حدیث سلسله الذهب را بیان کردند، خودشان را که امام آن عصر بودند شرط توحید دانستند و یکی از مهم ترین مراتب توحید، توحید در ولایت است و همه باید در ولایت الهی باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: مامون جلسات متعدد علمی با حضور علمای مسیحی، یهودی و کفار ترتیب می داد و خود نیز در آن مجلس می نشست و افراد بیشتری نیز دعوت می کرد که اگر امام رضا (ع) نتوانند جواب بدهند، بیشتر خراب بشوند، اما امام به همه علما از زبان خودشان و بر اساس مکتب و کتاب خود جواب می دادند.

وی ادامه داد: هر جلسه ای که مأمون تشکیل داد به ضررش تمام شد و مردم بیشتر آگاه شدند و این جهاد تبیین واقعی بود که امام بدون دعوا و توهین با دیگران بحث کرده و مسائل را برایشان تشریح کردند و این باید برای ما الگو باشد.

مطالب مرتبط
نظر خود را درج کنید